Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Word XP kraschar vid användning...


.martino

Rekommendera Poster

Otroligt skumt fel kom över mig idag - två datorer med ungefär samma problem.

 

Dator 1: Ett antal dokumentmallar finns tillgängliga via nätverket för att snabbt kunna andras för hela företaget. Vid användning av den ENA mallen så kraschar Word vid inskrivandet av ordet "distriktet". Rättare sagt kommer man inte längre än "dist", sedan stannar allt och programmet vill sända fel-logg till mircosoft och återskapar sedan det "döda" dokumentet.

 

Dator 2: Ungefär samma sak men ännu lite mer pinsamt tycker jag... ord som "hälsar", "välkommen" med flera kommer inte längre än till "hä" respektive "vä" sedan kraschar word och gör samma sak som dator 1.

 

Provat med flera andra mallar och där fungerar dessa "ord" OK!. Jag tog och installerade om Office XP samt SP1 pack på både maskinerna med samma sak återkommer igen.

 

Felorsak?

 

Är det fel på dokumentmallen? Det är normal.dot som det gäller. Den vanliga tomma. Finns det någon funktion som jag kan prova med att stänga av. Har slagit av stavningskontrollen utan att stoppa fenomenet. Kan felet ligga i servermiljön? Det är väl inte fel att ha en accessbar katalog som endast användarna kan läsa ifrån som word använder som mallkatalog? Har fungerat över 6 månader på detta sättet nu. Virus programmen säger ingenting om virus. Funderar på om programet ligger i OS:et? Allt tankar och funderingar om felet tas emot tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominstallationen: Min erfarenhet är att efter du har avinstallerat - måste du ta bort "Microsoft Office" katalogen - sedan installera igen. Jag har varit med om att konstiga fel inte har försvunnit om man inte gör så.

 

Ifall du har fel på din disk.

Scandisk i avancerat läge - det tar lite tid...

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-17 21:26:58 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm, katalogen togs inte bort, det var kanske lite dumt, lite för stressigt ibland.

 

Scandisk funderade jag på att låta köra igenom hela kontoret någon natt.

 

Mallar i sig kan dessa pga sitt speciella innehåll, tex. tabeller, makron osv vara en risk för åkommor tro?

 

Tala om att sådana här fel är tidstjuvar!

 

Användarnas profiler har inget med funktionen och programmets körning att göra? Bara utseende och inställningar väl? Kör centralt lagrade profiler - funderade på att radera användarens profil och låta honom börja om från börja... bara en tanke...

 

[inlägget ändrat 2002-05-17 21:45:23 av Phille1 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova mitt förslag med ominstallationen. Om det ej funkar prova att ha alla profiler lokalt, alt (ditt förslag) radera användarens profil och låta honom börja om från börja...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, jag ska prova i veckan som kommer så hoppas jag på det bästa. Tack för hjälpen!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Oscar Andersson

 

 

Har också samma problem, har provat att avinstallera, tagit bort microsoft office mappen, installerat på nytt, raderat profiles mappen. Har fortfarande samma problem.

 

Detta verkar vara samma problem som diskuteras i en annan del av forumet "Ett enkelt dummy kraschar Word".

 

Det här måste vara ett vanligt problem för alla som har uppdaterat till office XP. Är det någon som har lyckats lösa problemet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem har dykt upp igen efter snart 1 vecka. Ominstallerade hela burken från grunden men samma problem har kommit igen.

 

Då kvarstår vad det kan vara som spökar? Kan det vara äldre office dokument? Office 97/2000 som när man redigerar dessa skapar dessa problem? Händer dessa kraschar vid särskilda tillfällen? När man skriver stor bokstav, skapar en textruta eller vad som helst?

 

Jag har observerat att mina kraschar uppenbarar sig när autotext funktioner föreslår vad man ska skriva. Börjar du skriva en mening med "2002-" så vill datorn fylla i dagens datum. Eller om den förslår ett uttryck eller likande. Då kraschar word.

 

Vad kan man göra åt sådana här problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oscar Andersson

Skriver man t.ex "Ett enkelt dummy kraschar Word" och trycker enter får man samma problem.

 

På en dator med win XP pro och office XP är det inga problem.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en dator med win XP pro och office XP är det inga problem.

Jo... Prövade imorse på min dator hemma och den kraschade. Kör WinXP Pro och Office XP Pro, båda med alla uppdateringar installerade.

 

Tillägg: Svensk språkversion på både OS och office.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

[inlägget ändrat 2002-05-30 17:08:02 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Läste den här tråden med intresse så jag provade på en maskin som kör win 98 se och Office 2000.Och skrev i word "ett enkelt dummy kraschar word" samma sak händer även under 98 verkar det som.

Så då måste det väl vara en bugg i Office ?

Kan det vara att "dummy" är ett engelskt ord i en svensk text ?

Mycket lustigt i allafall

 

//Belini

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J. Rönnberg

Verkar inte så. När jag testar andra meningar med ordet "dummy" i fungerar det normalt.

 

/Johnny

Skriv på protestlistan mot att Arne Weise ska sluta som Julvärd.

http://www.johnnyronnberg.com - Ny med ett nytt forum!

"Men who have worked together to reach the stars are not likely to descend together into the depths of war and desolation".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med "dummy kraschar" (eller "dummy 1", det enda kravet verkar vara att "dummy" måste vara skrivet med liten bokstav)

för att sänka word 2000 på win 2000 också.

Är det en bugg eller en odokumenterad finess.. (intressant alternativ till virus)

 

Tillägg

Om man ändrar språk till engelska så uteblir smällen

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-30 21:11:03 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

man blir rent ut sagt förbannad. Detta eleändiga program bara växer och växer. Nya totalt onödiga funktioner kommer till hela tiden. Antalet inställningar sväller så att de blir omöjliga att överblicka och nu har jag kastat bort kanske 5 timmar på "dummy" buggen.

"Men sluta då använda Word" säger någon. Men det kan jag inte! Min arbetsgivare har valt Word åt alla på företaget.

Word var bra för ca 10 år sedan. Nu är det en dinosaurie som borde ersättas med något annat där användarvänlighet och driftsäkerhet kommer i första hand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske någon kan rapportera felet till MS istället för att gnälla ?

 

Du ska nog se att de fixar det rätt snabbt om du bara kommer i kontakt med rätt personer.

 

Till exempel kan ju de med XP utnyttja den utmärkta error reporting service.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kanske någon kan rapportera felet till MS istället för att gnälla ?"

Det gjorde jag igår, dock inte per telefon utan den i XP inbyggda felanmälningsfunktionen.

 

"Microsoft Word for Windows har stött på ett problem och måste avslutas. Sen får man frågan om man vill skicka felrapport för att hjälpa Microsoft att förbättra Word for Windows. Jag svarar ja och anmälan skickas."

 

Keep on runnin`

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur felrapporterar man till MS om man inte känner rätt personer?

Är det fel att klaga på ett så extremt klantigt fel som detta?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det krävs att word 2000 har uppdaterats till SR1. Testade på en o-patchad maskin med ver 9.0.2812. Det går inte att provocera den.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XyZ

Jag tycker inte att det har gnällts speciellt mycket i den här tråden. Maraton skrev att han hade felanmält i den andra tråden, de flesta här har nog sett det. Bortsett från Nitor's sista inlägg så har det inte gnällts någonting. Det har i stort sett handlat om att se vilka kombinationer av word/win som ger buggen. Ganska intressant (tycker i alla fall jag).

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde jag igår, dock inte per telefon utan den i XP inbyggda felanmälningsfunktionen.

 

Tyvärr misstänker jag att den funktionen bara går in till en databas och att de bara kollar upp de felen som samlar på sig ett visst antal "hits".

 

Så det är nog bättre om man försöker få tag på någon på MS, ring till svenska Microsoft till exempel och fråga om det verkligen är meningen att Word ska krascha om man skriver in ett ord och så ber du dem testa medans du sitter i telefonen.

 

Vore kul att höra reaktionen ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oscar Andersson

Jag hade samma problem även före uppdateringen.

Dessutom är det inte bara ordet dummy som ställer till problem för mig.

 

Jag har några dokument som är skapade i office 2000 som jag hade innan uppdateringen till XP som är helt omöjliga att öppna eller redigera utan att det krashar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tre datorer med samma fenomen på min arbetsplats och dom gråhåren börjar komma och några vettiga svar har jag inte till användarna.

 

Jag försökte ringa till MS 08-752 56 00 men hade inte tid att sitta i kö innan lunch men jag anser att fler bör ringa och göra dem uppmärksamma på felet. I alla fall påpeka det och hålla tummarna på att en fix kommer snabbare än snabbt.

 

/Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ring till svenska Microsoft till exempel och fråga om det verkligen är meningen att Word ska krascha"

Gjorde slag i saken. Efter en del bollande fram och tillbaka hamnade jag hos Microsoft support i Norrbotten. Den vanliga supporten låg nere på grund av en kabelbrand...

Supporten förstod problemet och sa att detta var känt av Microsoft som hade släppt en fix Q311244 för detta i oktober 2001. Till mig skulle de skicka en fix för mitt svenska Office och XP, som jag kan hämta på måndag.

Hur jag än söker i databasen så lyckas jag inte hitta Q311244. Lämpliga sökord kan vara: "swedish dummy crash". Med de orden kände supporten till problemet.

 

Keep on runnin`

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-31 13:17:45 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oscar Andersson

Om fixen funnits sedan oktober 2001 tycker jag att det är konstigt den inte finns med på SP1.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar.

Jag skulle gissa att dina problem är mall-relaterade. Har du lagt till en massa funktioner i mallen? Annars är det enklaste att radera (döpa om) Normal.dot. Då återskapas en tom mall.

 

Testa och se vad som händer (Om du är osäker på vilken normal.dot som används så kan du se det via:verktyg- alternativ-sökvägar)

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Till mig skulle de skicka en fix för mitt svenska Office och XP, som jag kan hämta på måndag"

Problemet dummy är löst. Har precis fått hot fix Q311244 som Microsoft lovat. Hämtade hem från deras FTP server och installerade och ingen krasch i Word.

 

"WARNING: This fix is not publicly available through the Microsoft website as it has not gone through full Microsoft regression testing."

Så skriver Microsoft. Undrar när den blir officiell?

 

Mer om dummy-kraschen står i denna tråd:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=295189

 

___________________________

 

En idé är bättre än ingen idé alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...