Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

meka med din dator


CyberPet

Rekommendera Poster

OK, för att avbryta en tråd som drog iväg kan det väl fortsätta här (tråden var "Smaken som baken")... debatten handlade plötsligt om hurvida det är lättare att meka med wintel maskiner kontra macintosh maskiner.

 

Jag fortsätter där siste män (de var flera) slutade:

 

Dagen mac-datorer är varken sämre eller bättre än PC på att uppgradera moder- och dotterkort, processorer, sätta in PCI-kort, bygga ut mer minne osv. Enda skillnaden jag ser det är att de flesta macar kommer med standarutrustning från början, så att man är säker på att få HighEnd produkter redan från början (dvs inga "nonames"). Det vill säga SCSI (extern och intern), Ethernet, bra bildskärmskort med bra med VRAM och vettigt ljudkort.

 

Dessutom går det också alldeles utmärkt att "fritera" en mac-processor genom klocka upp den - inga som helst problem, men se till att du har datorn i kylskåpet hädan efter... hehehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Det som är bra med PC är just Noname..

Vem vill betala överpris för en märkesprodukt som kostar 10ggr mer än en likvärdig produkt utan märke?

Bara för att det inte står "Levins" på dina jeans så behöver inte det innebära att din byxor kommer att spricka upp i sömmen så fort du försöker sätta dig ner, tvärtom så har det ju visat sig att nonameprodukter oftast håller en likvärdig eller t.o.m högre kvalitét till ett billigare pris jämfört med märkesvaror.

Ett annat exempel är ju om du ska köpa en stereo, oftast brukar den bekväme köpa ett komplett paket med högtalare, CD, förstärkare osv.. Men då är också risken stor att han köper grisen i säcken eftersom det finns en tendens att säljaren kanske slänger in ett par mindre bra högtalare eller kanske en klen förstärkare. Men köper du delarna separat så har du en valmöjlighet och vet att det du köper är det du vill ha.

Det är just det som är bra med PC, den blir precis så bilig eller bra som du gör den till. Usch för märkesdatorer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är just High End det jag vill ha, det är därför jag betalar ett något högre pris för en Macintosh dator. Då vet jag garanterat att allting passar min konfiguration, det blir inga konflikter mellan CD-spelare och ljudkort eller vad det kan vara.

 

Dessutom kanske du har missat att det numera går att få sin Mac mer eller mindre konfigurerad som du vill, direkt från Apple Store. Jag kanske inte vill ha en CD-spelare utan en DVD-spelare, eller en CD-brännare. Jag kanske vill ha ett bildskärmskort med 8MB VRAM istället för 4 etc... och allt som jag beställer är också top of the line därför att det är inget skräp som Apple sätter in i maskinen.

 

Och ska vi börja snacka kläder, så var det länge sedan jag köpte nåt skräp på H&M eller KappAhl. Jag gillar inte kläder som faller i bitar efter första tvätten, då satsar jag hellre några hundralapper till och får ett plagg som jag kan ha i många år som varken krymper eller tappar färg och sömmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Oki du får tycka vad du vill...

Jag uttalar mig bara efter mina egna erfarenheter. Jag har och kommer aldrig att köpa märkesdatorer eftersom jag anser att dom inte är lika bra som nonamedator... Det är min åsikt, sen att du tycker att jag är naiv, tja vad ska man säga om en sån kommentar? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att man känner en tydlig skillnad mellan en märkesdator och en "lika snabb" som satts ihopa av med "egna" komponenter. Ofta betalar man för märket om man köper t.ex Compaq eller IBM, så för att de ska få ner priset tvingas de att byta ut vitala delar till lite billigare saker (t.ex grafikkort).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du egentligen med "noname företagen"?

Det som jag tror Chanchikki menar med noname PC är att man köper komponenterna själv och bygger ihop sin egen dator.

Asså istället för att köpa tex. en Compaq dator och betala extra för att få en lite flashigare låda och massor av Compaq logotyper överallt så kan man köpa likvärdiga (eller exakt samma eller bättre) komponenter löst och få datorn precis så som man vill ha den.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK jag vet att du riktade din första fråga till Petra men jag svarar ändå för

din jämförelse där är helt felaktigt. Man kan se saker och ting på det här viset:

Du har en garderob hemma som du ska fylla med kläder. De flesta personer skulle gå ut och titta i affärer och köpa massor av färdiggjorda kläder (samma sak som att köpa lösa komponenter att fylla en datorlåda med). Ett fåtal personer skulle kanske gå ut och köpa tyg och sy sina egna kläder (detta skulle kunne jämföras med att gå ut och köpa ett antal transistorer, motstånd osv och bygga ihop sina egna komponenter (ofta man gör det!)). Sen skulle ett ytterst fåtal köpa ett färdigt paket innehållande massor av kläder. Detta är ungefär lika dumt som att köpa en färdig märkesdator (varför låta någon annan bestämma hur du ska se ut, du vet inte om alla kläder passar din stil, matchar varandra osv).

 

(andra stycket nu)

"Det kan ju näst intill vara omöjligt att det har gjorts tester, med just den uppsättning prylar som ni har satt ihop, tillsammans med just den programvaran som ni använder."

 

Olika komponenter är bra på olika saker, och då tar man lätt reda på vilka komponenter som passar ens behov bäst.

Vilket sätt tror du är bäst för att få en dator som passar dina behov?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om alla tog en till på skribos prislista och knappade in vad man vill ha så lägger man till 500:- i byggavgift och BAM!

 

Nu har du en dator med vilka prylar du vill, och skribo garanterar funktionen med support.......

 

bra?

 

apple store -shez!

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Egentligen betyder ju Noname att en vara inte har något märke..

Av någon underlig anledning så har det i folkmun blivit att noname har blivit ett slags synonym för datorprodukter ifrån "mindre" kända företag. Det är ju egentligen fel men, bara man förstår varandra så behöver man kanske inte anmärka på varje stavfel eller detalj eller hur?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Man har väl ett hum om vad man ska använda datorn till..

Det är ju inte så ofta man går och impulsköper en dator bara för att man ser en dator i ett skyltfönster.

Norska är ett snuskigt språk... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ARRG!

 

Kan vi inte sluta diskutera alla jävla ONOFF-människor.

 

Eftersom troligen ingen på detta forum tillhör den kategorin kan vi väl slippa dem OK?

 

Vem bryr sig om vad folk köper datorer för!!

 

(bara dom inte snor min bandbredd ;-)

 

/Z

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zoomdriver,

Nu får du ju ge dig! Bara för att du tillhör "eliten" ska du inte se ner på andra som är mindre datorkunniga! Jag slår vad om att det finns massor med "nybörjare" som faktiskt läser dessa inlägg och blir väldigt sårade över kommentarer som dina.

 

Och alla har vi varit barn i början, så jag antar att du inte föddes direkt som tonåring med enorma kunskaper om datorer heller.

 

Var lite ödmjuk, och acceptera att dessa onoff människor och statssuventionerad datorköpare också har rätt att använda datorer även om de inte är proffs -- just nu!

 

Du själv sa ju att hela vitsen med PC är att man bygger sitt system själv, det innebär ju att du är oförskämd mot alla dessa människor som faktiskt inte har kunskapen att bygga egna datorer, eller en önskan om att göra det heller.

 

Du är väldig nära en Dator-rasist, så ta fram ödmjukheten eller lägg av med dina barnsliga kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Om man skaffar en dator vet man ju vad man ska använda den till.. Som någon skrev att dom flesta som jobbar med datorn använder den till att ordbehandla eller till att göra presentationer osv... Då vet man ju vad man ska använda datorn till eller hur? Sen att man kanske får en PII 450:a till att sitta och ordbehandla med det är ju en annan sak...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt en statistiktokig människa, men har du några siffror (sekunder) på hur din och din kompis datorer förhåller sej till varandra?

 

Mvh Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...