Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Poängstatistik


TicoRoman

Rekommendera Poster

Låter bra!

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra!

Jag tycker det låter genomkorkat.

Kanske ett lite väl hårt uttryck iofs, men vad är poängen (!) med massa beräkniskt krångel?

 

Isåfall vill jag mycket hellre se en statistiksida på Eforum där man kan se lite grafer över antal skrivna/lästa inlägg senaste veckan och liknande.

 

Detta är inget nödvändigt heller, bara intressant att se när folk är som mest aktiva.

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God ide. Osökt länk när man tänker på regelverket och formlerna som föreslås: http://www.y3k.com/rube.html :-)

 

Det kommer alltid att finnas fuskare och tiggare som hittar omvägar, hur man än gör. Ju fler regler, desto fler omvägar och undantag.

 

Därför föreslår jag att vi låter poängststatistiken vila i frid, frodas hos de som tycker att den är väsentlig, och ha den trovärdighet den nu har hos folk efter en genomläsning av denna tråd.

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter genomkorkat.

 

Ahh, lite negativ kritik.

 

Varför poäng egentligen? Tyckte att E-forum var bra även innan poängen introducerades men om det nu ska finnas någon form av skribent topp så borde den ej vara lika lättmanipulerad som den nuvarnade verkar.

 

Idén är inte unik på något sätt. tänk bara på hur Internet Movie Database väger betygen som användarna lämnar. (http://www.imdb.com)

De väger rösterna på något för mig okänt sätt för att sortera bort de över/underbetyg som en del (anti)fantaster kan sätta på vissa filmer.

 

 

 

En statistik sida vore inte fel för alla e-forum beroende. Men samma sak där, som du påpekar - till vilken nytta för oss?

 

Men kanske en tidigare fråga från mig då skulle få en lösning: Vilken veckodag/tidpunkt har man minst chans att få respons på sin fråga?

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-05-24 20:55:21 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje användare har 5 poäng att dela ut per dygn. Hur man vill fördela dessa poäng lägger vi oss inte i. Vill man gå igenom gamla inlägg och lägga sina poäng där så är det helt ok.

 

Poängen är till för att visa sin uppskattning över att ha fått hjälp.

 

Poängen är INTE till för att få upp sina kompisar på top-listan. Det är fel.

 

Slutsats:

 

Poängutdelningen ska skötas på ett moget sätt, och man ska inte ge poäng till sin kompis så fort denne "öppnar käften" så att säga.

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

föreslår jag att vi låter poängststatistiken vila i frid

 

Jag tycker inte att poängstatistiken skall läggas ner. Idén med det hela är god. Det gäller bara att minska möjligheterna till fusk. När man ser så uppenbara storfuskare som Ronny & Co så anser jag att hans poäng skall ogiltigförklaras och han själv uteslutas ur Eforum. Självklart finns risken att han med nytt username åter invaderar Eforum med sitt poänggivningskrig. Det gäller dock att från Eforums sida markera att det han ägnar sig åt inte är tillåtet.

 

 

Varför ska man ha poäng?

 

Genom att folk uppskattar ens svar och hjälp genom att ge poäng så vet man att man inte skriver en massa svar förgäves. Denna uppskattning och 'vetskap' om att våra svar är verkligen till nytta gör att vi känner oss mer benägna att regelbundet fortsätta hjälpa till.

 

Alla här på Eforum gör ju det här gratis. När man tänker efter så behandlas här många frågor som en riktig helpdesk skulle ta en massa stålar för att besvara. Allt detta görs här helt gratis. Det är fantastiskt när man tänker efter.

 

Många här är vuxna och har ett jobb. Även om ni får lön så kan ni tänka på hur länge ni skulle stanna på er nuvarande arbetsplats om ingen visade någon uppskattning och gav er beröm för ett bra utfört arbete. Troligtvist skulle ni tröttna efter ett tag om chefen eller kunderna aldrig berömde ert arbete.

 

Det är samma sak här. Om ingen visar uppskattning (som uttrycks genom poäng)över ens utförda arbete så finns risken att man tappar lusten för att överhuvudtaget hjälpa någon. Man tjänar ju inget på det, förutom eventuell uppskattning från de som man hjälper.

 

Så är det. Punkt slut. ;)

 

 

Almir - som är uppe tidigt och skriver en masa s..t som vanligt.

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

[ Ber om ursäkt pga eventuella språkliga fel. Är för lat för att kontrollera. ]

[inlägget ändrat 2002-05-26 06:45:59 av MagicBoy (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att man lägger ner det här poängen, bara att vilket regelverk man än sätter upp så kommer det att förekomma fusk och tveksamheter.

 

Exempel: Om moderatorerna börjar ta bort poäng, så kan man ge sig den på att det förr eller senare dyker upp krav på överklagansmöjligheter eftersom någon känner sig orättvist behandlad.

 

Därför tycker jag att de som nu tycker att poängen är så himla viktigt kan få fortsätta med vad de nu har för sig för att få fler poäng.

 

Vi andra ser ganska lätt hur de gör och tar det hela med knusende ro.

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... poäng är inte rätt medel. Tycker själv att ett litet 'tack' i samma tråd ger betydligt mycket mer än en massa 'anonyma' poäng. På så vis kan man visa sin uppskattning på ett väldigt enkelt sätt...

 

"Great! Det fungerade!"

 

eller

 

"Fan! Det funkar fortfarande inte..."

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bara bekräfta Weylands åsikt, ett tack att det fungerade är mycket mer värt än en poäng. Poängen är dock ett sätt för fler att visa att inlägget gav dem någon hjälp eller att det helt enkelt var uppskattat.

 

Många trådar dör tyvärr utan att man vet om problemt kvarstår eller ej, men det är inte det denna diskussion handlar om.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bara bekräfta Weylands åsikt, ett tack att det fungerade är mycket mer värt än en poäng.

 

Kan inte annat än hålla mé till 100...frågan är bara vad "vi" ska göra med det nuvarande poäng-systemet...

 

PS. En "Tio-i-Top-flest-inlägg-per-vecka" vore trevligt...DS

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett "Veckans citat" längst upp på Eforums startsida?

 

Mmm...jag hoppas Erik läser detta och gör nå't åt detta så inläggen inte bara flyger iväg, och det inte blir något av det...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Hej Eminos!

Jag kan försäkra dig om att både jag och simon läser samtliga inlägg i forumet "Diskutera Eforum".

 

Vi sammanställer just nu en lista till Eforum 5.0 och era synpunkter är till stor hjälp!

 

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hii hii... såg detta inlägga IDAG, ett bra tag efter att debatten dött ut.

 

Vill bara säga att jag har varit lyckligt ovetande om detta med poängen och ser med skräckblandad förtjusning att mitt namn kommer upp i diskussionen.

 

Ronny, eller vad han heter, känner jag inte. Så att jag skulle ha bett honom att ge mig poäng vore väl konstigt. Men det var snällt av honom att ge mig poäng.

 

Weyland sa i tråden att han gärna skulle vilja ha en kryssbox där man kryssade i om man ville vara med i poängligan eller inte. Tycker jag låter som en bra idé då jag inte har något behov av att vara med på några listor alls. Jag skriver inte på Eforum för att få mest poäng, för att ha mest inlägg osv osv.

 

Jag skriver här för att i den mån det går hjälpa medmänniskor med problem (främst med Mac eftersom det är vad jag kan) och sen andra bitar som jag kan rätt bra också, men jag frekventerar Eforum också för att lära mig nya saker från andra som är kunniga inom områden där jag inte är så duktig.

 

Nästa gång nån diskuterar mig utan att jag vekar veta om det kanske ni kan tipsa mig så jag kan besvara eventuella påhopp (nu var denna tråd inget påhopp men jag var diskuterad och det ställdes frågor som jag kanske kunde ha svarat på). Min mailadress finns i min profil.

 

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra,

 

Jag skriver här för att i den mån det går hjälpa medmänniskor med problem och sen andra bitar som jag kan rätt bra också...

 

Detta är "the true spirit of Internet" :thumbsup:

 

...men jag frekventerar Eforum också för att lära mig nya saker från andra som är kunniga inom områden där jag inte är så duktig.

 

Även om du och jag mfl inte "jagar" poäng så finns det andra deltagare som värdesätter poängsystemet, vilket vi andra får respektera.

 

Ha därför för vana att dela ut en "pinne" då och då även om du själv inte har initierat frågan eller är delaktig utan för att ett svar ger dig litet mer kunskap :-)

 

Nästa gång nån diskuterar mig utan att jag vekar veta om det kanske ni kan tipsa mig så jag kan besvara eventuella påhopp...

 

Jo, men nu för tiden är personrelaterade diskussioner ytterst sällan förekommande på E-forum som en konsekvens att kvalitetsförbättringar :-)

 

Lev väl,

Dennis

 

Ps. Om Ronnie dyker upp så kan du väl meddela honom på ett skonsamt sätt att du redan är gift ;-) Ds

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra,

 

Wow!

Vilket fin och minnesvärd dokumentation över Ert bröllop :-)

 

Du/Ni måste ha lagt ned åtskillig tid på denna presentation!

 

Gratulerar och det är verkligen trevligt att Ni låter oss andra ta del av det (det påminner mig själv om mitt egna bröllop för 10 år sedan).

 

På återhörande,

Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis,

 

Va kul att du uppskattade bilderna. Vi hade verkligen tur med vår fotograf som var med oss hela dagen. Det är verkligen ett minne för livet.

 

Kul också att du blir påmind om ditt eget bröllop. Du kanske blir lite extra romantisk med frugan för att fira detta. ;-)

 

Vi skickade en CD med webbsidan plus lite extra bonus med videoklipp osv. Det blev verkligen uppskattat och var ett udda tackkort som jag inte tror många kommer att slänga.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra,

 

Fotografier liksom förhållanden blir bara bättre och bättre med åren :-)

 

Romantik är bränslet i förhållandet ;-)

För litet av det och förhållandet går på tomgång, ingeting alls och förhållandet kraschar.

 

Det bästa är att ett förhållande aldrig kan få för mycket vardagsromantik!!

 

Nä, dags att leta reda på albumen och annan dokumentation för att återuppleva det igen och självklart tillsammans med frun = Litet vardagsromantik :-)

 

//Dennis

[inlägget ändrat 2002-10-14 17:52:11 av XL-Dennis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...