Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Poängstatistik


TicoRoman

Rekommendera Poster

Jag undersökte lite personerna på "Topp 10 poäng"-listan och gjorde en häpnadsväckande upptäckt.

 

Cyberpet som är nummer 5 på poänglistan har 108 poäng. Så långt är allt bra, men jag tycker det är lite konstigt att 99 av dessa 108 poäng är från samma person (Ronny.) Antingen har (1) Cyberpet varit ovanligt snäll och hjälpsam mot Ronny, (2) det ligger något skumt vill-ha-poäng-jakt bakom eller (3) helt enkelt så att Ronny är en glad poäng-givande-snubbe med sina 511 utdelade poäng? :)

 

 

*Som ni märker är jag ganska uttråkad. Därför orkar jag 'bry mig' ;)*

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt enkelt så att Ronny är en glad poäng-givande-snubbe med sina 511 utdelade poäng?

 

Japp, det var just det han var...det var många som fick många poäng från honom...men han drog från eForum (lr?) för ett bra tag sen...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men han drog från eForum (lr?) för ett bra tag sen

 

Nä det står att han loggade in så sent som ikväll kl 19.29. ;)

 

Vågar inte ens börja spekulera varför just Cyberpet (=tjej) fått så många poäng. ;)

 

Inte för att det spelar så stor roll (eller det kanske det gör)... ;)

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyberpet och Blubb har funnits länge med på listan... det som är kul tycker jag

är dom nya aktörerna mellan 80 och 100

poäng!

 

Martonmannen

Mr Andersson

Anp

Thomas Tydahl

 

Förut handlade allt bara om

Mr Weyland...

 

Nu har det kommit nya skribenter

som förgyller tillvaron

 

Glad midsommar på er Allihopa :-)

 

[inlägget ändrat 2002-05-16 00:01:02 av Ronny.]

[inlägget ändrat 2002-05-16 00:05:44 av Ronny.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som är kul tycker jag

är dom nya aktörerna mellan 80 och 100

poäng!

 

Martonmannen

Mr Andersson

Anp

Thomas Tydahl

 

Förut handlade allt bara om

Mr Weyland...

 

Jo de är bra snubbar allihopa. De brukar ha god kvalité på sina inlägg. Kanske även jag en vacker dag hamnar på en top-lista. ;)

 

Och vad ska man säga om Weyland? Hmm han spelar i sin egen liga så att säga. Mycket kunnig osv.. ;)

 

--------

 

Shit såg att även blubb har fått 111 poäng från dig (av hans totala 115). Måste vara personer som du gillar extra mycket? ;) Samma gäller för Magnus Dahl...

 

Nä tycker ärligt talat att hela idén med poäng tappar sin mening om man ger massor av poäng till en o samma personer så att de hamnar på top-listan _endast_ tack vare dig. Men visst man kan väl inte förbjuda någon att ge poäng om han känner för det. ;)

 

 

Eller vad tycker ni andra?

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä tycker ärligt talat att hela idén med poäng tappar sin mening om man ger massor av poäng till en o samma personer så att de hamnar på top-listan _endast_ tack vare dig. Men visst man kan väl inte förbjuda någon att ge poäng om han känner för det. ;)

 

Jo jag håller med ...

men på den tiden så hände det ju ingenting

det var ju ingen mening att visa den uppe.

 

Då var det roligare när man fick månadens ros eller vad det var för utmärkelse som

delades ut för bästa inlägg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kan jag lägga till att det lönar sig att tigga poäng, om man nu tycker att det är viktigt med många sådana.

 

I svansen på mina inlägg hade jag en period något om att kan andra tigga, så kan jag. Detta gav resultat; Jag fick fler poäng den perioden än någonsin förr eller senare.

 

Min poäng(!) med detta är att poängsystemet på Eforum går att manipulera på mer än ett sätt, inte bara kompisar eller olika aliases emellan. Tiggeri lönar sig.

 

Kanske är det dags att avskaffa poängen helt och hållet?

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man 'tigga' poäng och det kanske gör att man får fler poäng. Själv så brukar jag på vissa av mina svar skriva att "om man är nöjd med svaret, så kan de ge mig poäng" men bara OM svaret varit till hjälp.

 

Det som är väldigt dåligt är att kompisar ger poäng till varandra för varje skrivet inlägg, tex Ronny. som ensam fått upp 3 (TRE) personer på poäng-top-listan (blubb, CyberPet och Magnus Dahl). Dessa tre personer skulle inte ha en chans att komma upp på top-listan om det inte vore för Ronnys tvivelaktiga poäng och har enligt mig inget där att göra. Jag ifrågasätter inte dessa personers kunskaper men men...

 

Själva idén med poängen är BRA och ska därför inte avskaffas. Genom att visa sin uppskattning över ett svar och ge ett poäng till personen bakom svaret (om svaret är bra) så motiverar man denna person att fortsätta att hjälpa till vid andra frågor.

 

Ser att Simon (?) nyligen lagt ut ännu en top-lista, dvs "Topp 10 utdelade" och man ser att Ronny leder ligan med stor marginal. ;)

 

 

Slutsats:

 

1) Gör det 'straffbart' att ge sådana få-kompisen-på-top-listan-poäng.

 

2) Begränsa antalet möjliga utdelade poäng till en enda person under en viss period.

 

3) Vid sådan här uppenbar missbruk av poänggivning straffa de inblandade på något sätt.

 

4) Behåll självklart möjligheten att visa sin uppskattning för bra och hjälpsamma svar, genom att ge poäng.

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-17 02:25:04 av MagicBoy (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag synnerligen besviken över att mina fantastiska inlägg om exvis rökning inte renderat mig ett endast poäng - men det göra å andra sidan inte det 814:e svaret på frågan hur man får bort det jämrans understrecket pålänkar eller skapar pseudoklasser eller andra HTML/CSS/DHTML-frågor heller :-)

 

/Mange

ps. Cyberpet ÄR en klippa och väl värd sina poäng, oavsett utdelare ds.

____________________________

Mmm... 64 slices of American cheese

 

[inlägget ändrat 2002-05-17 02:33:28 av mange71]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ps. Cyberpet ÄR en klippa och väl värd sina poäng, oavsett utdelare ds.

 

Hon må vara kunnig och hjälpsam, det kan jag inte förneka eftersom jag helt enkelt inte lagt märke till och läst så många av hennes inlägg, konstigt nog. Hon ÄR säkert värd alla sina poäng men att ca 100 av 112 är utdelade av samma person är väl konstigt?

 

Om hon är värd sina poäng eller inte har inte med saken att göra. Det som jag 'retar' mig på är Ronnys generösa kompis-poäng-givning. Han delar ut poäng för varje inlägg han hittar av de tre nämnda personerna. Givetvis kan det i teorin vara så att han helt enkelt endast värdesätter just deras inlägg extra mycket, men...

 

Simon Johansson borde kanske fungera kring mina slutsatser i mitt föregående inlägg.

 

Med detta avslutar jag denna tråd, om det nu inte blir en större diskussion runt detta av andra medlemmar. Jag personligen har fått fram alla mina åsikter och känner att jag inte har något mer att tillföra denna diskussion, som även är startad av mig.

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med poängen är tydligen mycket viktigt för en del, oavsett de delas ut av kompisar, andrakonton eller tiggs ihop.

 

Men att sätta upp ett regelverk i ämnet och även övervaka poängutdelningen som MagicBoy föreslår, blir nog inte värt mödan, helt enkelt.

 

Låt de som vill ha många poäng hålla på som de gör. Vi andra får glädja oss åt det lilla vi får.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man åtmistone kan göra så att bara den som startat tråden kan ge poäng i tråden.

 

Det blir ju mer normalt, dvs den som startar en tråd och ställer en fråga kan sedan dela ut sina fem poäng eller vad det nu är till de som han tycker svarat bra.

 

Som det är idag kan vem som helst ge poäng till vem som helst i vilken tråd som helst, då blir det ju mer oordning på det hela.

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-17 11:36:56 av xyz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte få en kryssruta i profilen, "vill inte vara med i poängtoppen"? Skulle jag gladeligen kryssa för... ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar efter lite så är alla tre ronnypoängtagarna macanvändare... förmodligen finns det en koppling där, macanvändare är hetare på poängknappen, å rör sig mest i macforumen? ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, det är ju ett klet@14macRONNY.exe virus...

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

The orginal point and click interface was a Smith&Weston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man åtmistone kan göra så att bara den som startat tråden kan ge poäng i tråden.

Vore trist... De flesta poäng som jag delar ut är inte i trådar som jag startat. Poäng ger jag till inlägg som jag tycker är bra, man kan ju lära sig saker utan att vara den som ställde frågan.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Vem...bryr sig om poäng?

 

Alltid kul att få hjälpa och att hjälpa ngn.

 

Mvh

Joakim

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem...bryr sig om poäng?

 

Alltid kul att få hjälpa och att hjälpa ngn.

 

Alltid kul å få lite uppskattning åxå ;)

 

Tycker om poängen faktiskt - så länge de inte missbrukas.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är att jag totalt glömmer bort att poängen existerar. Kom på det en dag och sållade igenom gamla inlägg bakåt i tiden för att 'korrigera' min poängutdelning till folk som verkligen hjälpt mig eller på annat vis varit en tillgång till eforum... tills jag kom på att jag bara kan ordna fem åt gången, där rök den idén :)

 

Får väl se när jag kommer ihåg att trycka på poängknappen nästa gång...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som kuriosa, så sent som igår delade Ronny ut fyra poäng till Cyberpet i en tråd där senaste inlägget skrevs 1999 :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och likadant 20 maj. Killen har nog problem eller också är det en sammansvärjning mellan Macies... Fast isf har han ju problem... :)

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreställ er att programmera ett regelverk för att slippa sådant som framkommit i den här tråden. Enda lösningen blir väl att tillsätta en Poängpolis på IDG. De som anmäler sig för uppdraget ska veta att de frånhänder sig själva allt vad poängtilldelning heter, för oväldens skull.

 

En frivillig POPO, någon?

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I 'Topp 10 utdelade' visar man bara nr 2-10, sen drar man bort nr 1's utdelade poäng i 'Top 10 poäng'.

Kanske bara funerar just nu ...

 

/ There is always a large hammer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Hej!

Varje användare har 5 poäng att dela ut per dygn. Hur man vill fördela dessa poäng lägger vi oss inte i. Vill man gå igenom gamla inlägg och lägga sina poäng där så är det helt ok.

 

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängstatistiken är tämligen ointressant idag och icke representativ, vilket denna tråd krafigt speglar.

 

Fick en liten idé som kanske någon vill räkna vidare på.

 

Man tar bort dagens poängtopp och ersätter den med "Toppen skribenter". (Kanske behövs ett bättre namn ...). Placeringen på denna lista beräknas enligt en mer eller mindre hemlig formel baserad på följande kriterium:

 

* antal poäng

* antal inlägg som fått poäng

* antal skilda personer som gett poäng

* nya poäng mer värda än gamla poäng

 

kanske något som:

 

((antal poäng)/(antal inlägg som fått poäng)) * (antal personer)*( (nya poäng)/(gamla poäng)

 

sista kvotan kanske ska se ut som (summa(poäng/(antal dagar sedan))

 

kan du kanske komma på fler variabler?

Fyll på!

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-05-24 15:15:25 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...