Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag stopp på reklam-mail från usa


BerntK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag ha´r Telia adsl och senaste tiden har det börjat att strömma in en massa reklammail mestadels från USA. Det är inte spam eftersom det endast finns en personlig avsändare med endast förnamn. Spam tar min spamweasel hand om men alla andra måste jag hela tiden sitta och kasta i papperskorgen.

 

Det kan förhålla sig så att jag vid något tillfälle har omedvetet godkänt tredjepart cockies eller liknande.

 

Vet någon hur man får stopp på dessa reklammail utan att behöva byta min e-mailadress som är välinkörd?

 

Om man skickar ett mail tillbaka och frågar om var de fått min adress är de då skyldiga att upp ge källan/deras uppdragsgivare?

 

Eftersom det startade ganska samordnat så är det troligen ett enda företag som ligger bakom denna reklam men som använder privatpersoner att skicka dessa mail.

 

Vad säger lagen om min rätt att spåra till avsändare för att klarlägga anledningen att de har min adress?

 

Visserligen står det helt riktigt i i mailet att man kan avregistrera för kommande mail men det är ju fullständigt meningslöst eftersom nästan aldrig samma adress dyker upp två ggr.

 

Hoppas att någon ger svar

Hälsningar

Bernt

 

[inlägget ändrat 2002-05-15 14:52:43 av Bernt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coldbringer

 

Några svar:

 

* Tredjepart cockies

 

Jag kan säga att det till 99,99% inte har något med cookies att göra: Majoriteten av adresser skaffar de på dessa sätt:

 

- Samla e-postadresser i News.

- Samla e-postadresser på websidor.

- Gissa e-postadresser under en viss domän.

 

Eller så köper man en CD av en som redan har gjort allt detta.

 

* Få stopp på spam utan att byta adress.

 

Svårt. Eftersom din adress alltid kan nås och om den finns på någon CD så får du leta upp andra motmedel. Vet själv hur det känns då jag inte kan byta min adress. Och det väller in ca 50 spam per dygn.

 

* Vad säger lagen om källan till man adress?

 

Inte mycket. Om de skickar från USA så är det amerikansk lag som gäller. Och eftersom du finns i Sverige så har du liten chans att få hjälp av denna lag - om den nu skulle finnas. Det beror även på vilken delstat det är skickat från. Kolla annars här: http://www.spamlaws.com

 

* Vem ligger bakom dessa spam?

 

Den senaste trenden är att det är sk "spam gangs" som flyttar runt mellan olika amerikanska operatörer. och kör sålänge den kan. De drar sig inte heller för att anvädna någon annans felkofigurerade mailserver för att skicka ut sin spam.

 

Det du_kan_göra är att skriva till Näringsdepartementet för att se till att de inte inför en lag som möjliggör detta i Sverige.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för ditt svar synpunkter.

 

Jag började att plocka fram en mängd av dessa reklammail och kollade upp egenskaper för att se om de hade något gemensamt. Jag blev förvånad för alla hade samma gemensamma adress men med olika ref..

Jag skickade tillbaka ett antal svar och skrev remove dessutom klckade jag på en av dem som hade en avreg. möjlighet.

Peppar ..... har inte fått något reklammail på 3 timmar. Rekord.

Vi får se hur länge det hjälper.

Företeelsen är ganska intressant därför deras agerande faller ju egentligen inte inom ramen för det man kallar SPAM eller har jag fel? De har vänt på konceptet. I stället för spam som ofta är en avsändare till flera adresser samtidigt men i detta fall är det tvärtom - många adresser till en men där avsändarna kan härledas till samma källa.

Bernt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företeelsen är ganska intressant därför deras agerande faller ju egentligen inte inom ramen för det man kallar SPAM eller har jag fel?

Själv tycker jag att alla epostreklam som jag inte själv sagt att jag vill ha är spam, oavsett hur avsändarna ser ut.

http://spam.abuse.net

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Johan, jag håller helt med dig om vad du tycker men som jag nämnt tidigare så finns det ett dilemma i att man inte alltid (läs jag) läser igenom reglerna för vissa tjänster innan man accepterar och det kan ju handla om tredjeparts tillåtelse av min adress. Inte så ovanligt.

Frågan är då hur man kan följa upp vem som har givit/sålt adressen till något annat företag för att sedan bombadera oss?

Jag tycker det verkar som om lagstiftningen ligger efter.

 

Det borde vara självklart att man kan ändra sin tidigare acceptans. Annars kan det ju hålla på i evighet.

 

Oseriösa företag som kommer över adresser utan ens ha någon ref. till mitt tidigare medgivande, ja dessa kan vi väl aldrig få stopp på.

Bernt

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Säkert telia som buat, jag har också fått en massa spam mail nu sedan jag fick telia adsl....

 

säkert någon som ligger och avlyssnar deras smtp-server och därigenom får tag på en massa mailadresser :)

 

Jag försöker med filter i outlook men det verkar fungera lite när de själv vill..

 

- Magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus,

 

Intressant att även du råkat ut för det samma. Faktum är att min ex. som även har Telia dock ej ADSL klagar också på att hon får massa spam från USA. Kanske lite förhastat med endast 3 abonnemang som underlag för att dra en slutsats om att det är Telia som är källan, men det skulle inte förvåna mig om så vore fallet.

 

Vore intressant att starta en tråd om just detta för att se om många känner igen det vi talar om.

 

Tyvärr har jag själv ont om tid då jag just håller på att översätter engelska hemsidor. Kanske det räcker med detta inlägg för att skapa debatt om spam i Telia nätverk.

Hälsningar

Bernt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coldbringer

 

* "alla hade samma gemensamma adress men med olika ref"

 

Vilket kanske tyder på att en specifik person har köpt en CD med e-postadresser där din adress finns med.

 

* deras agerande faller ju egentligen inte inom ramen för det man kallar SPAM eller har jag fel?"

 

Om de skickar reklam - för vad det nu må vara, värmepumpar, religösa tidskrifter, porr, billig olja, valkampanjer osv - så är det egentligen spam om du inte har sagt ja till att vilja ta emot detta innan de skickade mailet till dig.

 

Däremot så kan man inte t.ex inte kalla viktig drift eller säkerhetsinformation från din operatör för spam.

 

* "Luddiga avtal"

 

Precis som bifogade spyware så har många företag en förmåga att smyga in en klausul i avtalet där de (eller tredje part) vill ha friheten att använda din adress. Detta är vanligt vid installationer av programvaror, nedladdningar mm. Läs därför avtalet noga innan du accepterar det.

 

* "tredjeparts tillåtelse av min adress"

 

Detta är ett elände. Eftersom ingen talar om exakt hur, var och när de fick tillgång till din adress. I Sverige har vi strikta lagar när det gäller inhämtning och efterbehandling av personuppgifter. Tyvärr gäller inte detta e-postadresser ännu. Så om företaget A skickar spam till dig, och du svarar med ett "remove" så hindrar det inte A att sälja adressen till företaget B som upprepar det hela. Och så rullar det på...

 

* "säkert någon som ligger och avlyssnar telias smtp-server"

 

Vilket inte stämmer. Denna person skulle då behöva ha access till servern eller fysiskt tillgång till det nätsegment för att kunna installera en sniffer.

 

* "Kanske lite förhastat med endast 3 abonnemang som underlag för att dra en slutsats om att det är Telia som är källan, men det skulle inte förvåna mig om så vore fallet."

 

Så är inte källan. Telia har mer än 1,6 miljoner mailkonton. Därför är de ett intressant mål för alla spammers. Om Telia upptäcker att det är en egen kund som spammar så varnas/stängs han av. Om spammet kommer från någon annan operatör så får den operatören en anmälan från Telia.

 

Förra året skedde 162 miljoner olika spam attacker på internet. Varje spam attack kunde vara utskick på mellan 1000 st - 1 milj st mail varje attack. Att Telia fick sin beskärda del är då inte så konstigt.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...