Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag stopp på relammail från usa


BerntK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag ha´r Telia adsl och senaste tiden har det börjat att strömma in en massa reklammail mestadels från USA. Det är inte spam eftersom det endast finns en personlig avsändare med endast förnamn. Spam tar min spamweasel hand om men alla andra måste jag hela tiden sitta och kasta i papperskorgen.

 

Det kan förhålla sig så att jag vid något tillfälle har omedvetet godkänt tredjepart cockies eller liknande.

 

Vet någon hur man får stopp på dessa reklammail utan att behöva byta min e-mailadress som är välinkörd?

 

Om man skickar ett mail tillbaka och frågar om var de fått min adress är de då skyldiga att upp ge källan/deras uppdragsgivare?

 

Eftersom det startade ganska samordnat så är det troligen ett enda företag som ligger bakom denna reklam men som använder privatpersoner att skicka dessa mail.

 

Vad säger lagen om min rätt att spåra till avsändare för att klarlägga anledningen att de har min adress?

 

Visserligen står det helt riktigt i i mailet att man kan avregistrera för kommande mail men det är ju fullständigt meningslöst eftersom nästan aldrig samma adress dyker upp två ggr.

 

Hoppas att någon ger svar

Hälsningar

Bernt

 

[inlägget ändrat 2002-05-15 14:52:43 av Bernt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Om man skickar ett mail tillbaka och frågar om var de fått min adress är de då skyldiga att upp ge källan/deras uppdragsgivare?

 

Risken är att du för ÄNNU mer mail, för dom vet att det finns någon faktiskt läser deras mail.

 

 

Vad säger lagen om min rätt att spåra till avsändare för att klarlägga anledningen att de har min adress?

 

Du kan alltid polisanmäla, men eftersom avsändaren inte finns i sverige så är frågan hur mycket dom kan göra?

 

Kontakta först din operatör och

berätta för dem.

 

Du kan ganska enkelt se från vilken IP-adress mailet kommer och sedan lika enkelt ta reda på vem som äger den IP-adressen (dock inte alltid detsamma som vem som faktiskt använder den).

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid anmäla mailet till SpamCop (www.spamcop.net). vet inte om det har nån effekt men kanske...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tips.

Bra att ha adressen i bakfickan om de nu skulle fortsätta med att skicka fler mail.

Bernt

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...