Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföra filer ifrån Mac till Windows


Sokoban

Rekommendera Poster

Hej

Jag skulle vilja ha hjälp med att överföra filer ifrån en MAC dator till en Windows 2000 server. Finns det någon guru som vet hur man gör detta?

 

Är väldigt tacksam för svar !!

 

mvh

// Sokoban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

FTP eller mail går alldeles utmärkt.

Eller om du har CD-brännare så kan du bränna en ISO-skiva.

[inlägget ändrat 2002-05-15 14:33:45 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail är uteslutet.

Jag måste väl ha någon tjänst?

Vilket FTP program går bra att använda till MACen ??

 

mvh

// Sokoban

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du bara att typ kunna kopiera över filerna, så att de lagras på en windows 2000 server, så att ev andra MAC ár kan komma åt dom?

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

The orginal point and click interface was a Smith&Weston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Har du Mac OS X finns det möjlighet att logga in på Win2000-server.

 

I Win-NT 4 fanns en möjlighet att lägga in en MAC-tjänst så att man kunde logga in med en MAC mot NT4. Jag vet inte om denna tjänst finns i win 2000.

 

FTP-program till Mac har jag ingen aning om...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle väl lösa sig med att installera "File Services for Macintosh"? Lr har jag totalt fattat fel...

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

The orginal point and click interface was a Smith&Weston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan antingen sätta igång webbdelningen på Macen och på så sätt tanka hem filen via http. Annars finns det ftp-servrar även för Mac (kostar dock)... eller så lägger du upp en ftp-server på PC:n och använder Fetch eller liknande på Macen för att föra över filen.

 

Lycka till!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello där.

 

Överföring mellan macen och windows server går aldeles utmärkt att koppla upp. Tyvärr är det svårt att ta med alla detaljer här. Men grund punkterna är:

1. Installera Appletalk service på din W2K server (detta gör du genom network properties instal/protocol) boota om

 

2. Gå in på Macen och enabla tcp/IP över Appletalk. gå in i väljaren ta upp Appletalk och definiera en ny zone du kan kalla den var du vill.(där borde du se W2K server redan tror jag)

 

3. Tillbaka på 2K servern gå tillbaka till Appletalk properties och där borde du hitta Zone du skapade på macen. Skapa en deladmapp som du kopplar till Appletalk. Den kan ses på alla mackar på nätet men dessa skall kopplas till samma zone.(Du tar upp mappen/arna i väljaren.)

 

Detta förutsätter:

du har ett fungerande nätverk med hub eller switch.

du har TCP/IP nätverkskort installerad på macken.

du har system MacOS 7.6 eller nyare.

Du har en DHCP service och DNS server installerad på W2K server. (annars kan du ange statiska IP på alla burkar och definiera i host filen på både Macen och W2K för att använda namn upplösning.)

(det fungerar även med en "nullmodem" )

 

Med dessa förutsättningarna och MacOS 9 eller nyare kan du även definiera och ansluta till NFS tjänsten som du skapar på W2K sever. Med denna tjänst kan du även ansluta med linux/unix burka däremot kan du glämma W9x burkar.

 

Hos mig fungerar detta fint fint utan p-m. lycka till (kolla på microsoft technet sidor för white papers, för mer specifika anvisningar)

 

 

tjohej

 

[inlägget ändrat 2002-05-17 19:31:26 av electraX]

[inlägget ändrat 2002-05-17 19:34:28 av electraX]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...