Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Loopar i Ex 2000

bjojoh

Recommended Posts

vi på vårat företag har begränsat våra användare att vidarebefodra e-post till externa adresser tex hotmail pga att det kann bildas loopar..

Nu undrar jag om det stämmer, om det inte finns någon feature som stänger av när den känner igen ett visst mönster. Eller ???

Tja du, de enda loopar som kan uppstå är om den som äger hotmailkontot också vidarebefordrar sin epost tillbaka till arbetet. Jag känner inte till om det finns någon programvara som kan se sådana saker.

Vidarebefordring är ett ganska bra alternativ till OWA (som man kan ha aspekter på säkerhetsmässigt).

Dessutom är det ju administratören som sätter upp vidarebefordringen på användarens Exchangekonto. Det är alltså ingenting som användaren själv kan göra. De som önskar vidarebefordring bör få en liten information om hur det fungerar och vad man inte bör göra. Kan inte se att det skulle vara något problem.

Micke

Så om jag har förstått rätt så är det inte någon fara om jag på mitt jobb (jag@domain.se) vidarebefodrar mina mail till jag@hotmail.com, och på hotmail adressen så har jag en regel som säger..

svara på alla inkommna mail med ett

tack för ditt mail......

och här kommer min fundering.

Om jag då också har en likadan regel på min jag@domain.se vad händer då?

blir det inte en himmla massa

tack för dit brev....mail som snurrar runt runt..

Ja, det var det jag menade att man får lov att informera om det här för dem som skall använda funktionen.

Jag menar, du sätter upp som admin vidarebefordringen till användaren. Fattar inte användaren vad det handlar om - skicka denne på kurs :-) Eller ännuu hellre sätt upp diskquota - då existerar problemet (och trafiken) till dess användarens brevlåda är full.

Micke

[inlägget ändrat 2002-05-16 18:18:12 av Micke28]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...