Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera Linux


-CAt-

Rekommendera Poster

Sitter och försöker installera om Win98 mha stardiskett, men datorn verkar inte tycka det är en bra idé... Fdisk tycks inte fungera alls. Någon som har en bra lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr fortfarande samma problem... Det låser sig helt. Har försökt med PatitionMagic och det vill inte heller funka. Sitter helt handfallen...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr fortfarande samma problem... Det låser sig helt. Har försökt med PatitionMagic och det vill inte heller funka. Sitter helt handfallen...

Vad låser sig? Om du bootar från en PM diskett, kan du inte ta bort din nuvarande partitionering då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar jag med en Win98 disk låser det sig under fdisk. När jag kör PM får jag ett felmeddelande om "Drive is Bad" och

"partition table error"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva felmeddelandet fås när jag klickar på Apply, men redan från början står att "Drive is bad"

 

Du har rätt det verkar inte alls bra

:-) Börjar känna mig lite svettig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett detta. Men kan det vara så att du fått ett fysiskt fel i mbr eller i filallokeringstabellen el.dyl.? Då är det nog lite kokt med den hårddisken:-(

 

Har själv råkat ut för två haverier på ett par månader, så jag vet hur det känns :-((

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, tyvärr är väl det det mest troliga :-( Sånt är ju aldrig gratis...

Tack för hjälpen i alla fall.

 

Ha en bra dag!

/Catrine

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo L Sjevik

Du säger att du vill installera om win98 medan rubriken säger "Avinstallera Linux".

Det kan ligga lite skräp kvar på MBR från Linuxinstallationen så jag råder dig att skapa nya formaterade FAT partioner med Linux FDISK.

Jag har haft ditt problem innan och löste det med ovanstående metod.

M.v.h

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo L Sjevik

Om du har Red Hat t.ex så kör installationen tills du kommer till konfigureringen av diskarna.

Välj FDisk istället för Disk Druid.

Fdisk är kommando baserat men det finns hjälp meny såom kan ta dig igenom processen.

M.v.h

Rickard

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det fungerar!

Annars har PM alltid klarat av att ta bort Linuxpartitioner för mig där MS:s fdisk misslyckats.

*nyfiken*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tala om hur det går... Men det blir imorgon.Nu ska jag på fest...

 

Ha det

/Catrine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som det är kört nu... Har skapat ny partition mha Linus fdisk. Gjorde ett försök med att installera Win2000 istället och kom en bit på väg.

 

Sen säger den att enheten inte kan formateras och att disken troligen är skadad... Ingen som har några fler förslag innan jag slänger ut skiten genom fönstret... ;-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, d finns fler förslag; gå till ibm:s site, hårddisksidorna, och ladda ner "IBM Disk Manager 2000". Det låter dig skapa ett program på diskett som sas "gör om" hårddisken till nyskick. Brukar fungera även med svårt tillstökade diskar...d finns motsvarande program från dom andra HDD-tillverkarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...