Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa /lib/modules?


Chribba

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon som vet hur man återställer /lib/modules? Jag behöver installera de moduler som hör till linux 2.4.2-2. Kärnan 2.4.2-2 fick jag med Red Hat Linux 7.1.

 

Orsaken till att jag behöver modulerna är att jag skrev över dem med "make modules_install" efter att ha kompilerat en ny kärna (som inte bootade). Nu när jag vill använda min gamla kärna är modulerna i /lib/modules inte kompatibla. Finns det något rpm-paket på någon av Red Hat CD'na som installerar modulerna till /lib/modules? Någon som vet en annan metod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du bör ha en rpm på en av skivorna (den första?) som heter

kernel-2.4.2-2.i686.rpm alt. kernel-2.4.2-2.i386.rpm om du inte har en "686'a". Den får du installera. Kanske med växlen --force för att den säger säkert att den är redan installerad.

 

/daleman

 

Paranoids are people, too; they have their own problems. It's easy to criticize, but if everybody hated you, you'd be paranoid too.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta tycker jag är konstigt:

 

$ rpm -q -i kernel-2.4.2-2.i686.rpm

paket kernel-2.4.2-2.i686.rpm är inte installerat

 

OK! Då installerar jag det då!

 

$ rpm -i kernel-2.4.2-2.i686.rpm

paket kernel-2.4.2-2.i686.rpm är redan installerat

 

Goddat yxskaft! Hur ska rpm ha det? Är paketet installerat eller inte? I alla fall så gör jag:

 

$ rpm -i --force kernel-2.4.2-2.i686.rpm

$ rpm -q -i kernel-2.4.2-2.i686.rpm

paket kernel-2.4.2-2.i686.rpm är inte installerat

 

Hur ska jag få ut något vettigt från det här? Hur kontrollerar jag om paketet är installerat? Vilket är målbiblioteket för installationen? Är det /usr/src/linux-2.4.2?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...