Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

parallel till usb?


ozis

Rekommendera Poster

Jag köpte nyligen en router (D-link 713p) som bland annat kan fungera som skrivarserver via en paralellport på baksidan. Dock upptäckte jag (för sent) att den skrivare jag beställt, Canon s9000, bara kan kopplas till USB. Finns det någon adapter som gör en USB-port av en parallel-port? Finns det något annat sätt att koppla skrivaren till routern?

 

Ozis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gatekeeper-97

 

 

 

Aldrig hört talas om (eller sätt) en sådan koppling.

Jag råder dig att göra något av fäljande:

1. ringa en datorbutik (INTE onoff utan tex www.kylning.com)

2. byta router

3. annan skrivare

4. köra med en server dator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Han vill ju ha en adapter som gör en USB-port av en parallell...

 

Och den adaptern gör ju en parallell till USB, precis enligt önskemål...

 

Routern har parallell - ut

Skrivaren har USB - in

 

Alltså bör denna passa...

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-09 19:02:58 av Kalle av Platta foten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag är dum?

Men "Kalle av Platta foten" ta och kolla denna länk till Clas Ohlson

http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?CatPath=Eq0q112q120q31q559q859&CampPath=Eq0&SelectedWAG=678&IsCampaign=N&NoCache=5%2F9%2F2002+7%3A08%3A46+PM#q678

Artnr: 32-1138

Antar att det är typ samma artikel som du hänvisade till i ditt tidigare inlägg, fast en annan firma.

Denna artikel har en USB typ A i ena änden och en CEN50M i andra ände och den funkar inte som frågeställaren vill.

Rätta mig gärna om jag har fel.

 

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det finns två typer av kontakter. Den ena passar i skrivarn (Centronics) och den andra passar i printservers, datorer etc (DB25). Frågeställaren vill koppla Pserver -> USB-skrivare och ska då ha en DB25-kontakt. Den du refererar till är en Centronics och passar i syfte att koppla in en PLL-skrivare till en dator med USB-port.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte finnas någon dylik adapter. Jag har använt denna soliga dag till att leta i nätets alla hörn utan resultat. Passar på att tacka för engagemanget från forumet.

 

Ozis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Såg det nu, jag tittade på en bild och såg texten på en annan :)

 

Mitt fel... ;-)

 

Hinner dock inte kolla på http://www.usbstuff.com/ om det finns någonting annat.

[inlägget ändrat 2002-05-10 05:58:08 av Kalle av Platta foten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ett extrakort till datorn som har två eller fyra usb-portar eller så en parallellkoppling som ger dig en usb-port via skrivarporten. De kostar ca en hundring styck.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Javisst, och det är ju exakt det Muckyduck säger i första stycket ... "Köp ett extrakort till datorn som har två eller fyra usb-portar"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...