Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnader mellan processorer


mase

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det nån som kan förklara skillnaden mellan exempelvis en AMD Athlon XP1800+ och Intel P4 1800. Intel räknas väl som den bättre. Men varför? Är ute efter en ny dator, som ska va ganska kraftig, så stötte på en AMD Athlon dator. Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån som kan förklara skillnaden mellan exempelvis en AMD Athlon XP1800+ och Intel P4 1800.

 

AMD-CPU'n jobbar på en lägre frekvens än Intel-diton. Amd'n klarar dock att utföra fler instruktioner per klock-cykel än Intel'n, varför man kallar den 1800+ (med just ett plustecken i slutet).

 

Intel räknas väl som den bättre.

 

Nej. Det beror helt på vad du skall använda burken till. Att AMD's proppar skulle vara sämre är nog en skröna som lever kvar från det att de hade problem med flyttalen för MÅNGA generationer sedan.

 

Dock finns det ett välkänt 'Eforum-alias' som säger att Intels P4 är lite snabbare i applikationer som ex. LightWave (mkt tungt 3D-program). Annars kan jag inte se några nackdelar med AMD.

 

Den största nackdelen med Intel, å andra sidan, är väl fortfarande priset?

 

Mvh

-Cat

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-09 15:21:40 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pålleman

Om jag inte minns fel så jobbar inte en AMD 1800 i den hastigheten, utan det skulle motsvara hastigheten hos en Intel 1800. Lite lurigt försäljningsknep kanske. Minns inte vad den riktiga hastigheten är på denna processor. Är själv på jakt efter en AMD bestyckad burk då jag tycker att detta tilltalar mig mer.

Mer tekniska svar överlåter jag till andra här på forumet :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha.

 

Jo, priset på Intel är dyrare.

 

Datorn ska väl mest användas till surfning, ordbehandling, kanske lite spel då o då. Alltså mest vanligt hemma bruk. Vad är det som kan va problem att köra med en AMD?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så jobbar inte en AMD 1800 i den hastigheten, utan det skulle motsvara hastigheten hos en Intel 1800.

 

Precis. Den jobbar i 1,53GHz.

 

Lite lurigt försäljningsknep kanske.

 

Njaa. Den oerfarna datorköparen stirrar sig nog blind på siffror - juh fler MHz desto bättre, utan tanke på den 'riktiga' prestandan och vad processorn egentligen kan göra.

 

Skulle tro att AMD vill ha ett slut på MHz-jakten och istället lägga ner tid på att skapa 'intelligentare' processorer.

 

Å andra sidan vore det nog svårt för AMD att sälja en processor som är märkt med 1,53GHz pga ovanstående. ;)

 

Mvh

-Cat

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som kan va problem att köra med en AMD?

 

Om du köper ett färdigt paket - inga.

 

Om du bygger själv - var noga med kylningen.

 

Mvh

-Cat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det här nåt bra:

 

http://www.effbe.se/datorpaket-power.htm

 

Ser ganska ok ut.

Jag hade dock bytt moderkort samt grafikkort.

Skulle tippa på att du tjänar en massa prestanda på att köpa ett äldre GTS-kort än att köpa ett senare MX-kort, men det är juh bara min egen subjektiva bedömning... =)

 

Mvh

-Cat

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kan skillnaden bli om man bygger en Intel P4 1600 256mb RAM 40Gb Hd och ett hyfsat grafikkort.

 

Aldrig byggt ett själv, är det svårt? Vad bör man tänka på?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kan skillnaden bli om man bygger en Intel P4 1600 256mb RAM 40Gb Hd och ett hyfsat grafikkort.

 

Rent prestandamässigt märker du nog ingen skillnad om du inte kör typ tunga renderingar osv.

 

Hårddiskutrymme kan man aldrig få för mycket av, speciellt inte om man har en snabb anslutning till Internet. Välj hellre en stor disk (runt 100GB) på en gång så kanske du kan få den lite billigare än om du köper en lös disk senare.

 

Om du kommer att köra en variant av Windows NT (XP mfl), rekommenderar jag att dubbla internminnet.

 

Om du bygger själv - glöm för allt i världen inte att köpa ett ESD-armband (runt 100:-).

Även små el-urladdningar som man inte själv märker kan skada komponenterna.

 

Mvh

-Cat

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-09 15:43:15 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok.

 

Två frågor till. Vad är det för skillnad mellan SDRAM och DDR RAM, nåt som är bättre.

 

Och finns det nån bra internetsida om man ska bygga en dator?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två frågor till. Vad är det för skillnad mellan SDRAM och DDR RAM, nåt som är bättre.

 

DDR RAM (Doubble Data Rate Random Access Memory) är ett nyare och snabbare minne (och dyrare förståss). Detta minne klarar av att skyffla data snabbare än ett SDRAM-dito.

Detta beror på att man på 'konstgjord väg' har dubblat den teoretiska läs- och skriv-hastigheten.

 

Och finns det nån bra internetsida om man ska bygga en dator?

 

Helt säkert! http://www.google.com ;)

 

Mvh

-Cat

 

[inlägget ändrat 2002-05-09 16:06:44 av Cat]

[inlägget ändrat 2002-05-09 16:07:39 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och dyrare förståss

 

256MB PC2100 DDR-SDRAM - 600 sek

256MB PC133 SDRAM - 560 sek

 

Ganska liten skillnad ;)

 

Är du 'bara' ute efter en allrounddator är en AMD helt klart vettigast - mer för pengarna helt enkelt. Dessutom lär den vara snabbare än motsvarande P4'a i de flesta vanliga tillämpningarna... oavsett vad vissa eforumpersonligheter säger om specialfallen (ja, det är allmänt känt att jag trånar efter en snabb P4a just nu ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-05-09 16:16:03 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gatekeeper-97

Jag har hållit på och byggt datorer ett par år nu. Jag tänker inte skriva någon uppsats och klaga eller något sådant men lite snabb info till er som sitter där och skriver för fullt.

1. Intel satsar *blint* på mhz..

2. AMD satsar på teknik

3. DDR nytt minne.. både bra och dåligt. Men för att lätt gemföra DDR med SDR.. Ta ditt DDR minnes antal (tex 512) och gångra med tre ( x3) så får du ut vad den är värd i SDR-minne (512x3=1536)

4. Stora hdd = billigare i längden, med går gärna sönder. ps. håll er ifrån IBM.. utger MYCKET värme just nu

5. AMD ger visseligen mycket värme.. Min cpu ligger omkring 65C efter att spelat Quake2 i runt 3-5 timmar. (Detta är mycket mer än en vanlig svensson använder sin cpu) och då är det en AMD XP 1600+ som är klockad till att ligga som en 1500+ just nu. Körde den som en 2000+. Skillde 2grader men jag behövde inte kapaciteten. (Upplåsning av AMD XP cpu -> www.tjcomputer.com )

6. Köper man ett moderkort eller vad som hällst så kommer det *alltid* med anvisningar om hur man sätter fast allt.

7. Glöm inte kylpastan till en cpu! Artid Silver III -> bäst just nu ( www.kylning.com )

8. Kör man Windows XP = 512MB RAM minimum (DDR gärna då samt original minnen från samsung)

9. Soltek mobos (moderkort) är väldigt bra just nu. Dem rekommenderar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

256MB PC2100 DDR-SDRAM - 600 sek

256MB PC133 SDRAM - 560 sek

 

Det var bra priser ex. moms, eller?

 

Har inte hållit mig up2date med prissvängningarna på minnen. (ja, jag skyller på studierna...)

 

Med denna marginella prisskillnad råder det ingen tvekan om vilket minne man väljer. En ny dator blir juh som bekant omodern väldigt snabbt (runt fyra generationer/år, i snitt, när det gäller processorer). Därför känns det lite dumt att investera i komponenter som redan nu är på utgående.

 

Kort sagt - köp det nyaste av det nya inom ramen för din budget, åtminstonde när det gäller hårdvara.

 

Mvh

-Cat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra priser ex. moms, eller?

 

Självklart är det priser _med_ moms ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. DDR nytt minne.. både bra och dåligt. Men för att lätt gemföra DDR med SDR.. Ta ditt DDR minnes antal (tex 512) och gångra med tre ( x3) så får du ut vad den är värd i SDR-minne (512x3=1536)

 

Que? Vadå menar du? :)

 

7. Glöm inte kylpastan till en cpu! Artid Silver III -> bäst just nu ( www.kylning.com )

 

Reella skillnader mellan noname-kylpasta för 5 kronor och arctic silver för en hundralapp är i princip noll. Marknadsföringsbluff, strunta i dyr meningslös kylpasta...

 

8. Kör man Windows XP = 512MB RAM minimum (DDR gärna då samt original minnen från samsung)

 

128MB minimum, 256MB duger alldeles utmärkt och 512MB ger ingen prestandaskjuts förräns man börjar använda minneskrävande program också (dit räknas inte vanliga spel och office ;)

 

9. Soltek mobos (moderkort) är väldigt bra just nu. Dem rekommenderar jag.

 

Håller jag med om :) Billiga no-nonsens-kort som vinner test efter test - mest pga det låga priset och höga prestandan, det man gör avkall på är extrafinesser såsom raid, nic, usb2 osv.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack för alla svar, nu har jag lite o gå på. Mer tips o ideér är välkommna :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gatekeeper-97

 

 

 

1. Jag var med ett test för ett tag sedan. Kör man med PC2100 DDR minnen så är dem ~3x mer än vad samma minnen är i SDR. Dvs du måste köpa ~3x mera minne (antal MB) i SDRram för att komma upp i samma kapacitet som DDR.

 

2. Kylpasta är, vad jag har märkt, något väldigt olika. När jag bytta från no-name *skit* (det som följde med min tre AMD XP CPU:s) till Artic Silver 3 sänkte jag gradantalet med 5-15C.

 

3. Jag kör normalt 3st mirc klienter 5-15MB st., outlook 20MB, 5st IE 30MB, ftpserver appl. 10MB, samt lite små appl. Då kan jag samtidigt logga in med en annan användare och köra ungefär samma saker utan att man märker att datorn blir "söligare" (svensson ord jag vet!). Eller så kan jag köra program så som Photoshop 7 eller dyl. För det *krävs* 512MB PC2100 DDR minnen..

 

Tror att jag svarade på allt.

 

- - - - - - - -

 

Fler frågor? Antingen här eller:

Gatekeeper-97@leech-ftp.tk

eller

ICQ 31106317

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag var med ett test för ett tag sedan. Kör man med PC2100 DDR minnen så är dem ~3x mer än vad samma minnen är i SDR. Dvs du måste köpa ~3x mera minne (antal MB) i SDRram för att komma upp i samma kapacitet som DDR.

 

Jag hoppas du skämtar? :) ...menar du att SDR-minnen är felmärkta? Hur kan du få till att 256MB SDR är tre gånger så lite som 256MB DDR?

 

2. Kylpasta är, vad jag har märkt, något väldigt olika. När jag bytta från no-name *skit* (det som följde med min tre AMD XP CPU:s) till Artic Silver 3 sänkte jag gradantalet med 5-15C.

 

All kylpasta är ungefär densamma. Tandkräm är jävligt bra exempelvis, förmodligen aningen bättre än arctic silver, men tandkräm blir torr på någon dag och slutar att fungera efter det... ;)

 

Att du upplevt 5-15 graders skillnad kan inte bero på annat än att du haft på felaktiga mängder pasta, eller haft en felaktig temperatursensor (eller glömt slå på datorn andra gången ;)

 

3

 

En normal användare kanske gör allt du gör, men han/hon är nog inte så dum att han/hon switchar till en annan användare samtidigt och gör samma saker igen ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gatekeeper-97

 

 

 

1. Jag menar inte att dem är felmärkta. Vad jag menar är att deras prestanda blir likvärdig (ungäfärligt) när du har 3x mera i SDR mot DDR.

 

2. Om du tror att jag har glömt att slå på datorn anser jag att du bör prova att använda något som Artic Silver 3 (eller dyl.).

 

3. Jag gör inte samma saker. Men säg att jag sitter och arbetar. Och mitt i mitt arbete så behöver min flickvän använda min burk till att göra något. Inte faen är jag så dum att jag stänger ner alla mina progg m.m., loggar ut. och sedan låter henne sätta sig för attt göra något som tar 5-15min. för att jag sedan ska logga in och starta om allting. Om du har windows XP, gå ingenom "windows xp tour" eller nått så att du får se lite vad man kan använda windows XP till. Jag lovar dig. Det finns fler funktioner i WinXP än vad du har när du kör ms dos-promt i ditt windows 95. Btw, har du provat "drag-and-drop"-funktionen ännu? :oP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag menar inte att dem är felmärkta. Vad jag menar är att deras prestanda blir likvärdig (ungäfärligt) när du har 3x mera i SDR mot DDR.

 

Ja du. Prestandaskillnaden SDR gentemot DDR har juh visat sig vara från 0% till 30% beroende på tillämpning, där 30% hör till ovanligheterna. Vart du får 300% ifrån vete fåglarna ;)

 

2. Om du tror att jag har glömt att slå på datorn anser jag att du bör prova att använda något som Artic Silver 3 (eller dyl.).

 

Jag uttalar mig sällan om saker jag inte själv har erfarenhet av. Skulle det vara så att jag gissar så skriver jag dock ut detta faktum tydligt i mina inlägg ;p

 

3

 

Och det din flickvän gör kräver förstås att det flyter på perfekt i hela 5 minuter? Nej, jag tror inte att det är ett svenssonbeteende ännu.

 

Jag har kört XP sedan B2, gjort ett utförligt test av det redan då för en tidning. Däremot vet jag inte vad denna dos-prompt är som du pratar om, är det någon antik kunskap du skryter med? ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

8. Kör man Windows XP = 512MB RAM minimum (DDR gärna då samt original minnen från samsung)

 

Självfallet är mer minne desto bättre när det gäller NT-system men att säga att 512 MB skulle vara minimum för XP är en kraftig överdrift, 128 MB är minimum, 256 MB kommer du långt med och 384 är fullt tillräckligt för dom flesta göromål med XP

 

r/ Såg nu att Weyland svarat dig även på den punkten, men det håller att upprepas ;)

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-10 16:56:09 av Reefer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...