Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ADSL

Millheure

Recommended Posts

Millheure

Jag har problem med min Telia ADSL som ingen support lyckats lösa. Jag har full kapacitet då jag skickar (drygt 500 kbps) - men då jag hämtar hem får jag alltid nästan exakt 61kbps, dvs lite mer än ett ring modem. Jag kör W98, PII-450, har testat med och utan brandvägg, virusskydd (båda Norton 2002), kopplat om larm m.m. Är det någon som har en lösning?

[inlägget ändrat 2002-05-08 23:44:43 av Millheure]

Millheure

Ja, ett flertal gånger och deras tekniker påstår att det är OK fram till mitt modem. Dom har inte varit hem till mig och kollat utan pingat från stationen.

Stoffe eskimå

OK. Det verkar mystiskt. Det ska gå i 400 nämligen. Var skickar du sakerna?

/Stoffe

Millheure

Testat mot olika testservrar bl.a. den som Telia godkänner= Skanova i Stockholm.

Millheure

Ja, och alltid runt 61 kbps på mottagn. Detta gäller TCP testet. UDP går på full fart i båda riktningarna dvs runt 500 kbps. T.ex. om jag kör Tptest mot IP-performance server 1, GE, Stockholm (om du inte har länk så hittar du den bl.a på "konsumentverket.se")får jag e-vis:

TCP sänd= 530 kbps

TCP mottagn= 61 kbps

UDP sänd= 709

UDP mottagn= 477 kbps

TCP/UDP ratio sänd=74% mottagn 13%

Andra som kör detta test får 75-80% på både sänd och motagn.??

Intressant problem.

enda tanken jag får:

ladda hem ett av de många program som påstår sig snabba upp en ADSL/bredbandsuppkoppling. För mig har de aldrig inneburit någon skillnad (inet bättre och ingen skada), men vem vet - kanske hittar programmet någon inställning som sätter denna begränsning.

Och nej - jag har inget att rekommendera.

Berätta gärna hur det går.

/T

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag har nu hittat en lösning. Det visade sig vara en registerinställning. Jag hittade en patch för W98 på www.speedguide.net (sguide_default_9x).

Tack för hjälpen!

Millehure

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...