Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips


Stoffe eskimå

Rekommendera Poster

Stoffe eskimå

Hej!

Det är så att jag ska skaffa nätverk till två datorer. En med Windows XP och en med Windows 98. Nu är det så att dom står på olika ställen. Det skiljer två våningar mellan dom. Nu skulle jag vilja ha tips på hur man ska koppla ihop dessa datorerna så att dom delar på internet, skrivare osv. Kör med Telia ADSL.

Tack på förhand.

/Stoffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skaffa en router, förslagsvis en netgear men en dlink funkar oxå med telia adsl, jag har själv en dlink 804 och den får problem när telia byter ip när jag är uppkopplad vilket har hänt ganska mycket nu på senaste tiden... funkar efter en reboot av adsl modemet dock.

vet inte riktigt hur man gör med win 98 då det var ett tag sen jag använde det. förslår du skaffar win xp på den andra oxå om den inte är allt för slö, då kan du försöka med win2k som inte är lika krävande som win xp. koppla ihop adsl modemet, sen drar tp sladdar (INTE korsade) ut till datorernas nic, konfiguera routern, med en browser för dlinken, öppna de portar du behöver, kör sedan skapa ett hemmanätverk på win xp (vet inte om det behövs men skadar inte) se till att de

har samma workgroup namn och sen ska det vara klart, möjligtvis behöver du boota om.

 

lycka till med nätverket

 

Covante

 

bleh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear MR314 (eller nåt liknande) är en Bredbandsdelare/Switch/Accesspunkt.

Om den ena datorn står intill routern är det bara att koppla med en sladd till nätverkskortet, men den andra datorn behöver ett PCI-kort eller USB-adapter för trådlöst bruk.

 

Observera att accesspunkter når längst i det horisontella planet.

Men jag har själv en 3Com AP6000 längst upp på vinden och kan köra smärtfritt två våningar under.

Men går jag iväg till andra änden av huset tappar jag kontakten.

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl netgears trådlösa då, kostar mera typ 2300 kr är långsammare, måste köpa seperata nätverkskort som funkar med trådlöst nätverk och är ganska dyra,vet inte hur lång man kan vara ifrån routern och óm det funkar genon olika våningar, kan bli dyrt att prova och upptäcka att det inte gick....

 

Covante

 

 

bleh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe eskimå

Tack för svaren. Får se vad jag hittar som passar.

/Stoffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...