Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning för Soundblaster Live!


Stefan Pettersson

Rekommendera Poster

Stefan Pettersson

Detta inlägget kanske inte hör hemma i denna diskussionsgruppen, men jag upplever det som så pass viktigt att jag önskar största möjliga spridning.

 

Har testat två stycken exemplar av Creative Labs nya ljudkort Soundblaster Live! och är milt sagt irriterad just nu.

 

Kortet har ett helt fantasktiskt ljud med stöd för t ex DVD genom att det stöder 48 KHz som är DVD-standarden (96/2) mot den vanliga CD-standarden på 44,1 KHz. På andra kort får man antingen finna sig i att sampla ner ljudfrekvensen till horribla 24 KHz, alternativt stå ut med ett högfrekvent bakgrundsbrud/tjut vid avspelning i 44,1 KHz.

 

Surroundljudet är även det ok, med stöd från spel som Unreal.

 

Vad som däremot INTE är ok är att kortet bråkar med andra kort i din dator. Har lyckats köra kortet på en ren IDE-maskin (Celeron A i 450MHz), däremot vägrar det att fungera i en dator (även den en Celeron 300 A i 450MHz) med Adaptec 2940UWx SCSI-kort samt 3COM 905x TX nätverkskort. I sämsta fall startar inte ens Windows genom att det antingen blir "Windows skyddsfel" alternativt "låser sig".

 

För att felsöka har jag använt mig av två olika Soundblaster Live!-kort, tre olika datorer (samtliga Celeron 300 A i 450MHz) med tre olika konfigurationer (se förkortad specifikation nedan):

 

1. Windows 98 svensk, G200, IDE-diskar, Toshiba-DVD

 

2. Windows 95 OSR 2.1 svensk, G200, enbart UW-SCSI diskar, Adaptec 2940UW och 3COM 905 TX

 

3 Windows 98 engelsk. Millenium 2, enbart UW2-SCSIdiskar, Adaptec 2940UW2 och 3COM 905B TX

 

Givetvis har jag testat att flytta korten mellan de olika PCI-platserna, utan någon helst skillnad i resultat.

 

Av ovanstående tre datorer fungerar kortet (hittills!) felfritt på alternativ nr. 1 - den i särklass "enklaste" konfigurationen. Vid mer avancerade konfigurationer har jag inte lyckats få kortet att fungera överhuvudtaget, trots mer än trettio timmars arbete totalt.

 

Slutsats:

En klar varning måste utfärdas. Har du inte en dator med enklast möjliga konfiguration samt saknar SCSI-kort och nätverkskort så undvik detta kortet. Om du absolut vill ha det, se till att få garanti på att det ska fungera hemma hos dig, annars pengarna tillbaka! Kortet är säkert bra ljudmässigt, men det är också allt. Mitt bestämda råd är att istället invänta Diamonds nya Moster med bl a stöd för Dolby Digital 5.1!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

Tack för ditt (mycket snabba!) svar.

 

Jag är fullt medveten om att Adaptec-korten kan ställa till problem. Dock pratar vi om konfigurationer som är vältestade och har fungerat felfritt under lång tid. Problemen uppstår om man sätter i ett Sounblaster Live! i en SCSI-konfiguration, något som man absolut inte kan skylla Adaptec för. Enligt mitt tycke borde Creative ha testat sitt nya flaggskepp i en SCSI-bestyckad dator (samt en SCSI-bestyckad dator med nätverkskort!).

 

Nu är det inte hela sanningen att Live!-kortet krockar med Adaptec-korten. Om man plockar ur 3Com kortet fungerar det "nästan" med Live! i datorn. Det är just kombinationen 3Com, Adaptec och Live! som busar hårt...

 

Samma sak om man plockar ut Adaptec kortet men behåller 3Com kortet...

 

Slutsats:

De första SCSI-enhetern tillverkades 1983 och den senaste standarden SCSI-3 fick sin ANSI-standard 1997. Därför borde Creative anpassa sig efter befintliga standarder när de släpper nya produkter, inte tvärtom! Vad gäller nätverksprotokoll har jag inga årtal för olika starndarder, men samma sak borde gälla där. Väl beprövad teknik som fungerar, fungerar helt plötsligt inte längre med Creatives nya produkt. Skyll inte på någon annan än Creative i detta läget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

Hej Erik!

 

Visst, man kan ringa Creative, det skulle kunna vara en lösning. Nu är dock läget lite speciellt eftersom jag arbetar på en arbetsplats där vi utvecklar förhållandevis avancerad programvara. Detta gör att vi bygger 1-3 "värstingburkar" varje vecka för internt bruk. Minimikonfigurationen idag är 450MHz, 3Com 905B, 256MB, minst 10GB HD, DVD 3:e generationen, G200 samt SCSI i ca 50% av alla burkar. Det här ger oss en viss erfarenhet av att "snickra burk", samt en liten "know-how bas" att ösa ur. När någonting strular så mycket som Creatives Soundblaster Live! kort har gjort finns det i mitt tycke bara en sak att göra - lämna tillbaka det! Nya produkter bör följa de standarder som finns, strul kostar tid och tid är pengar! Därför: Köp inte Soundblaster Live! (speciellt inte om du har en liknande konfiguration och inte har obegränsat med pengar, tid och tålamod...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

Ett litet tillägg:

Vi var fem stycken på jobbet som införskaffade varsitt Soundblaster Live! Av dessa fem har två lyckats installera korten utan problem, två har visat sig vara tvärkört då dessa datorer haft SCSI- och nätverkskort. En person kämpar fortfarande febrilt (har gjort det i några dagar) och vägrar ge upp, få se om han lyckas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

Se mitt inlägg ovan (Ett litet tillägg...)

 

Den sista grabben har gett upp efter en veckas strul. Allt fungerar tills Live!-kortet gör entré.

 

Därför, en VARNING!!!

 

KÖP INTE SOUNDBLASTER LIVE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

Vi gjorde ett (sista, desperat!) försök igår genom att ringa till Creative's support. Efter att ha lyssnat på pausmusik (hyfsad sådan, faktiskt) i några minuter, medan kaos måste uppstått på Creative's supportsvdelning fick vi svaret vi väntade på: "Stäng av effekterna och kör på TVÅ högtalare så ska det fungera".

 

H A L L Å ! ! !

-Har jag missat något?!?

 

Creative Soundblaster Live! ska vara ett surroundkort, men Creative själva ger rådet att stänga av surroundeffekterna och köra i vanliga stereo! Varför släppte de kortet över huvudtaget undrar jag? Soundblaster 16 duger utmärkt till att köra i vanlig stereo, varför betala 8-10 gånger mer för ett likvärdigt kort (men ett STRULIGT sådant!)?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men....

 

Hade Creative ingen förklaring på vad som händer?! Hur kan dom kalla sig support om dom inte kan svara på vad som är fel?!

 

Usch!

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

Efter att Soundblaster Live! strulat tvingades vi att testa andra kort. Lyckligtvis visade sig det första kortet vara ett klipp - Turtle Beach Montego!

 

Detta kortet klarar det mesta, alltifrån 48KHz avspelning till kristallklart, brusfritt ljud. Klarar du dig utan surround så är detta kortet ett sant drömköp för endast 571:- hos http://www.datorbutiken.com

 

Läs mer under "hårdvaran i din pc", inlägg "klara dvd cd-r?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

 

Hittade just följande på 3Dfx Mania (981008):

http://www.3dfxmania.com/

 

Live! and Cyrix Patch - 5:51 P.M. EST

Finally! Cyrix users can sleep again now that Creative Labs released updated drivers so the Sound Blaster Live! actually works on a 6x86 processor under Windows9X. Those of you who are (un)fortunate enough to have this processor should consider the Celeron alternative, or an AMD chip ;)

 

Här finner du patchen:

http://www.soundblaster.com/registereddownload/download.asp?CID=&Prodname=4&rev=CTSYN95DRV1US

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Stefan Pettersson

Hej Magnus och ni andra som svarat sedan jag var här senast!

 

Förstår att det låter som ett IRQ-problem, vilket det också KAN vara. Dock påstår Creative att kortet SKA kunna arbeta på de IRQ-er jag tilldelat (har även testat plug 'n pray, men det var helgodnatt!).

 

De försök vi har genomfört handlar inte om en enskiljd dator, inte heller om en enskiljd konfiguration. felet är konstant oberoende av operativsystem, automatsiska plug 'n pray inställningar eller inte samt placering av korten.

 

SCSI och nätverkskort kan samsas så fint på IRQ 9 eller 10, inga som helst problem. Normalt kör man dem på varsin IRQ, men de funkar mycket bra ihop. USB-IRQ är givetvis avstängd i väntan på vettiga USB-tillbehör. Normalt har jag även IDE-kanalerna avstängda, även om jag i dessa fall testat ALLA tänkbara möjligheter.

 

Nej, felet beror tveklöst på att kortet inte kan samsa med nätverkskort och SCSI=-kort. Eftersom de kort jag använder, Adaptec 2940UW och 3Com 905TX är några av marknadens vanligaste som dessutom funnits ute i flera år, lägger jag skulden helt och hållet på Creative! (Även testat 2940U2W och 905B).

 

Men tack för era tips! De BORDE ha löst problemet!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det har varit intressant och spännande att läsa era inlägg, eftersom jag själv har tänkt köpa ny AMD K6-2 300Mhz dator med Adaptec 2940UW, 3com nätverkskort och ett livekort.

Har ni fått det hela att fungera, eller råder ni mig att strunta i livekortet?

Jag har ett gammalt SB16kort, skall jag avvakt och använda detta, eller kommer det att bli samma problem även med detta ljudkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Har du möjligtvis testat att byta fabrikat på nätverkskort/scsikort ?

De fabrikat som du kör med är i och för sig de mest standardiserade (och billiga) men de är också tillverkade av företag som anser sig "stå över" det här med standarder (till exempel buss-standarder) på samma sätt som Microsoft gör med programvara.

Creative Labs kan nog räknas dit också..

 

 

Om nu Live-sound är fantastiskt bra (så att det var värt en massa arbetstid) så byt hellre ut SCSI-kortet mot något annat.

Eftersom ni använder windows så ska väl inte det vara något problem.

 

Mvh

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...