Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux Kernel konfigurering?


Patrich Björklund

Rekommendera Poster

Riccard Akerman

den där frågan måste du nog utveckla lite, dom flesta som har linux har kompilerat om som kärna, för att den ska passa just den dator och hårdvara man har, vi säger att du har redhat dom har faaan med ALLT i kärnan ifrån början, medans i tex slackware är det mindre, bla får man välja om man vill lägga in en SCSI eller en IDE kärna, har jag för mig (?)

saksamma, jag tror du behöver kompilera om kärnan =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Ackerman:

*skrattar* Ja Slackware har man aldrig studerat så mycket. Tack för ditt svar!! Ja visst är det mesta med i RedHat - kärnan. Men hur är det med Paride? Parallellport-IDE stöd? Typ CD-R/RW ddevices på parallellporten? Tänkte jag behövde någon form av backup-källa eftersom jag strular runt i min utforskar iver och behöver ominstallera hela systemet en gång i kvartalet pga instabilitet osv. :o)

 

Åter till min fråga: Kan man SE kärnans "status", vilken config som kärnan är kompilerad med? Eller på annat sätt diagnosticera den???

 

Nu har jag iallafall kompillerat om den med Paride i. Ska ta och se hur CD-R supporten är nu. Några tips? Har en Philips CDD 3610 och i Windows använder jag mig av Shuttle EATAPI drivers. Finns ju något motsvarande har jag läst....

 

/Patrich :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha stöd för CD-R/RW behöver du inte bry dig om hur kärnan är kompilerad som default. Du behöver garanterat kompilera om den. :)

 

Om ingenting ändrats på sista tiden, så måste du "emulera" SCSI för IDE/ATAPI CD-R/RW. Funktioner för detta finns i kärnan men de är inte med från början. Du måste även använda kärnans stöd för moduler om du även vill kunna använda brännaren som en vanlig IDE-spelare. Modulstöd är inte heller aktiverat från början.

 

Ta en titt på CD-Writing HOWTO:

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/CD-Writing-HOWTO.html

 

Philips CDD 3610 finns med på listan över brännare som fungerar med cdrecord-1.8, så det skall nog inte vara några problem.

 

/Robban *som nyss fått multisession att fungera* :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

För mig fungerade det faktiskt direkt i RH60 (extern HP), men själva bränningen fungerade inget vidare... =(

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Har faktiskt lyckats komma under fund med detta EN bit iaf. :o)

 

Du har rätt att det fanns stöd för paride från början. Men jag kompillerade innan jag visste säkert. Därför hade jag denna urspringsfråga: Hur veta om kerneln är kompillerad för paride?? Nåja. nog om det.

 

Nu har jag modprobe:at och insmod:at paride, epat och pg. Kör du pg? Kan du mounta pg0 ? Var fastnade du?...om man får fråga...

 

Får nämligen ett felmeddelande i messages - logen:

kernel parport0: IE-1224 not found. (osäker på IE-nr)

Men vid bootup så hittar den SCSI host, och att det är ATAPI IDE. Körde både med ECP+EPP och EPP enbart utan förändrat resultat... :o(

 

HJÄLP! Känns som att man är så nära. Får kanske vänta på nya pg och epat:ar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Om man vill veta om en sak finns kompilerad som modul är absolut inget problem, att veta vad som finns i själva kerneln är svårt. För att se vilka moduler som finns så tar du dig en till under /lib/modules/2.2.5-15 eller vad din kernel nu har för nummer.

 

Det var ett tag sen jag jobbade med det där, o kommer ihåg ungefär bara en sak: det var extremt jobbigt... =) Iaf, jag fick själva alltihop att fungera, i teorin. Jag körde pg, o problemet var att bränningen aldrig lyckades. Då jag testade att bränna lite musik på en cdrw-skiva blev det bara nåra sekunder i början av låten, sen sket det sig. (med cdrecord tror jag det hette) Då jag skulle testa med xcdroast så var problemet det att det bara klarade _vanliga_ ide- o scsi-brännare. Egentligen skulle det nog kunna klara av att använda vilken brännare som helst, men då det var hårdkodat att bara kolla på ide o scsi sg... =( Skulle iofs ha kunnat kolla lite i källkoden, men började inse att det bara var att ge upp, då det inte fungerade med ett tredje program heller, (var iofs bara ett gui till cdrecord... =)

Men, försök så här:

Kompilera parport, paride, o allt som moduler. Sen kör du insmod parport, insmod paride, insmod epat (eller vad det nu hette), insmod pg, (i _ungefär_ ovan nämn ordning), o sen blir det att försöka förstå sig på cdrecord. _Om_ du då lyckas bränna en cd helt felfritt med cdrecord kan du försöka få nåt användbart gui till det... =)

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Tack för ett gör bra inlägg!

 

Ska försöka med din metod där. Fick faktiskt CD:n att reagera trotts allt med pg...Men vid något svagt ögonblick läste jag att man ska kunna testa (simulera) en cd-bränning innan också. Får la ta o läsa igenom cdrecord ordentligt. Ja det verkar minst sagt knöligt med parallell cd-r o linux. Men förhoppningen är att den kan lösas i nästa utgåva av linux-kärnan (2.4.x då).

 

Ja det var just det där med vad som är kompilerat i kärnan och inte som är intressant. Modulerna talar ju sitt tydliga språk. :o)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...