Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ä och E


J. Rönnberg

Rekommendera Poster

J. Rönnberg

Varför har folk så svårt att skilja på när det ska vara ä eller e! Särskrivningar kan man stå ut med till en viss gräns, men när folk blandar ihop e och ä ser jag rött. Det är även ett tecken på att man sovit på svensklektionerna.

 

/Johnny

Skriv på protestlistan mot att Arne Weise ska sluta som Julvärd.

http://www.johnnyronnberg.com

"Men who have worked together to reach the stars are not likely to descend together into the depths of war and desolation".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Förmodligen för att folk stavar som de pratar...

 

Överlag tycker jag att språkbruket här är dåligt. Jag vet att detta har diskuterats en del, men tydligen inte tillräckligt... Jag är inte ute efter att man ska få nobellpriset i litteratur, bara göra sig förstådd på normal svenska.

 

Vissa ord är svåra att stava, men vanliga ord som man använder dagligen borde man kunna stava rätt.

 

Jag vet att vissa har svårt med stavning pga tex dyslexi, ni ska inte ta åt er av min kritik.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-05 20:19:06 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa ord är svåra att stava, men vanliga ord som man använder dagligen borde man kunna stava rätt.

 

Varför är det så viktigt att stava rätt här...???...det viktiga är väl ändå att folk som läser det fattar vad man har skrivit, lr?...Och att det går snabbt och enkelt att läsa inlägg...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
viktiga är väl ändå att folk som läser det fattar vad man har skrivit

 

Korrekt. Men ibland stavar folk så illa att man faktiskt inte förstår.... sen hjälper ju dålig meningsbyggnad och sär skriv ning en till en hel del......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Nobellpriset?

 

*mental anteckning åt mig själv - använd stavningskontroll när rättstavning diskuteras *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att det går snabbt och enkelt att läsa inlägg...

Det går snabbare att läsa ett inlägg som är på korrekt svenska, utan en massa stavfel, syftningsfel och särskrivningar.

 

Det är på gränsen till tragiskt att många ungdomar idag har så stora problem att uttrycka sig korrekt i skrift. I arbetslivet så har det stor betydelse att kunna uttrycka sig i skrift på ett riktigt sätt.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går snabbare att läsa ett inlägg som är på korrekt svenska, utan en massa stavfel, syftningsfel och särskrivningar.

 

Ja, håller mé...

 

I arbetslivet så har det stor betydelse att kunna uttrycka sig i skrift på ett riktigt sätt.

 

Japp i arbetslivet...eForum är inte arbetslivet...;)

 

Jag kan inte låta bli o fråga, vad du tycker om hur jag skriver...du har säkert läst några inlägg som jag har skrivit här på eForum...är det svårt o läsa mina inlägg???

 

Jag tycker det är "betydligt" viktigare o tänka på o få fin uppställning på sitt inlägg...radbrytning, punkt, komma, frågetecken osv...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eForum är inte arbetslivet

Inte? ;)

 

Jag har inga problem med att läsa dina inlägg just för att du använder både styckeindelning, komma och punkt.

 

Ditt språk skulle väl kunna kallas moderniserad webbsvenska... Helt ok för mig att läsa, dock inte det sätt som jag skriver på.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp i arbetslivet...eForum är inte arbetslivet...;)

 

Nej, men du blir allt som oftast bedömd efter hur du skriver, eftersom det är det enda sättet att bedöma en person på ett forum.

 

Så stavar du som en kratta, eller skriver med tvivelaktiga förkortningar och syftningsfel, så antar juh folk att du uttrycker dig bristfälligt utanför internet också... tills du bevisat motsatsen.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ehmm... 'juh' stavas utan 'h'... ;)

 

Annars håller jag med dig hel och hållet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ojoj, två fel i samma ord...;)

 

Nåja, man kan inte göra rätt varje gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehmm... 'juh' stavas utan 'h'... ;)

 

Jo, förvisso. Men min mentala rättstavare skriver om 'ju' till 'juh' sedan jag vistats på ett par irc-kanaler baserade på dalmasar... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J. Rönnberg

För det första är det lätt att missförstå en person som inte kan stava. För det andra dömer man en person efter hur han/hon skriver om man inte har något annat och gå på.

 

Risken finns också att man tar med sig sitt dåliga sätt att skriva på till arbetslivet. För det är lätt att fastna i ett sätt att skriva om man skriver på detta sätt dagligen. Det är bättre och lättare att skriva rätt eller nästan rätt varje gång.

 

 

/Johnny

Skriv på protestlistan mot att Arne Weise ska sluta som Julvärd.

http://www.johnnyronnberg.com

"Men who have worked together to reach the stars are not likely to descend together into the depths of war and desolation".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"dalmasar"

Ursäkta , men skall det inte vara dalkarlar eller masar? ;)

Msk K Arne S

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dalmas? :) ..låter väl som en ihopslagen form för hela bunten kanske? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken finns också att man tar med sig sitt dåliga sätt att skriva på till arbetslivet. För det är lätt att fastna i ett sätt att skriva om man skriver på detta sätt dagligen. Det är bättre och lättare att skriva rätt eller nästan rätt varje gång.

 

Ska försöka leva efter detta nu...;)

 

Nää, ni har rätt, man SKA försöka skriva så gott man kan ÄVEN på eForum...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Personligen bryr jag mig inte särskilt, jag tycker hela den debatten som ibland blossar upp kring folks sätt att skriva (fel) är rätt absurd.

 

 

Ett inlägg häromdagen:

det enda jag har lyckats klura fram är att den radio station som jag är mäst intresserad av sänder på 91,5 Mhz...

Kort därefter undrar nån varför "folk" (i allmänhet verkar det som) har svårt med Ä och E, fast det var första gången jag noterade "problemet".

 

Är det verkligen i ren välmening som folk drar fram långa tramsiga redogörelser om hur viktigt det är att stava rätt?

 

Jag är inte ute efter att man ska få nobellpriset i litteratur, bara göra sig förstådd på normal svenska.

Skall man tolka detta som att du inte förstår inlägg med felstavade ord?

ibland stavar folk så illa att man faktiskt inte förstår

Japp, tydligen.

 

Det går snabbare att läsa ett inlägg som är på korrekt svenska, utan en massa stavfel, syftningsfel och särskrivningar

Det beror på hur man är lagd. Om man ständigt retar sig på att behöva läsa felstavade ord kan jag förstå att det tar tid att läsa inlägg.

 

Syftningsfel stöter man på nån gång emellanåt, men oftast är det väldigt uppenbart vad som egentligen avses. Det finns ett uttryck; "kan det misstolkas så skall det misstolkas". Det är ett skämt. Det är kul att göra sig lustig över andras sätt att uttrycka sig, men kom inte här och säg att syftningsfel gör det besvärligt att läsa inlägg i den takt man önskar.

Om det mot all förmodan skulle vara alldeles omöjligt att begripa är det ju bara att fråga, dvs om man är intresserad av att hjälpa till. Inte för att påpeka hur galet nån skriver. Såvida man inte är på humör för att lätta upp stämningen med lite lustigheter.

 

Särskrivningar beror på två saker. Inflytande från engelskan och att man vill göra inlägget mer lättläst. Omedvetet antar jag.

Adressregister

adress register

Osäker på stavningen? Asch, jag slänger in ett mellanslag så ser folk direkt vilka ord jag vill sätta ihop. I sammanhanget går det ALLTID att förstå vad han menar.

"Sjuk sköterska" och "Kassa biträden" kan man skratta åt, och jag håller med om att det ser illa ut. Men även om det i dessa fall blir en helt annan innebörd så förstår jag ändå vad som avses. Det är kul för oss som läser, synd om de som har skrivit det och framför allt deras eget problem. Läsarna har inga problem, de har bara kul.

 

du blir allt som oftast bedömd efter hur du skriver

Om du menar att man ser ned på folk som lämnar felstavade ord efter sig är det synd.

Dyslektiker och invandrare hade nog gärna sluppit den här fjantiga debatten.

Och felstavningar kan ALLA göra. Nobellpriset är ju ett lysande exempel. ;)

 

Man kan slinta på tangentbordet, tappa bort ord när man klipper och klistrar eller gör omformuleringar, kanske inte inte vet hur ord stavas och är för lat/har inte tid/bryr sig inte om att ta reda på sanningen. Eller hittar ett nytt fräckt sätt att skriva ett ord på, bara för att vara annorlunda och dra till sig uppmärksamhet. "Mäst" ser ju ballt ut, synd att jag inte kom på det först.

 

Jag ser snedare på folk som slänger in massa .....????!!! och versaler i sina inlägg.....!

 

För det första är det lätt att missförstå en person som inte kan stava

Men snälla! ENDAST om man verkligen VILL missförstå.

 

Risken finns också att man tar med sig sitt dåliga sätt att skriva på till arbetslivet. För det är lätt att fastna i ett sätt att skriva om man skriver på detta sätt dagligen

Detta är helt riktigt.

Och detta bedrövar sig så kolossalt (hur många L?) att du förbarmar dig över alla felstavande och uppmanar till bättring.

Jag kan tala om en sak för dig som du redan vet. Du struntar i hur det går i arbetslivet för alla felstavande här på Eforum.

Och den här bedömningen kan jag göra trots att du stavar alldeles korrekt. Jag läser ordens innehåll istället för en bokstav i taget. Prova själv nån gång, det är en fröjd för både ögon och hjärna.

 

 

mvh

Andreas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser snedare på folk som slänger in massa .....????!!! och versaler i sina inlägg.....!

 

Fan va jag håller mé dej...;) (syftar på hela ditt inlägg, inte bara citatet ovan)...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Personligen bryr jag mig inte särskilt

 

Ändå lyckas du prestera det längsta inlägget i den här tråden....?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en misstanke om att det skulle komma ett påpekande på detta. :)

Ett typiskt fall av syftningsfel från min sida kan jag bara konstatera.

 

Jag bryr mig inte särskilt mycket om det som debatten handlar om, dvs det förfärliga med felstavningar. Jag tycker alltså inte det är särskilt allvarligt med felstavningar om jag skall vara rejält konkret. Däremot är debatten i sig ganska intressant.

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag var inte särskillt allvarlig när jag kommenterade ditt inlägg.... Debatten spårar lätt ur här, men ämnet är fortfarande intressant. Givetvis har stavning olika betydelse beroende på var och vad man skriver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går snabbare att läsa ett inlägg som är på korrekt svenska, utan en massa stavfel, syftningsfel och särskrivningar

 

Det beror på hur man är lagd. Om man ständigt retar sig på att behöva läsa felstavade ord kan jag förstå att det tar tid att läsa inlägg.

 

det beror på vad man menar men jag menar de texter som är skrivna som denna och som saknar det mesta när det gäller struktur fast du kanske tycker att detta är lätt läst skulle kanske avsluta frågan med ett fråge tecken men det för står du säkert för jag orkar inte flytta upp fingrana till tangenten som gör fråge tecken denna text är jätte jobbig att läsa så om du gör ett in lägg som ser ut så här så är risken att du både blir utan hjälp och idiot förklarad och så vidare

 

Du citarade ju mig så jag kunde inte låta bli att komma med en liten "illustration" av vad jag menade... Om min "illustartionstext" hade varit korrekt skriven så hade den gått betydligt snabbare att läsa.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det var faktiskt en riktigt bra illustration.

Det är naturligtvis lättare att läsa text som den du läser just nu, men har hade inga svårigheter med att läsa och förstå ditt inlägg (och de du syftar på).

Som tur är dimper de ner rätt sällan på Eforum, jag hara bara stött på dem ett fåtal gånger det senaste halvåret.

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...