Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Byggtips!

Tobbe Olsson

Recommended Posts

Nu har jag nästan fått alla prylarna till min nya dator, som jag hade tänkt att bygga ihop själv!

nu frågar jag bara efter lite tips & råd, första gången för mig som jag bygger en dator själv!

jag hade tänkt att börja med att montera moderkortet i lådan, sätta i strömkontakter, cpu, grafikkort, hdd, cd, och i princip inget mer. sedan hade jag tänkt att installera win98, och därefter installera ljudkort, modem, mm. efter hand. kan detta vara klokt, eller finns det bättre lösningaR?

//Tobbe

Tja, problem fanns ju mest i Win95 och med icke-PnP hårdvara, men idagens läge så ska det nog fungera bättre om du stoppar in allt meddetsamma, så vet den redan från början vilka adresser m.m. allt ska hamna på.

Jag skulle helt klart köra i allt meddetsamma och sen installera win98.

Om vi talar AT-chassin och nätaggregat brukar dom oftast itne komma igång förens dom har en viss belastning av t.ex. ett moderkort och en hårddisk, men det beror ju på nätagget..

I ATX aggregat så är ju power on lågnivåstyrt, dvs 5v för att slå på aggregatet och detta sker via moderkortet.

Så jag gissar att det enda att göra såvida du inte ha en dedikerad testbänk för elektronik och kan mecka ihop nått eget, är att koppla in moderkortet åtminstonde med respektive powerswitchar m.m. och testa det.

Att det skulle vara extra mycket problem med nätaggregat vet jag inte (hoppas inte det iaf! :) men det kanske är nån specifik modell som har problem?

När det gäller IP-adresser så är det 3 områden + 1 som är dedikerat för egna IP-adresser.

typ

10.*.*.*

172.16.*.* - 172.31.*.*

192.168.*.*

Sen finns det en special på 169.254.*.* som är tillhandahållet av ett Universitet i Califonien vilket använda flitigt av t.ex. Win98.

Om datorn låser sig om man kör med en speciell IP-adress vet jag inte desvärre och kan itne svara på, men det låter inte sannorlikt?

192.186.x.x kanske borde ändras till 192.168.x.x

Nu har det dykt upp ett nytt problem, drivrutinerna till creative cdromen ligger inte med i paketet! Har laddat ner cd drivrutiner från creatives hemsida, men drivrutinen lyckas inte hitta cd:n. cdromen är en 48X och raden i config.sys är:

DEVICE=C:\drivisar\cdrom\sbide.sys /d:CD4834E

cd4834E har jag fått ifrån startupscreenen, där det står typ "second primary master...CREATIVE CD4834E"

i autoexec.bat så är raden MSCDEX /D:CD4834E

är det någon med liknande cd som kan beskriva kommando raden till mig, eller är det nån som vet något som skulle kunna hjälpa mig??!

//Tobbe

Klas Karlsson

I windows 98 skall inget stå i Autoexec!!!

Prova med kontrollpanelen/installera ny hårdvara/vväljn drivrutiner från disk, ock klicka på det bibliotek där du har downloaden...

...eller du kanske menade innan du har installerat win 98.

Det borde gå att hitta cd'n mha windows startdiskett (eller dos drivarna (OBS du måste ladda ned dos versionen ej win!!)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...