Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Suger amdK6-3???

andreas

Recommended Posts

Har precis köpt en K6-3 450 och skickat min gamla k6-2 300. Allting gott då??

Nej det började med att datorn inte ens startade utan att jag först laddade in defaultbios på mitt ax59pro-moderkort. Sedan skulle jag installera om Windows men det nöp och hade tydligen problem med att extrahera *.cab filerna. Testade flera windowsversioner. I en hjälpfil fann jag att det kunde vara att processorn gick för snabbt/blev för varm/cd var trasig......det var ju så klart det förstnämnda tror jag...Satte i min gamla processor och då funkade det.

Har ett AOpen AX59pro med biosversion 2.10, vilket ska räcka men om någon har en fungerande konstillation så medela mig om inställningarna.

I övrigt ett SBLive och STB velocity 4400 TNT.

Hjälp mig med er expertis!!

Har testat.....

När jag först satte in processorn var hårddisken formaterad för jag hade win 95 osr2 men tänkte använda win 98se men inget gick ens att installera. Det som strular nu kan i och för sig vara ljudkortet för att första gången jag körde installationsprogrammet avbröts det och sen har det inte fungerat. Nätverkskortet är heller inte installerat än men det är avaktiverat. De program jag testar att köra nu är spel vilka bryter ihop.

kollade precis på Aopens hemsida och det står där att Moderkortet stödjer K6-3 400 men inte 450. Kan jag klocka ner det då?? Tjänar direkt inte mycket på att skicka tillbaka det!!

K6-III, Epox MVP3G32 moderkort, TNT2 AGP.

Hade ett liknande problem men det berodde på ett gammalt RAM minne av dålig kvalitet.

Löste sig genom att jag satte ned CAS i bios till 3 istället för 2.

Om cpu är för snabb för operativet ,(som är fallet med K6or över 350MHz och Win95), var ligger felet då?

I processorn eller i ett dåligt skrivet OS?

Har testat med båda 2 o 3.

Har även kört uppgraderingen på win95

Pratade nyligen med en datorhandlare som sa att dem körde med Microstar-moderkort

Förklara det där med minnet.......

Christian Wåhlins inlägg var bland det mest korkade och okunninga i denna tråd. Det finns tester både hos Anandtech och Toms Hardware där Socket7-kort med uppstressade AMD-processorer spöar PentiumIII datorer. Socket7, Sockel 1 eller PPGA370 saknar HELT betydelse. Det är moderkortets chipset som spelar rollen - inte vilken j-a sockel processorn sitter på. WÅHLIN, DIN NOLLA, HÅLL TYST TILLS DU VET VAD DU TALAR OM.

Jag skrev inte om prestanda! Läs inlägget innan du går till personangrepp vilket är sååå moget! Det jag menade var att utvecklingen på socket7 plattformen inte har åtnjutit samma utveckling som modernare chipset. Visst, själva sockeln är iofs inte avgörande men det är ju bara att märka ord. Menar naturligtvis de system som anv s7.

Läser man på nätet så ser man att det strular betydligt mera med t.ex AGP och de chipset som används i kombination med s7. Detta är en erfarenhet som många leverantörer och åf har märkt.

Så, visst e de chipsetet som är av betydelse men du ser väl för f-n inga s7 på bx kort eller? SÅ ditt inlägg är bland det mest korkade jag läst! Har du kanske en K6:a själv så du tar åt dig? Har ju inte med cpu:n att göra liksom!

PS! Vet DU vad du talar om? DS!

Det vanligaste chipsetet för Socket7 bör vara MVP3 och det är väldokumenterat att det har problem med bl.a. AGP, men också att det är synnerligen snabbt. MVP3 är hyfsat modernt och har inte hållits vid liv med nödandning. Att i breda svepande ordalag skriva att Socket7 är gammalt och hålls vid liv med nödandning är lika felaktigt som onödigt.

Vet du varför inte ditt moderkort inte stödjer k6-3 450, jo det är spänningsförsörjningen på kortet som inte rikrigt orkar med. Återigen, det är inget fel på cpun. Men det är bara rekomendationer och det borde funka ändå. Har sjäv ett FIC kort som bara stödjer upp till 400 men min k6-3 400 klockar fint upp till 500 och är helt stabil.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...