Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia borde döpas om till Segia


JANspeed

Rekommendera Poster

Har lessnat på Telia och ska beställa Bonets ADSL. Bonet meddelar mig att jag måste vara ute från Telias register så att beställningen kan gå igenom.

 

Så jag avbeställer mitt ADSL. Först ska jag vänta på Telias uppsägningstid på en månad och det är väl i och för sig förståeligt för man kan ju tänka sig att de behöver lite tid på sig att stanna administrationen och avinstallera mitt ADSL.

 

När jag äntligen väntat hela uppsägningstiden så säger de att de inte alls stängt av mig utan en snubbe ska åka till telestationen och dra ut en sladd först. Det betyder att jag måste vänta en vecka till!

 

Efter det kommer jag få vänta i 30 dagar till för att Bonet ska kunna levera sitt ADSL. Då ska en snubbe lik den första (om inte samma) åka tillbaka till telestationen och plugga in sladden igen fast på ett annat ställe!

 

Det betyder att tiden för att byta leverantör är 2 månader och en vecka. Allt för att Telia inte bara kan ta bort en simpel text i ett register.

 

Skärpning Telia!

 

/JANspeed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att det är värt inträde på nästan 2000 kr för att få BoStream istället?

 

Jag kunde inte få Bostream... :-(

 

[Esc]

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-03 10:21:48 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har tidigare läst att Telias modem ej passar med Bostreams. Är detta något du fått påtalat?

 

Och ur tänker du klara månaden utan ADSL? Semester på icke kontakbar ort (typ okänd ö utanför Thailand) låter som en bra idé.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Don Tomas

Det är värt väntan... Men dyrt.

Jag har gjort detsamma.

 

 

/ There is always a large hammer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur hemskt Felia ADSL är måste jag starkt rekommendera Bostream. Det är värt pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att det är värt inträde på nästan 2000 kr för att få BoStream istället?

 

Definitivt! Och det trots att jag dessutom har villaägarnas gruppanslutning.

 

Jämför man Bostream med Telias individuella ADSL så krossar ju Bostream/Bonet så det skriker om det. Hastigheten är 5 gånger snabbare ned och 1/3 snabbare upp med fast IP som bonus.

 

har tidigare läst att Telias modem ej passar med Bostreams. Är detta något du fått påtalat?

 

Jo, det visste jag redan. Blev misstänksam när Telia släppte de modem som de hade gratis.

 

Och ur tänker du klara månaden utan ADSL? Semester på icke kontakbar ort (typ okänd ö utanför Thailand) låter som en bra idé.

 

Jag pinas redan och hoppas att det ska gå snabbare än de 30 dagar Bostream lovat. Som tur är har jag möjligheter att surfa på jobbet så att man inte blir helt isolerad från sina vänner.

 

Till alla som ska köra ADSL och har möjligheten att köra via Bostream, gör det! Det är definitivt värt fjuttsumman på 2000 spänn att byta upp sig till 5 ggr snabbare lina och lägre månadsavgift.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vasa? telias modem in funkar med bostreams? vad är det för snack, jag har ett alcatel adsl modem, varför skulle det inte funka till bostreams adsl tjänst? hur är det med andra leverantörer? jag har planerat byta till tiscali så fort skanova fixar sitt misstag och gör så att man kan byta adsl isp smidigt. ni menar väl inte att telia lagt in nått i de modem de leverar som gör att de bara funkar med dem? låter skumt...

 

Covante

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju tänkas att det är vissa märken som inte stöds av Bostream men när jag ringde och snackade med dem för typ 6 månader sedan så sa de att mitt ADSLmodem inte funkar. Å andra sidan så ingår hyran av modem i installationsavgiften oavsett om man vill eller inte så det spelar ingen roll riktigt.

 

/JANspeed

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att märket inte stöds av Bostream betyder väl knappast att det inte fungerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten är 5 gånger snabbare ned och 1/3 snabbare upp med fast IP som bonus.

 

Det händer mig rätt ofta att min upload ligger över 80KB/s med mitt Telia ADSL.

 

 

// Ulf

___________________________________________________

Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=254128

 

Den tråden skrev för några månader sedan och det borde finnas fler med praktisk erfarenhet av byte av operatör. Det är möjligt att det är någon konfigurations fråga. Helt enkelt som så att de ej orkar/har kunskap att hantera alla modeller. Eller det att det "gamla" modem som många "fått" av Telia ej är just ett "barn-modem" som är för enkelt för att kunna anpassas till andra operatörer.

 

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gav bostream den frågan förra ången om jag kunde använda det modemet som jag har "fått" från Telia och fick svaret att det funkar inte utan måste ha dseras modem.

 

BB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycko dig!

 

Jag har använt Felia ADSL Smalband och har i BÄSTA FALL kommit upp i 50 - 60 kilobyte per sekund. I många fall har jag segat på 10 - 30 kilobyte per sekund.

 

Med Bostream är jag uppe i 120 - 280 kilobyte per sekund, men vid några tillfällen har jag toppat vid 300.

 

Man tjänar alltså på att kasta ut Felia ADSL Smalband och skaffa Bostream. Det finns inte heller någon som helst anledning att ens tänka tanken på Felia ADSL Smalband om Bostream finns på orten.

 

Det är dock ett alternativ om man tycker om att betala 375 kronor/månad för bedrövlig hastighet på 0,5 megabit/sekund istället för 249 kronor/månad för 2,5 megabit/sekund.

 

Alltså: vill man bli rånad och betala multum för låg prestanda:

 

SKAFFA Felia ADSL Smalband FORT!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycko dig!

 

Det är min upload som rusar iväg, aldrig nedladdningen, den ligger "fint" runt 50-55KB/s.

 

Så det är inte jag som glädjs åt att det går fortare ibland, det är de som laddar ner från mig...

 

 

// Ulf

___________________________________________________

Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

 

[inlägget ändrat 2002-05-07 14:02:58 av Ulf S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som jag gjorde och jag fick samma svar.

 

Dessutom spelar det ju ingen roll då du är tvungen att pröjsa för bostreams modem då det ingår i anslutningsavgiften.

 

/JANspeed

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...