Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TIPS: Mac & PC i nätverk hemma


CyberPet

Rekommendera Poster

Vet inte om detta är rätt forum för detta, men jag delar med mig av mitt tips i alla fall.

 

Hemma har vi 2 macintosh datorer och en PC, alla utrustade med Ethernet. Vi har fildelning (på mac-vis) och delar också skrivare och modem (56K, men ISDN går lika bra).

 

För att detta ska vara möjligt har vi installerat PC MacLan (finns som demo att prova på: http://www.miramarsys.com/) för fildelningen. På Mac-vis anger man då användaridentiteter, lösenord mm för fildelning och man kan sedan komma åt PC:n i

väljaren, eller på PC:n visas macarna som mappar.

 

Eftersom vi har en Apple laserskrivare som bara funkar genom LocalTalk har vi installerat "Apple LaserWriter Bridge"

(ftp://ftp.info.apple.com/Apple.Support.Area/Apple_SW_Updates/US/Macintosh/Networking-Communications/Other_N-C/LT_and_LW_Bridge_2.1.sea.bin). Detta lilla program installeras endast på den Mac där skrivaren är installerad på, och sedan ska alla som är uppkopplade via ethernet, pc eller mac kunna dela på samma skrivare.

 

Att sedan dela på samma modem är enkelt. Vi använder IPNetRouter (som finns som demo på http://www.sustworks.com/products/product_ipnr.html) och följer installationsanvisningarna som är väldigt lätta. I princip ger man varje dator sitt eget unika IP-nummer internt och Macen med IPNetRouter och modemet får fungera som server.

 

Vi har kört denna konfiguration i flera månader nu, utan några som helst problem. Att ladda ner filer samtidigt på PC och Mac via

internet har visat sig problemlöst. Nedladdningshastigheterna har legat kring cirka 3-4K/sekund på båda maskinerna och det kan ju anses som acceptabelt när man har ett 56K modem.

 

Det går också att "portmappa" i IPNR så att det till exempel går att skicka och ta emot DCC på IRC från alla datorer.

 

Både PC MacLan och IPNetRouter är bra och billiga alternativ som enligt min åsikt funkar utmärkt när man har ett blandat nätverk med huvuddelen Macintosh datorer. I ett huvudsakligt PC dominerat nätverk hemma är väl att installera Windows NT den enda vettiga lösningen.

 

Tack för mig, och lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...