Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Suddig i högre upplösning


Hakinger

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny 19" bildskärm. När jag ökar upplösningen från 1024*768 till 1152*864 så blir texten på övremittendelen lite suddig, tillräcklig för att det ska störa. Vad kan det bero på? Jag kör med H68.5khz V84.9khz, har det med kiloherzen att göra eller är det skärmen i sig? Skärmen är en AOC 9Glr.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är en CRT. För TFT-skärmar kan man välja Clear type för att utjämna kanterna på skärmteckensnitt. Du hittar det på knappen Effekter under fliken Utseende i Egenskaper för bildskärm.

Har du testat höja upplösningen ännu mer, t.ex. 1280x1024?

 

Keep on runnin`

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det superdupersnabba svaret. Ja, en CRT, glömde nämna det.

 

Okej, nu sitter jag och skäms som en hund, gjorde samma misstag som en del nya på forumet - att inte testa först och fråga sen, jag hade ju inte provat den ännu högre upplösningen och där var det inge´sudd. sorry Tackar.

 

minnesanteckning till mig själv: Testa först och fråga sen!

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har cleartype, kalibrerad oxå.

Jag kör på GF4MX för spelens skull och får ta den lite sämre prestandan i 2D.

 

Nu löste det sig efter att jag fått tips om att göra det jag borde gjort innan jag frågade, av Maratonmannen. Men tack för svaret iaf.

 

minnesanteckning till mig själv: jag ska testa först och fråga sen

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...