Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egen .com ...???


Eminos

Rekommendera Poster

Japp nu vill även jag ha en...så nu undrar jag hur mycket det kostar först och främst och även hur det är med utrymme och sånt...

 

/Eminos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J. Rönnberg

Beror på.

 

Om du bara vill ha en .com adress är spray bra. Om du vill ha utrymme finns det en hel hög med olika företag.

 

Domän - http://www.domaininfo.com

Hotell - http://www.loopia.se/

 

 

/Johnny

Skriv på protestlistan mot att Arne Weise ska sluta som Julvärd.

http://www.johnnyronnberg.com

"Men who have worked together to reach the stars are not likely to descend together into the depths of war and desolation".

 

[inlägget ändrat 2002-05-01 18:36:22 av Johnny R]

[inlägget ändrat 2002-05-01 18:36:54 av Johnny R]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

En domän är bara ett namn, inget annat.

 

Till det måste du antingen få tag i ett webhotell som kan hosta domänen åt dig, eller sätta upp en egen server.

 

För domänregistrering använder jag

http://www.speednames.com/

 

Dom är kanske inte billigast, men du kan själv administrera din domän och slipper skicka mail så fort du vill göra en ändringr.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så altså jag kan skaffa en .com adress och sedan koppla det till mitt ticali konto (lr köra egen server i framtiden)...???

 

Vilka är priserna för en adress (namn som vi väljer o kalla det)???

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack...spray verkar bra...en sak bara...kan man ändra adressen (ip nummeret) som han directar till senare???

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damn...fassan gilla inte idén att betala med kort via nätet, så där sket sej det...;( ...finns det nåt annat (billigt) ställe där man inte behöver ta fram kortet...faktura kanske?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Måste vara .com??? http://www.dot.tk erbjuder ju gratis .tk-adresser... hehe, rätt välplockat där redan, men med ett lagom mått fantasi kan man säkert skrapa ihop något dussin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tips: Skaffa ett konto utan kredit och koppla ett visa-kort till det. Sätt bara in de pengar när du ska använda kortet och sätt bara in exakt summa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, hade jag själv ägt kortet så hade det inte varit nåra problem, men nu så äger fassan kortet, och då blir det problem...;)

 

Angående .tk domän...det är juh skit bra...har reggat jasarevic.tk nu, hoppas det funkar bra...ska börja mekka på sidan snarst möjligt...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Mr Andersson menade att du skulle skaffa ett visakort. Dvs ett kort utan kredit, bara konto - de flesta banker erbjuder visa som en extratjänst till ditt vanliga uttagskort...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ett litet förtydligande:

 

1. Skaffa en nytt bankkonto utan kredit. Gärna i samma bank som du/ni har konto i idag (då kan man överröra snabbare)

 

2. Skaffa ett nytt VISA-kort och koppla det till bankkontot i punkt 1.

 

3. Överför så mycket pengar du behöver till det nya kontot, men bara när du verkligen behöver det.

 

4. Handla.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan som att ha flera epostalias för att kunna strypa spam :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror i och för sig inte att man kan skaffa ett VISAkort till sitt konto då man bara är 16 VISAelectron möjligtvis. Eller är det bara jag som tror?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Dina föräldrar kan stå för kontot och det är dom som för göra överföringen till "ditt" konto. Eftersom det finns begränsat kapital på kontot och att det inte har kredit så kanske dom är snälla nog att ge dig ett visa-kort som du kan använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman

 

Hmm när vi ändå diskuterar bankkort så kommer jag ihåg att när jag skaffade VISA i början av förra året på Föreningssparbanken så snackade snubben där om någon NY VISA-kort som skulle komma igång i början av det här året. Det speciella med det kortet skulle vara att det skulle finnas något som han kallade för "engångskoder", dvs att man på något sätt skulle få en "betalningskod" till kortet som endast gick att använda en gång, för varje betalning skulle man använda en ny "kod" som man fick från banken.

 

Detta skulle göra betalning via nätet så gott som 100% säkert, eftersom en "hacker" inte hade någon nytta av en gammal - redan använd - kod.

 

Jag vet inte om de kom igång med det. Jag har konton på diverse olika banker och nämnde det här med nya kort för "bankkvinnan" på Nordbanken och de hade tydligen inte alls hört talas om något sådant. Det enda de visste var Visa Electron, men det var inte det han på föreningssparbanken pratade om. han sa nämligen att det inte var det.

 

Det kan ju vara han på föreningssparbanken som inte visste vad han pratade om, eller finns det?

 

*intresserad*

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman

Caos!

 

När det gäller webhosting för din framtida domän så kan jag tipsa om PowWeb Hosting (http://www.powweb.com/pow1detail.html). Där får du det mesta som du kan behöva för en billig peng, för ca 7.77 $ per månad, dvs ca 80 spänn i månaden.

 

Det tycker jag är väldigt prisvärt. Har aldrig sett något annat företag som kan erbjuda så bra webhosting så billigt.

 

Exempel på saker som man får:

 

- PHP 4

- Perl

- CGI-BIN

- SSI

- Frontpage 2000/2002 extensions

- 10 FTP "logins"

- 100 (!) POP3 email konton

- 200 MB (!) utrymme

- 16 GB bandwidth (räcker låååångt)

 

MySQL får du för 30 $ för så lång tid som du är kund. SSL för samma pris. Med tanke på det redan låga priset från början så är det egentligen inte alls dyrt.

 

Deras uppkoppling ut mot nätet är OC12 som är 622 mbits (tror jag). "Ganska" snabbt alltså.

 

Just det ja, du kan köpa en COM-domän via dem också. Det kostar 15 $ per år, dvs 150 spänn. Jag tror inte det finns billigare nånstans.

 

När det gäller betalningsätt som du har lite problem med, så tar de tydligen emot checkar. Dvs du går till banken, fixar en check som du skickar till de med post. Betalade själv så när jag köpte min domän från NetworksSolutions för länge sen då de fortfarande tog emot checkar. Fungerade utmärkt.

 

Lycka till!!! :thumbsup:

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-02 03:45:44 av MagicBoy (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror i och för sig inte att man kan skaffa ett VISAkort till sitt konto då man bara är 16 VISAelectron möjligtvis. Eller är det bara jag som tror?

 

Jodå! I alla fall gjorde jag det... kanske varierar från bank till bank, minns att k. däremot inte fick det (Nordea).

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för alla svar...men jag nöjer mej med en gratis (fan, va snål jag är) .tk domän nu...ska se om det går bra med min sida, sen kanske jag skafar en "riktig" .com, lr nåt...men tack för hjälpen iaf...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Det är bra, pröjsa aldrig för nåt du kan få gratis (utom program och musik då, hehe).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har registrerat ett domännamn på speednames.com. Har eget IP och DNS adress. Fattar bara inte riktigt hur jag skall koppla DNS och Ip-adress då jag kör egen webb-server...

 

Du verkar ha speednames oxå, kan du ge några tips?

 

Morpheus II

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med speednames har du juh ditt domännamn på deras DNS-servrar, så det är bara att sätta CNAME (å MX om du vill) i speednames konfiguration till din webbservers ip-adress... ska du ha en annan DNS tror jag du måste flytta domännamnet från speednames till din andra DNS-provider?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min fråga:

 

I mitt speednameskonto ser det ut som följer:

www.xxxxxxxx.com ,sedan en rullgardinsmeny med WEBALIAS, WEBFORWARD, CNAME & A-RECORD. Därefter står det URL (där jag förmodligen måste kunna fylla i t.ex http://mitt ipnr??

Kan detta vara rätt? Men om jag väljer CNAME och fyller i http://ipnr så får jag felsvaret "Det tycks finnas fel i angivet Cnamn (kanoniskt namn)! Var vänlig och gör ett nytt försök. Cnamn nr.1"

Nån som fattar detta?

 

Morpheus II

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webforward blir det om du fyller i ditt ip-nummer....

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm? snurrar rätt bra fortfarande däruppe (och det beror inte på helgens bröllopsfest). Så om jag kör A-record + IP-adress borde det räcka, om jag kör med t.ex IIS 5.1?

 

Morpheus II

_________________________________________________

"Det är skamligt att det finns en moral för kvinnor och en för män. Jag tycker att det inte skall finnas någon moral alls."

/Oscar Wilde

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...