Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nybörjare

Magnus Lindqvist

Recommended Posts

Magnus Lindqvist

Har funderat på att Installera Linux på min dator hemma men har 3frågor :

1. Vilket Linux ska man välja som nybörjare?

2. Eftersom jag är lite av ett "Spelfreak" så undrar jag hur spel fungerar under Linux?

3. Har ADSL hemma och 2 datorer kopplat till internet via den. Ii den ena maskinen har jag dubbla nätverkskort, så den fungerar som en Proxy. Är det svårt att få sånt att fungera i Linux (tänk på att jag är nybörjare) ;)

Patrik Hermansson

1. Mandrake är nog bäst till nybörjaren.

2. Tror det finns en del spel (spelar knappt själv). Ska även finnas någon speciell Mandrakeversion för spel.

3. Ganska enkelt att fixa, finns nog tom en guide för det i Mandrake om jag inte minns fel.

Mandrake 8.2 kör jag själv. Mandrake har bra stöd för Matrox och ATI grafikkort. En brist i Mandrake 8.2 är att troligen finns det inte "riktigt" stöd för nVidia grafikkort.(har själv Matrox och ATI så svårt att kolla) nVidia linuxstöd går att fixa via filer på nätet men för en nybörjare med nVidia kort är nog SuSE 8.0 att föredra, drivrutiner finns i disten.

Anm: Mandrake får säkert igång nVidia med sk.Frame Buffer Drivers. Ser helt OK ut men urslött tom i 2D, muspekaren hoppar fram (och inget 3D stöd).

http://www.linuxshop.nu

Nån kanske vet om det finns "riktigt" nVidiastöd i Mandrake 8.2?

Only for Fun

I mandrake har man ingen kontroll, jag skulle typ rekomendera Debian. Får man det å funka kan man linux...

/Henrik

---------------------

Alla som ger mig poäng ger jag poäng...

Mandrake har, precis som SuSE, utmärkt Nvidia 3D-stöd om man _köper_ det. Nvidias drivare kräver licens och finns mao inte på _någon_ fri download-dist =)

Ska man prompt köra "download edition" så är det bara att ladda ner drivare från http://www.nvidia.com/ , och dom är hundra gånger bättre än ATI-drivarna ;-PPPPP

Spel, tja, dom vanliga Windows spel-CD:na fungerar OM speltillverkaren har gjort en Linux-binär att köra spelet med. Jag har kört Q3A och RTCW på Mandrake 8.2, funka fint, övriga spel som saknar Linux-binärer går nästan alltid att få igång med en köpversion av Wine från "Transgaming".

Mandrake saknar för övrigt inget som Debian har, det _går_ att köra Mandrake "svårt" om man vill. Man kan tom installera från konsol istf frambuffer. Men till skillnad från Debian har Mandrake _massor_ av grafiska verktyg för den Windowsskadade...

/PaleRider