Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nätvärk NBC


Lars Hansson

Rekommendera Poster

Antar att du menar BNC? (koaxialkabel)

 

Först behöver du all hårdvara: 2 Nätverkskort, 2 "T-kors", 2 terminatorer och en kabel.

 

Sedan ska du installera nätverkskorten.

Jag antar att en av dessa 2 datorer kör internet och har därmed TCP/IP protokoll installerat. Se till att TCP/IP är installerat på båda datorer. Du behöver oftast inte tilldela någon IP-adress efter som detta sker automatiskt.

 

Sen om du kryssar i fildelning osv så ska nog dom bli synliga för varandra. Om inte annat kan du "sök dator" för att hitta dom.

 

Om det är någon speciell del du är osäker på, fråga igen! :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja vist är det BNC :-)

Datorerna hittar inte varandra !

 

Jag kör med

"ipx/spx-kompartibelt protokoll"

"Klient för microsoft-nätvärk"

"Fil-och skrivardelning för microsoft network"

kör man med tcp/ip så kan det väl krocka med

internet uppkopplingen ?

jag har samma "Arbetsgrupp" på båda datorerna

olika dator namn

jag har kryssat i "fil och skrivar delning"

och jag har delat ut enheterna hårddiskarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skäl att köra TCP/IP: Det går på ett lätt sätt att få tillgång till t.ex. internet från båda datorerna utan några egentliga säkerhetsrisker. Dock är det ju självklart att om du delar ut mappar på den dator med modemet så kan internet få tillgång till dom SÅVIDA inte din ISP har satt stopp för det, vilket dom _brukar_ (exempel är Stjärn-TV som INTE gjorde det). Om du kör flera protokoll på samma fysiska när vli nätet långsammare.

 

Iof så faller inga av ovanstående fördelar kanske på din våg, så ok, hoppa över TCP/IP då! ;)

 

Fördelar med IPX/SPX: Det brukar gå snabbare vid filöverföring på lokala nätverk och ökar säkerheten för det övriga nätverket jämtemot internet.

 

Ok. Men för att felsöka är TCP/IP min favorit. ävven fast det ibland kan verka krångligare.

 

Med dom inställningarna ovan så borde det inte vara några problem.

 

Vad har du för nätverkskort i dom båda datorerna?

Har du provat att köra "Sök dator" för att hitta den "manuellt" utan att använda "Nätverket" för att klicka sig fram?

 

Och "Använd som standardprotokoll"?

Själv brukar jag köra med windowsinloggning.. Men jag är osäker på om det spelar någon roll i detta sammanhang. IPX/SPX under Windows är inte min starka sida! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Inte Windows starka sida heller. Nej, antingen ska du köra NetBEUI (vilket inte behöver någon konfigurering alls) eller TCP/IP med följande konfiguration (som du senare ändrar när du ser att ditt nät fungerar).

 

Dator 1 (D1)

IP-adress 192.168.0.1

Mask 255.255.255.0

Dator 2 (D2)

IP-adress 192.168.0.2

Mask 255.255.255.0

 

När korten är installerade och TCP/IP-protokollet är på plats gör du följande test.

På D1, starta en kommandotolk.

Skriv PING 192.168.0.2

Om det fungerar gör likadant från D2 fast då med .1 på slutet.

Om det inte fungerar testa följande:

PING 127.0.0.1 på båda maskinerna notera resultatet.

Återkom med resultatet här.

 

med vänliga

 

Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

När jag pingar D1 mot D2 förlorar ja allt

och likadant tvärt om

skriver jag ping 127.0.0.1 förlorar jag inget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...