Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows 98+XP

Nisse

Recommended Posts

Går det att lägga Windows 98 på en dator som har Windows XP? Eller måste allt bort först, formatera hårddisken? Jag har Windows XP och FAT32. Hur många operativsystem går det att ha tillsammans? Vill ha Windows 98 + XP och kanske Red Hat Linux. Går det bra?

Clas Ericson
Går det att lägga Windows 98 på en dator som har Windows XP?
Nej, Win98 kommer då att skriva över MBR (Master Boot Record) så att XP inte går att starta. Du skulle ev kunna ordna detta efteråt medelst något "boot manager" program.

Grundregeln när det gäller MS-operativ är att lägga in det äldsta först, dvs 98:an i ditt fall.

Vill ha Windows 98 + XP och kanske Red Hat Linux. Går det bra?
Det går bra. Installera då 98:an, XP och sedan RH.

//Clas

[inlägget ändrat 2002-04-29 13:47:21 av Clas Ericson]

Win98 kommer att skriva över MBR som Clas påpekar men det kan du fixa genom att köra en reparation från WXP CD tex.

[inlägget ändrat 2002-04-29 15:13:03 av NordicOne]

Är kanske ute och cyklar men jag har för mig att Win98 vill ligga först på den primära partitionen för att fungera men där ligger ju redan Win XP.

Win XP (och w2k) kan ju också ligga på utökade logiska partitioner vilket Win98 inte kan.

Stämmer detta?

Om så är fallet kan man inte lägga in win98 efter Win XP.

"Går det att lägga Windows 98 på en dator som har Windows XP? Eller måste allt bort först, formatera hårddisken? Jag har Windows XP"

Microsoft skriver alldeles utmärkt om detta, att ha ett system för flervalsstart med XP, om du nu har för avsikt att göra det från grunden. Var så god:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fisapi%2Fgomscom%2Easp%3Ftarget%3D%2Fsverige%2Fsupport%2Fxmlkb%2Fsv306%2F5%2F59%2Easp&LN=SV

Keep on runnin`

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...