Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej att logga in...


NordicOne

Rekommendera Poster

"Går ej att logga in...Om man har Telias proxy påslagen."

Menar du hit till forumet?

 

Telias proxy påslagen ställer också till Windows Update-problem.

 

Finns överhuvudtaget något skäl till att ha den påslagen?

 

Keep on runnin`

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte så viktigt för mig - brukar köra utan - mera för newbies som försöker logga in dvs måste fixas. Eller så är det fel på själva proxyn möjligtvis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den automatiska inloggningen fungerar i alla fall utmärkt

Om du låter ett särskilt program logga in dig mot Telia ADSL så bryr sig det inte om några proxyinställningar som är gjorda i IE. Det är raka rör iallafall.

Om du däremot försöker logga in dig manuellt (mot login1.telia.com) så fungerar inte det om såvida du inte har lagt in login1.telia.com som ett undantag för proxyn.

 

För enskild surfare så gör proxyn ingen större nytta.

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj. Jag kanke missförstod. Trodde det handlade om e-forums inloggning. För mig fungerar eforums inloggning utan problem även med Telias proxy påslagen.

 

För övrigt är det en jädrans massa på- och avslagningar när man kör update och liknande.

 

Har Telia någon åsikt om man stänger av proxyn? Antar att det ökar belastningen på deras stammnät litegrand.

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MH du trodde aldeles rätt...

 

"För enskild surfare så gör proxyn ingen större nytta.

"

Klockan är sen - det där måste ha en egen tråd... ;-)

 

Någon annan som kan logga in på eforum (och ej har satt eforum.idg.se som undantag) med Telia:s proxy.

 

Jag kan inte heller logga in med Proximitron som proxy...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det har ett dugg med proxyn att göra: Det enda undantag som finns för IDG på min dator gäller att de får sätta cookies

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. proxy1.telia.com.

 

Det enda "udda" är att jag har haft problem att behålla min ip adresser (stängde av någon tjänst jag inte borde ha stängt av). Har blivit tvungen att begärt nytt IP-rätt ofta. Det borde inte spelar roll, men testa att begära en ny dhcp (ipconfig /renew).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att själv skaka fram nytt ip från Telia är att byta nätverkskort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi verkar nästan sitta med olika operatörer :-). Jag tror nästan att det är ny IP varje gång burken har varit avstängd några timmar. Antar att det är regionala skillnader. Ska kolla loggarna när jag kommer hem.

 

Frågan är om det gör någon skillnad med tanke på dina Proxy-problem. Det var bara en dum idé jag fick.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå :-) (ipconfig /renew) ger dig inte ett nytt ip nr. Det är bara när det delas ut nytt från Telia eller som jag sa, att du byter nätverkskort som det ändras. Det gäller även din koppling :-)

Jag får ibland nytt ip nr precis som alla som har Telia och ej har fast ip nr.

Prova köra ipconfig /renew några ggr så får du se :-)

I bästa fall får du nytt från Telia första gången pga de har delat ut nytt (dvs det råkar sammanfalla) sedan ändras det inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om urspårad tråd.

 

Jag måste kolla lite loggar när jag kommer hem. Det brukar regna kazza förfrågningar och liknande när jag sätter på datorn. Antog att det kom från föregående ägare (kör ingen fildelning). Måste testa några /renew i kväll. Eftersom jag har haft problem med att datorn blir "utkastad" så kan DHCP'n ha körts på undantagsregler (egentligen var det inte IP-nr som tappades. Det var gateway och nätmask som blev fel).

 

Föresten: Jag har ett USB-modem. Det verkar bryta strömen/nätverkskontakten helt när man stänger datorn. Ett nätverkskort/adsl-modem ligger väl kvar och lysnar? Undrar föresten om ett ett USB-modem har en hårdvaruadress på samma sätt som ett nätverkskort.

 

virriga hälsningar

/Magnus (var tusan tog ditt proxyproblem vägen?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland är de mest intressanta trådarna de utspårade... men det finns de som inte håller med - LOL

 

Du får kanske räkna med att bli "utkastad" lite mer med ett USB-Modem, så har jag förstått det iaf.

 

På Telia så loggas du ut så småningom med ADSL-Modem/nätverkskort, när du stängt av datorn.

 

Om ditt USB-Modem har en MAC (media access control) vet jag inte - men det borde den ha - 99% säker ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt USB-Modem har en MAC (media access control) vet jag inte - men det borde den ha - 99% säker ;-)

Det måste det ha. Annars kan det inte prata alls.

 

"För enskild surfare så gör proxyn ingen större nytta."

Klockan är sen - det där måste ha en egen tråd... ;-)

Eller så fortsätter vi ännu längre ut i periferin när vi ändå har en tråd igång. :)

 

Att websidor cachas i Telias proxy gynnar i allmänhet inte enskilda surfare. Det går i princip lika fort att hämta sidan direkt från webservern som att hämta den ur proxyn.

Den långsammaste länken är den som är närmast slutkund. Oftast. Såvida inte webservern är väldigt hårt lastad eller ligger i fjärran östern.

 

Allra mest nytta gör proxyn i ett företagsnät där klienterna har LAN-access till den.

 

 

Har Telia någon åsikt om man stänger av proxyn? Antar att det ökar belastningen på deras stammnät litegrand

Det här är alldeles korrekt. Ju fler som använder proxyn desto lättare last på Telias stamnät.

Det är uppenbart att Telia vill att vi skall använda proxyn, men det finns inget tvång på det.

 

Så länge man inte stöter på problem (med Windows Update och dylikt) så anser iaf jag att det är en god sed att använda proxyn.

Får man problem stänger man av den. Det är ju bara en bock.

 

/Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-29 17:14:05 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh. Äntligen hemma.

 

Precis som du sa så kan man skriva /renew tills man blir blå. Det händer ingenting ändå. Undrar hur jag bar mig åt för att få totalsläppen. Enligt ZA loggen så byts IP numret i snitt varannan dag. När modemet strulade så verkar adressen ha byts ungefär 2 ggr / dag. Slump?

 

Naturligtvis hade ni rätt. Ett USB Modem har en MAC-adress. Vet inte hur jag tänkte riktigt. Trodde att ADSL skötte adresseringen genom televäxlarna på något sätt. Inser att jag inte har en aning om hur ADSL fungerar egentligen :-(

 

/m

 

Kryper in i ett mörkt hörn och skäms

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NordicOne

Och har blockerat 3:e parts cookies med ZoneAlarm Pro 3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har blockerat 3:e parts cookies genom IE's inställningar. Fungerar ändå..

 

Hmm. Testade ZA-pro 3 häromdagen. Blev tvunget att stänga av allt på fliken som innehöll inställningar för "blockerat 3:e parts cookies". Telias inloggning och en hel del annat sket sig fullständigt.

 

Föresten, bara för att bevisa att min förtjusning i dumma frågor är större än motståndet att erkänna en totala okunnighet om proxyservrar:

Måste proxy1.telia.com vara samma maskin för dig och mig? Dvs används adressen proxy1.telia.com bara av våra webbläsare, eller är det den adressen som webbservrara ser? Om det är en "intern" adress (10.x.x.x) kan det väl vara olika maskiner beroende på var vi bor?

 

/m

(kryper tillbaks till det mörka hörnet och skäms ännu mer)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NordicOne

proxy1.telia.com kan vara en eller flera. Webbservrara ser Proxyn och ditt IP nr genom [X-Forwarded-For: 213.66.xx.xx] dvs om de frågar och den ej är annon proxy, så svarar den med korrekt IP nr. Om det är en annon proxy så svarar den med ett standard IP nr som har bestäms iförväg dvs ej ditt IP nr.

http://privacy.net/analyze/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe eskimå

Men på Telias support säger de att proxyn ska vara avslagen. Vad är rätt?

/Stoffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad är rätt?

 

Jag pratade med Telias support igår och killen jag pratade med (som för övrigt verkade riktigt kompetent) berättade att de jobbar på att ta bort proxyn helt.

Kör alltså utan proxyn, Telia själva kommer ta bort den från installationsanvisningarna snart.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...