Just nu i M3-nätverket
Jump to content

update problem

Henrik Larsson

Recommended Posts

Henrik Larsson

Nu har jag snart inget hår kvar och behöver hjälp innan jag bli flint...

Jag använder asp mot mysql

fälten är av typ Text och varchar.

Vad är fel???

if Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" then

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

Conn.Open connect

pass=Request.form("password")

'osv......

sql ="update members set password= '"& pass &"', namn= '"& namn &"', nicknavn= '"& nick &"', alder= '"& alder &"', kon= '"& kon &"', lan= '"& lan &"', icq= '"& icq &"', om= '"& om &"', quest1= '"& qa &"', quest2= '"& qb &"', quest3= '"& qc &"', quest4= '"& qd &"', quest5= '"& qe &"', quest6= '"& qf &"', quest7= '"& qg &"', quest8= '"& qh &"', quest9= '"& qi &"', quest10= '"& qj &"', quest11= '"& qk &"', quest12= '"& ql &"', glad1= '"& gla &"', glad2= '"& glb &"', glad3= '"& glc &"', glad4= '"& gld &"', ledsen1= '"& lea &"', ledsen2= '"& leb &"', ledsen3= '"& lec &"', ledsen4= '"& led &"' WHERE username ='" & Session("name") & "'"

Conn.Execute sql,,128

sql.close

conn.close

done= "Dina uppgifter är nu uppdaterade."

end if

MYCKET tacksam för hjälp

Mr Andersson

Fältnamnet password bör du sätta mellan [], dvs [password]. Ordet används av systemet och skriver du [] så berättar du för SQL att du menar fältnamnet och inte system-kommandot.

Att använda [] är specifikt för SQL server och Access och är inte SQL standard.

Enligt standard sql så skall man använda "SELECT" om man nu vill använda select som ett namn.

Det finns en inställning i internet explorer som gör att man får se det riktiga felmeddelandet

Tools --> internet options --> Advanced

Show user friendly error messages

Klicka av den rutan.

Du kan också lägga till en utskrift av sql-strängen så går det lättare att se eventuella fel.

response.write sql

Henrik Larsson

när jag skriver ut sql satsen:

update bruger set [password]= 'xxxxxxx', namn= 'Admin', stad= 'Jönköping', alder= '30', kon= 'Admin', lan= '', icq= '', om= 'admin', quest1= '', quest2= '', quest3= '', quest4= '', quest5= '', quest6= '', quest7= '', quest8= '', quest9= '', quest10= '', quest11= '', quest12= '', glad1= '', glad2= '', glad3= '', glad4= '', ledsen1= '', ledsen2= '', ledsen3= '', ledsen4= '' WHERE username ='Admin'

Henrik Larsson

Tack för hjälpen, nu hittade jag felet! vad det nu var.. :) ändrade en del och viiips så funkade det!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...