Just nu i M3-nätverket
Jump to content

webbcam-funderingar/problem

jonasn

Recommended Posts

Hej.

Jag tänkte sätta upp en webcam. Så här hade jag tänkt mig det hela:

En philips-nånting webcam sitter på min XP pro-burk (via usb), och allt publiceras på min redhat-server som skickar ut det via apache.

Så, problemet är: vad behöver jag för programvara på XP-burken (som har kameran) och vad behöver jag för programvara/script/applets på linuxburken som ska publicera allt till nätet?

Jag vill kunna köra både streamat och med intervall-uppdatering. Jag kör php på apache.

Räcker det med ett program på XP-burken och en javaapplet på linuxburken, eller ska jag ha nån slags klient-serverlösning?

All hjälp uppskattas.

(Kameran är begagnad.. får den i eftermiddag, så jag vet inte ifall det följer med några program. Erfarenhetsmässigt vet jag dock att de medföljande programmen inte brukar vara mkt att hänga i granen..)

Jo, jag kör powertoys.. och testade timershot nån gång för länge sen.

Men timershot klarar väl bara upload via FTP? Går det att streama då?

Windows Media encoder hade jag alldeles glömt bort. Ska genast testa! :)

Har testat windows media encoder nu, och det verkar som att det bara vill köra lokalt, dvs jag kan inte välja att publicera min stream till någon annan plats.

Och det är ju inte bra, jag vill inte behöva installera nån http-server på min xp-burk.

Update: har testat timershot nu också. Funkar dock inget vidare via FTP, det verkar som att den inte skapar någon fil. Lustigt (?) nog får jag inget felmeddelande att det inte lyckas heller. Skumt.

[inlägget ändrat 2002-04-27 14:31:05 av jonasn]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...