Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smaken som baken


CyberPet

Rekommendera Poster

Alltså, är det här med datorkrig så himla intelleigen egentligen? Jag menar, köra man Volvo eller Saab spelar det väl ingen roll heller. Båda är bilar, båda tar dig dit du vill, båda kostar ungefär lika mycket.

 

Mac eller PC? Ja, där är det ju samma sak. Smaken är som baken - delad. Huvudsaken är ju att man kan åstadkomma det man vill, just med sin typ av dator. Båda är datorer (och inte nån pseudo-debatt om detta nu) och båda kostar ungefär lika mycket.

 

Visst säger alla, det finns fler PC än Mac. Sant! Det finns också fler Volvo än Saab, men det gör inte Saab en sämre bil för det. Den har ju fortfarande 4 hjul, motor och tar dig dit du vill.

 

Vi kan hålla på att debattera oss blå om vilket operativsystem som är bättre än det andra. Vilken typ av processor som är snabbare än den andra. Och hur lätt det är att bygga ut ett system jämfört med det andra. Men lik förbaskat har man valt just det system man sitter på av en enda andledning - man gillar just det systemet.

 

Själv föredrar jag Macintosh, jag tycker att jag är kreativare, mer effektiv osv än om jag jobbar på en wintel-maskin. Men det är en smaksak, jag är varken mer eller mindre dum bara för att jag valt just MacOS som operativsystem. Och jag anser heller inte att de som använder windowsbaserad system är dummare eller smartare.

 

Alla som jobbat med datorer som verktyg en längre tid vet att det inte är problemfritt. Ingen kan säga att de inte svurit ve och förbannelse åt systemkrascher eller korruperade .dll filer. När det djävlas spelar det ingen roll att det andra system är bättre/sämre. För tillfället är just ditt problem fördjälvigt, särskilt om du inte har en snabb backup till hands.

 

Hemma hos mig har vi 2 macintoshdatorer och en PC. Och min pojkvän som är PC-nisse är väldigt duktig på PC, lika duktig som jag är på Mac. Visst retas vi ibland med varandra, men vi gör det inte till världskrig eftersom trots allt har vi ett väl fungerande nätverk hemma. Vi delar filer med varandra, vi delar modemet ut på internet och det mesta går mycket smärtfritt.

 

Jag spelar ibland spel på hans PC, pojkvännen sitter ibland på min Mac och jobbar. För oss är det inga problem och inget krig. Det är bara en smaksak varför vi har olika system och vi älskar varandra mer än våra datorer så vi ser till att det inte blir något problem heller.

 

Dessutom, som en liten parentes, när någon av våra datorer krånglar har vi en överenskommelse att INTE retas om den andres datasystem. För det finns inget mer irriterande än någon som flinar brevid med elaka kommentarer när man försöker rädda det som räddas kan. När våra datorer funkar kan vi dock kläcka ur oss nån elakhet då och då.

 

Typ: "Din volvo är himla sladdrig med bakhjulsdrift på vintern" eller "Din Saab gör ju 0-100 på en halvtimme".

 

Ja, ni fattar.

 

Så retas gärna med varandra, men sätt inte igång några krig, för oavsett vem som sitter bakom tangentbordet är det ju personen som vi ska tycka om, det ska inte vara beroende på vilket datasystem han/hon har.

 

PS, nåt som skulle vara kul är typ "Blonde jokes" fast i PC/Mac världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att inte få "lama" kommentarer om min usla stavning i första stycket:

 

Alltså, är det här med datorkrig så himla intelligent egentligen? Jag menar, kör man Volvo eller Saab spelar det väl ingen roll heller. Båda är bilar, båda tar dig dit du vill och båda kostar ungefär lika mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl hur man ser på saken också. Alla kanske inte ser på bilen bara som ett verktyg att ta sig dit man vill. Och man kan ju knappast säga att två bilar är lika bra bara för att de har 4 hjul en motor och kan åka framåt. (Säkerhet, snygghet finesser spelar roll också)

 

Sen kan man faktiskt lära sig en del av det här med datorkrig också.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det en fråga om tycke och smak, men det hindar inte att man kan argumentera för det ena eller det andra systemet.

 

Personligen föredrar jag Mac OS och tycker att Windows 95, 98 och NT är skrutt. Jag har jobbat ungefär lika mycket i alla systemen.

 

Därmed har jag inte sagt att pc-maskiner är sämre än Apples datorer. Det variterar väldigt mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen det är just såna där kommentarer som Edo kom med som är så totalt meningslösa. Det är ju inte ens konstruktivt så att du lär dig något på köpet.

 

Hemma har vi som sagt två macar och en pc. Jag lär mig fasiken så mycket mer om pc genom att min pojkvän ger mig konstruktiv information än att han säger nåt i stil med "Mac är ju bara en leksak".

 

För mig är Mac inte en leksak eftersom jag jobbat professionellt med mac sedan 1986. Det skulle ju innebära att mitt jobb är alldeles för roligt för att bli taget på allvar, eller?

 

Jag anser inte att diskussionen kommer någon vart om man bara kastar skit omkring sig. Kom hellre med fakta. Varför skulle PC vara bättre än Mac och vise versa. Eller är det så att Mac är bäst på en sak och PC en annan. Vill alla människor kunna plocka isär sin dator i små molekyler eller vill dom trycka på start-knappen och sätta igång att jobba.

 

Jag anser att valet av dator helt och hållet beror på i vilken miljö man jobbar i, vilka krav man har på effektivitet osv. För mig som grafisk formgivare och webbdesigner anser jag att det är för mig total ointressant att jag kan sätta in ett nytt ljudkort eller nytt Voodoo2 kort (vilket jag ju faktiskt kan, men är ointresserad av). För mig är min Mac ett verktyg som jag trivs otroligt bra med. Jag är effektiv som sjutton eftersom jag behärskar systemet till fullo och dess programvaror.

 

Hade Windows funnits 1985 när jag först började med Mac kanske situationen varit den omvända, men nu är det inte så och jag tänker inte byta system bara för att wintel maskiner säljer mer än macintosh. För mig är det totalt ointressant vilken maskin som säljer mest, huvudsaken att den funkar för MIG.

 

Så för mig är mina Macar som två fräsiga Ferarri bilar, som jag trivs med enormt bra och inte vill byta bort mot min pojkväns glänsande fina Volvo som han kan mecka med själv.

 

Jag råkar gilla farten och snyggheten i mina macar, medan min kille gillar att han kan byta oljepumpen eller motorn själv i sin bil. Jag lämnar hellre in min på verkstan (såvida det inte är oljebyte, däckbyte eller tändstift som ska fixas, för det kan jag faktiskt göra själv).

 

Jag efterlyser fortfarande "Blonde jokes" för mac och pc... typ, hur många PC/Mac användare tar det för att skruva in en glödlampa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara lägga mig i...

 

"Hur ofta är du snabbare än din dator?"

 

Har du inte förstått det än?? Desto snabbare dator, desto snabbare får man tunga beräkningar gjort. Tänk om man sysslar med raytracing, tung bildbehandling eller CAD ritning. DÅ kan det ta en stund för en långsam dator att bli klar. I dessa situationer är det alltid bra att ha den snabbaste datorn som går att få tag på till ett rimligt pris.

 

"Den tid du lägger ner på "mekning". Hur lång tid tar det att tjäna igen den?"

 

Inte många minuter :)

 

"Hur många pezeägare byter moderkort för att kunna utnyttja nyare teknik?"

 

De som känner att de behöver/vill byta moderkort gör det, andra har kvar sitt och köper bara ny hårddisk/skärm/minne/processor mm.

 

"Hur gammal är i snitt en peze?"

 

Generellt över hela landet eller? Bara pritvatbersoner, eller inklusive företags PC?

Kom ihåg att många företag använder fortfarande gamla pentiumdatorer med Windows 3.11.

 

"Varifrån får du det att man jobbar lika fort på en peze som på en mac?"

 

En bättre fråga är: Varför skulle man inte göra det?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Visst vet jag det, men frågan var "hur ofta?" Svarstider på 5-30 sekunder är jobbiga, men skillnaden mellan 2 minuter och 10 minuter är ju ganska egal: Då har man ändå hittat på något annat under tiden.

 

Själv sysslar jag med mycket kompilering av olika program (bl.a. mina egna). Då lönar det sig alltid att ha en snabb processor.

 

*Raytracar du förbehållningslöst allt?

 

Nej, JAG gör inte det. Men jag har kompisar som lever i sin egen 3D S Max värld.

 

*Vilket ger begreppet gammal en ny innebörd: Mao. peze handlar inte om att uppgradera småbitar, utan de byter ut på samma sätt som macägare (fast oftare).

 

Det här var intressant. Hur kom du fram till detta?

 

*Av den enkla anledningen att arbetsmiljön är mer heterogen på en peze.

 

Precis, vi har mer att välja mellan. Men till 90% fungerar alla program till Windows (du menar väl windows?) lika dant på ytan.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill lägga mig i min egen tråd... men har den inte ballat ur lite? Skapa en ny tråd om "meka med din dator" eller nåt.

 

Äh, lika bra att göra det själv antar jag...

 

OK, ny tråd är öppnad i namnet "meka med din dator" LETS GO! som de söta Lemmings säger.

 

Om det funkar ska det gå att klicka på denna länk:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=8991&ForumId=147

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"A/ Sitter du och väntar med trummande fingrar framför skärmen medans du kompilerar? Personligen brukar jag gå och koka en kopp kaffe och fundera lite på vad jag gjort. Fast det är ytterligt sällan jag kompilerar och länkar å andra sidan."

 

Det beror givetvis på hur snabb processor jag har och hur stor källkoden är. Kan jag, sitter jag gärna kvar för att se vad som eventuellt blir fel.

 

"B/ Okey, och modelleringen av världen? Går den avsevärt fortare med snabbare processor?"

 

Inte modellering av världen. Jag menade att de lever för 3D S. De gör inget annat på sin fritid!

 

"C/ Det är ungefär dom grejerna en macägare brukar orka sträcka sig till att mixtra med."

 

Ok.

 

"D/ Huppla! Då måste jag ha fått en ovanligt stor del av de övriga 10% på min burk, eller åxå är jag bortskämd som sett bättre världar."

 

Det verkar som det. Vi kan t.ex jämföra Photoshop med Office. Ser du likheterna?! De ser lika dana ut rent GUI mässigt (eftersom de använder standard Windows utseende) och har ungefär samma innehåll i "standard" menyerna (t.ex Edit).

 

(Jag har inte windows framför mig just nu (använder inte det för internet, för osäkert) så jag kan tyvärr inte ge mer konkreta påstående)

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Att köra linux på en peze är som att lägga gulddoublé på plast."

 

Lustigt, tänkte precis säga samma sak, fast om Mac.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...