Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudmodul...


Eminos

Rekommendera Poster

Jo det är så att jag vill få andra ljud än de som jag har i mitt keyboard...det måste gå med hjälp av datorn och midi på något sätt...var börjar jag???

 

/Eminos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Först och främst måste ditt keyboard ha den möjligheten. Många billiga keyboards har bara ljuden i ett ROM och väldigt lite RAM, så det finns inte plats att läsa in ljud.

 

Något dyrare keyboards har kortplats där man kan stoppa in ljudbanker som sen fungerar som de inbyggda ljuden.

 

Näst steg är ljudmoduler som har gott om RAM eller tom hårddisk. Där kan du skicka över ljud från datorn till modulen. Vanligtvis har dessa ljudmoduler en diskettstation eller ZIP-drive inbyggd.

 

För att kunna skicka ljud via MIDI, måste ljudmodulen klara MIDI-sample (som skickas via SysEx-protokollet) samt att datorn måste ha rätt SysEx-modul installerad, så att datorn och ljudmodulen pratar samma språk.

 

SysEx använd bla för att läsa och skriva direkt till ljudmodules CPU och minne. Gör man fel händer inget mer än att ljudmodulen hänger sig och man får starta om den. Eventuellt kan ljuden i RAM-minnet gå åt skogen.... De fabriksinlaggda ljuden (ROM) kan inte raderas och CPU'n kan man inte förstöra genom mjukvara.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ok, nu ser jag att jag är fullständig nybörjare på detta...

 

Mitt keyboard är ett Roland EM-2000 som jag har kopplat med midi till SB Live kortet...

 

Jag kan genom Cakewalk spela olika ljud som jag kan kan välja i cakewalk...

 

Jag tänker altså inte köpa ny hårdvara som ljudmoduler lr liknande, utan tänkte bara köra genom datorn...kanske man kan ladda ner soundfonts och köra dessa ljud???

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det finns ett antal "softsynths" att tillgå på marknaden. Först och främst måste du bestämma dig för vilket sound du är ute efter (Roland, EMU, Kawai, Yamaha etc.). Kolla sedan deras hemsidor och leta efter software synthesizers eller liknande. Softsynths fungerar ungefär som ett vanligt program du startar i datorn. Du får upp en virtuell synth som du kan koppla till datorns interna "midipatch", vilket gör att du kan spela ljuden i softsynthen från ditt externa keyboard. Datorn spelar helt enkelt upp ljuden åt dig. Det är inte ens nödvändigt att ha ett externt keyboard om man inte vill. Jag kör t ex band-in-a-box mot quicktimes musical instruments, och det är tillräkligt för mig...

 

Det finns i princip fyra typer av synthesizers/softsynths: Analoga synthar, Samplers, Sampleplayers och "akustiska realtids"-synthar (jag vet faktiskt inte vad den sista kategorin kallas egentligen).

 

Analoga synthar skapar ljudet i realtid via analoga svängningskretsar, dvs utifrån enkla elektriska vågformer (sinuskurvor etc.) som filtreras på allehanda sätt.

 

Samplers har förmågan att spela in ljud digitalt från olika källor (mikrofon, cd, vinyl etc.) och spela upp dessa ljud då du trycker ner tangenterna på ditt keyboard. Du kan alltså själv lägga in och redigera dina egna inspelade instrument (eller vad som helst) i din synth. Plus att du kan köpa ett stort antal färdiga patcher till din sampler.

 

Sampleplayers har förmågan att spela upp digitalt inspelade ljud, men inte spela in dem. Sampleplayers kommer med ett stort antal färdiginspelade "fabriksljud" som du i och för sig kan editera i viss mån. Men, du kommer alltid att dras med samma grundsamplingar.

 

Slutligen då "akustiska realtids"-synthar. Detta är synthar som med hjälp av dagens teknologi kan "beräkna" ljudet från ett specifikt instrument i realtid. Man har en (eller flera) mycket kraftfulla processorer som matas med information om hur instrumentet ser ut, hur ljudet uppkommer, instrumentets resonans, olika speltekniker etc. Utifrån dessa data framställs ljudet i realtid då du spelar och blir således helt unikt beroende på vad och hur du spelar.

 

I ditt fall skulle jag nog snegla åt sampleplayers, då dessa både är billiga och lätta att hantera. De erbjuder en bred flora av "bröd och smör"-ljud, dvs de som ingår i GeneralMidi-standarden. Är det så att du redan har och är nöjd med dina "bröd och smör"-ljud, och snarare är ute efter de lite mer speciella, utstickande ljuden är en softsampler nog vad du är ute efter.

 

Givetvis beror valet även på hur du arbetar med din synth och dator. Har du tillgång till något av de mer avancerade sequencerprogrammen (t ex Cubase eller liknande), finns där oftast möjlighet att arbeta med både midi och digital ljudinspelning parallelt. Då kanske du inte behöver köpa någon softsynth alls, utan ladda ner färdiga samplingar som du sedan kan stoppa in i sequencerprogrammet.

Vad vet jag?

 

ivanavi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till något av de mer avancerade sequencerprogrammen (t ex Cubase eller liknande), finns där oftast möjlighet att arbeta med både midi och digital ljudinspelning parallelt. Då kanske du inte behöver köpa någon softsynth alls, utan ladda ner färdiga samplingar som du sedan kan stoppa in i sequencerprogrammet.

 

Hur gör jag det???...asså kör med Cubase?...och var drar jag ner samplingar?

 

Btw...vad betyder NRPN i datormusik sammanhang?...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...