Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Fjärr-connecta" databas


Tvetabo

Rekommendera Poster

Goddag i stugan

 

Hur hämtar jag data från en accessdatabas som finns på ett annat webbkonto(och webbserver) än där asp-koden ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

I 99.999% av fallen går det inte, och om du mot förmodan skulle råka vara den 0.001% som får till det, så lär webservens administrator snabbt täppa till sin säkerhetslucka, så svaret är att det tyvärr inte går alls, om du inte har full tillgång till både webserver och servern där ASP-koden genereras, för så fall är det enkelt :) om man vill ha säkerhetshål i sitt system.

 

- Magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Goddag i stugan

 

Uj vilket bra forum jag lär mig massor.

 

Men använda textfiler istället för databas det väl va ett sätt att lösa det på? Eller råder samma säkerhetstänkande där också?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Nästan sant, det finns något som heter JetODBC eller något liknande, som är en applikation som installeras på servern där Jet-databasen finns.

Men jag tvivlar på att några webhotell vill installera det, eftersom det såvitt jag vet inte finns annat än Beta-versioner.

Det används på en del UNIX-servers där man behöver ansluta till en Accessdatabas som finns på en NT-server. Men om man har råd att lägga ner den tid det tar att confa detta kan man lika väl lägga pengarna på en CPU-licens av SQL Server istället.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Tja! Om du tänkte använda dig av filescripting object så går det inte.

 

Nu kan jag inte detta riktigt men det skulle säkert fungera med XML-filer. Tillsammans med MSXML-komponenten så kan man hämta XML-filen från en server till en annan och på så sätt få tillgång till datan. Vet dock inte om det är så smart lösning om man vill kunna updatera på 2 ställen samtidigt, det går nog inte. Men läsa går bra.

 

- magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Låter spännande, fast vad skall man med Access till när MSDE finns som är bättre och man kan koppla upp sig som mot en riktig SQL Server.

 

- magnsu

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...