Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta upp IMAP


Rickard_Activeadmins.net

Rekommendera Poster

Rickard_Activeadmins.net

Hej,

 

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man sätter upp sin första IMAP-server...med Exchange... Jag jobbar som (nybliven) systemadministratör, men har ingen erfarenhet av just detta..

 

Vilka krav ställs det på hårdvaran för en mailserver mha Exchange? Hårddiskutrymmet kan ju förmodlingen bli ganska stort.. Vilka andra faktorer hårdvarumässigt ska man tänka på?

 

Jag är helt novis när det gäller att sätta upp en egen mailserver.. Finns det någon bra sida med tips..?

 

MVH

Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaran bör grundas på antalet förväntade användare inom en tre årsperiod. Efter tre år bör man överväga att byta ut servern. En epostserver är alltid uppe, den slits och det är alltid bättre att förekomma än att förekommas.

 

Men en liten fingervisning på hårvara

Compaq Proliant ML370 G2 1133 MHz med 768 MB RAM, 3 st 36 (alt 72 GB beroende på skillnad i pris) GB Seagate 10000 (alt 15000 också beroende på pris) rpm diskar, RAID5-scsi-kort är åtmstone det lägsta kravet du bör sätta och konfigurationen ovan borde ligga runt 30 000:- plus moms. Under 30 000:- bör du inte gå när du kalkylerar en ny server och kan inte företaget du jobbar på lägga de pengarna på en ny server - sök ett annat jobb... ;-)

 

Det finns ett inbyggt scsi-kort i ML370 men det klarar inte RAID5.

 

Glöm inte att köpa en spare-disk. Behöver du mer hårdidskutrymme lägg till fler diskar.

 

Lite lämpliga konfigurationer till EX2000 - vilket också kräver AD (glöm EX5.5 om du skall sätta upp en ny emailserver):

A) Skapa en gemensam boot/system-partition för operativet på minst 10 GB.

B) Lägg Exchangeinstallationen på en icke boot/systempartion.

C) Dela upp användarna på flera databaser.

D)Ta backup på databaserna via Backup i W2K och lägg backupfilen/rna på ett share som du sedan tar backup på med bandstationen.

 

 

Jag har satt upp en sådan konfiguration för ett företag med cirka 30 användare och det borde täcka behovet upp till cirka 100 användare (de kör EX2000). Overkill anser en del kanske - men hårdvara kostar ingenting idag.

 

Sedan är det kanske lämpligt att införa quota på användarnas brevlådor för att hålla nere serverns hårddiskförbrukning.

 

Finns det ett krav på att man skall spara gamla epostmeddelanden finns det databaslösningar som kan lasta av Exchange-servern. Är det någonting som EX (oberoende av versioner) inte är gjort för så är det att lagra epost.

 

Lämpliga hemsidor är Microsofts egna. Men det gäller fortfarande att kunna sortera ut adekvat information och det kan tyvärr bara göras om du har erfarenhet.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops sorry, jag skrev visst fortare ön vad jag tänkte. Mängden information om EX2000 är briljant på Microsofts hemsidor och på övriga siter (som bland annat det här forumets). Vad jag menade var: har du aldrig satt upp en epostserver kan det vara svårt att sortera informationen och dra konkreta slutsatser av den.

 

Sitter du på ett företag och de har en domän med epostlösning idag så kräver det en del planerande för att införa en EX2000 lösning med AD.

 

För att du skall lyckas i dina intentioner skulle jag rekommendera dig att besöka Micrsofts site och läsa vad som finns där om Exchange. Du borde också sätta upp en labbmiljö (räcker med två arbetsstationer där du kan sätta upp AD och en EX-server - naturligtvis i ett eget lan) där du kan testa innan du går till skarpt läge. Sedan återvända till forumet för att diskutera olika lösningar och frågeställningar. Detta borde ge dig en ganska bra start som administratör.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...