Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta upp IMAP


Rickard_Activeadmins.net

Rekommendera Poster

Rickard_Activeadmins.net

Hej,

 

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man sätter upp sin första IMAP-server...med Exchange... Jag jobbar som (nybliven) systemadministratör, men har ingen erfarenhet av just detta..

 

Vilka krav ställs det på hårdvaran för en mailserver mha Exchange? Hårddiskutrymmet kan ju förmodlingen bli ganska stort.. Vilka andra faktorer hårdvarumässigt ska man tänka på?

 

Jag är helt novis när det gäller att sätta upp en egen mailserver.. Finns det någon bra sida med tips..?

 

MVH

Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaran bör grundas på antalet förväntade användare inom en tre årsperiod. Efter tre år bör man överväga att byta ut servern. En epostserver är alltid uppe, den slits och det är alltid bättre att förekomma än att förekommas.

 

Men en liten fingervisning på hårvara

Compaq Proliant ML370 G2 1133 MHz med 768 MB RAM, 3 st 36 (alt 72 GB beroende på skillnad i pris) GB Seagate 10000 (alt 15000 också beroende på pris) rpm diskar, RAID5-scsi-kort är åtmstone det lägsta kravet du bör sätta och konfigurationen ovan borde ligga runt 30 000:- plus moms. Under 30 000:- bör du inte gå när du kalkylerar en ny server och kan inte företaget du jobbar på lägga de pengarna på en ny server - sök ett annat jobb... ;-)

 

Det finns ett inbyggt scsi-kort i ML370 men det klarar inte RAID5.

 

Glöm inte att köpa en spare-disk. Behöver du mer hårdidskutrymme lägg till fler diskar.

 

Lite lämpliga konfigurationer till EX2000 - vilket också kräver AD (glöm EX5.5 om du skall sätta upp en ny emailserver):

A) Skapa en gemensam boot/system-partition för operativet på minst 10 GB.

B) Lägg Exchangeinstallationen på en icke boot/systempartion.

C) Dela upp användarna på flera databaser.

D)Ta backup på databaserna via Backup i W2K och lägg backupfilen/rna på ett share som du sedan tar backup på med bandstationen.