Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Många krascher på PB G3


CyberPet

Rekommendera Poster

Är det bara jag som har haft problem med många krascher på min Powerbook G3 (266)? Antaligen är det väl MacOS 8.5 som krånglar, men det är nog så irriterande.

 

Jag tror att jag fått ner problemlösningen till att det hänger ihop med sleep-mode funktionen. Så fort datorn vaknar ur sin sömn dyker allehanda fel up av typen 1 eller 2.

 

Dessutom om jag inte startar om datorn efter jag väckt upp den, slutar det obönhörligen med ett system fel typ 10.

 

Jag har gått igenom datorn ett antal gånger med Nortons 4.0 utan att hitta något problem. Det är heller ingen systemtilläggskonflikt eftersom det är lika eländigt med eller utan tilläggen avslagna.

 

Så fort datorn somnar så måste man starta för att man ska vara garanterad driftsäkerhet. Lite irriterande om man råkar titta bort, gå på toaletten eller dylikt när man är i batteridriftsmode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag undrar om denna diskett finns att ladda ner på nätet? Vore praktiskt, typ som när man testade 52xx och 62xx maskinerna.

 

Jag har installerat en 128 MB Modul, så det kan ju faktiskt vara ett av problemen. Så detta måste undersökas.

 

Jag testade med TechTool's och fick OK som resultat, så det kanske är som du säger, det måste kraftigare saker till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå där!!!

Vad var det där för mansgrisigt?? Kvinnor skulle väl inte behöva göra mer backup än män! Jösses alltså... nu blir jag nästan arg ;)))

 

Allvarligt talat, det var inte det jag skulle kommentera egentligen, så Micke är förlåten för den här gången (obs, jag måste vara man för jag har ingen backup sedan ett år tillbaka... eller så har jag förbannat bra minne).

 

Jag har upplevt lite mindre krasher när jag stängde av lite olika tillägg, och det hjälpte inte med bara Iomega's driver. Jag måste vara ärlig och erkänna att Det useende tema som jag laddat ner, men inte använde faktiskt nog var en skurk i det hela också. Slängde rasket (utom Platinum) och genast blev det stabilare efter uppvaknande.

 

Det visade sig också att Utseende ställde till det lite mer eftersom det blev två likadana inställningsfiler, fast med utrikiskt namn och svenskt (Apperance och Utseende). Klickade jag bort den första så hjälper det också.

 

Det kanske inte är att undra på att Apple inte skickade med mer än en Utseende tema, med tanke på att de andra "betorna" som cirkulerar tydligen gör systemet väldigt instabilt.

 

Har i alla fall provkört i två dar nu med att låta datorn gå i vila (genom att stänga locket) och väcka upp den igen. Inga skrämmande dialogrutor med "Ett tillfälligt fel av typen X..." eller det skrämmande "Ett systemfel har uppstått..."

 

TechTool¬ Pro 2 hittade som sagt inget fel på RAM-utbyggnaden, så det var nog bara tilläggskonflikter som spökade i alla fall.

 

Att man aldrig lär sig att kolla det först!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

man behöver ju inte slänga dom... bara låta bli att använda dom! sen kan man damma av dom när det kommer nån datakunnig PCmist som man ska styla för... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjae, flytta ut dem helt från Utseende mappen, de strular faktiskt även om de inte är aktiva. Och hur impad blir PCmisten om datorn krashar när man just skrytit om hur mycket stabilare macen är jämfört med windows... hehehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft mindre krasher sedan jag sumpade de utseende teman jag laddat ner. Det som krashar mest nu är faktiskt en betaversion av Eudora 4.1. Men det är ju på egen risk man använder det så det är liksom inget att klaga över.

 

Minnesmodulen jag har verkar inte ställa till problem (som jag först misstänkte med tanke på att krasherna var rätt många), men jag har kollat att det är de NYA minnesmodulerna (som också finns i imac) och jag litar på att MacForum i Göteborg vet vad de gör.

 

Men som sagt, krasherna har varit mindre nu när jag rensade bort utseende. Det som retat mig mest har varit tat modemet lagt av ganska mycket, men fick tips på att köra ett annat skript (GV flex/V.90 ARA 2.1/3.0/OT-PPP) än det som kom med datorn och "so far so good".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...