Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Helt svart

kungmats

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis satt ihop en ny burk med bl.a. följande innehåll:

Moderkort:

* SL-75KAV, Soltek AMD 266MHz ATA100

Processor:

* AMD-D1000, Duron 1000Mhz Socket A

Grafikkort:

GK-100010, Inno3D GeForce2 MX200 32MB

... MEN jag får inte liv i den.

Allt tänds, fläkten startar men ingen bild, ingen felkod i form av pip eller dyl.

Tacksam för tips. Vad bör jag kolla?

// Mats W \

Hum, en sån (nästan) har vi här oxå.. en duron1200 som är stendöd vid leverans.. fungerar hur bra som helst med en annan duron...

kolla bryggorna på moderkortet å ställ dom i auto samt sätt FSB till 100MHz...

Det lägsta som går att sätta är:

CPU EXT PCI FREQ FSB FREQ

100Mhz 33,3Mhz 200MHz

Detta är också satt som default, men inget händer.

// Mats W \

Är cpu-fläkten inkopplad i rätt strömuttag? Har hört att vissa soltekmoderkort inte startar om den inte känner av en cpu-fläkt?

En död cpu är väl annars en rimlig felorsak? Eller felaktigt monterad kylare...

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Den sitter i FAN1 och jag har inte hittat något om att den måste sitta i något annat uttag.

Jag har tagit bort fläkten och kollat igen att proc. sitter riktigt.

Jag vet inte om fläkten går att montera fel. Det är ju bara en metallhake på var sida om CPU-hållaren och den sitter rakt och snyggt.

Kom just på att det nog var en temp-avkännare med till moderkortet(för valfri avkänning) som jag inte monterat, men det borde väl inte spela nån roll?!?!

// Mats W \

Nej den spelar ingen roll, det är en extra sensor för godtycklig temperaturmätning, typ hårddisk eller grafikkort. Försök pröva med en annan processor.

Soltek support europa svarar förresten på mail, jag fick iaf svar tämligen snabbt - klart skumt :)

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Stefan Eklinder

rolig skrev:

om man sätter powerled mm fel så blir den nästan helt död

Hrm, har bitter erfarenhet av det där. Trodde att nätaggregatet var kasst och kilade iväg och bytte det. Senare visade det sig att jag satt powerled och gänget fel. Minnet hade jag också lyckats trycka ned för långt.

Datorn var stendöd tills de här sakerna åtgärdats. Men framtill dess var det frustrerande... :)

--

/Stefan.E

Ordet Data betyder: Dubbelt Arbete Till Alla

Hmm...

...men den är inte stendöd.

Fläkten startar, knapparna (on/off) fungerar, lysdioderna lyser, MEN inget kommer upp på skärmen(Helt svart)

// Mats W \

tjohej

har likadan problem med min abit MK kt7a eter mycket möda fik jag fram första uppstarten efter att ha tömd bios inställningar till default. Med det ända som kom fram var cmos checksum error................ff

hade exakt samma problem med ett ABIT KT7A efter att ha pillat (för mycke?) i datorn. hittade inget fel på andra grejer så jag köpte ett nytt mk (likadant såklart :-) ) och sen dess funkar den super.

Har du möljighet så test med ett PCI garfikkort, kolla att minnena sitter i , resetta BIOS, kolla att nätagett funkar och inte glappar.

Därefter skulle jag sätta en peng på moderkortet.

/Dez

Jag har ett liknande problem med min gamla burk (hembygge). Det sitter ett ABIT LX6 med en PII 233.

Ibland bootar den upp men oftast blir det bara svart (inget pip). Därför står den alltid på vilket är mycket irriterande. Men om jag åker bort över sommaren blir jag tvungen att stänga av den och det brukar ta 30-40 försök att slå på innan den går igång. Vad kan detta bero på? Den startar ju ibland, alltså kan det ju inte vara felkopplat eller så. Plus att den funkar ju nu ;-)Boota om funkar dessutom ALLTID. (ctr-alt-del eller genom windows) BIOS har jag uppgraderat ett antal ggr vilket inte har lett till förbättringar. Dessutom har jag kollat att instickskorten sitter bra. (grafikkort etc)

Är dewt någon som har någon teori? Kan det vara Moderkortet eller Strömagregatet?

Tack på förhand.

[inlägget ändrat 2002-04-27 02:44:14 av Ducken]

Har du satt på skärmen? ;)

Kolla så att inte grafikkortet glappar, det har det gjort på min burk. Det sitter bra när man monterat kortet, men när man drar åt skruven för PCI hållaren så dras kortet ur sin plats på AGP porten. (Taskig passform på lådan)

Kan du höra hårddisken, när datorn startar?

Har du tagit bort skyddsfilmen(plasten) på kyltejpen som sitter på cpu fläkten? (kanske en dum fråga?)

Vad har du för nätaggregat och är du säker på att det fungerar?

Andra vanliga felkällor med dina symtom är sönderpressad cpu(vid montage av fläkt), felaktigt placerade minnen, kabelbrott(skärmkabel mm.)

Good Luck!

Hehe!

Jadå skärmen är påslagen.

Jag har provat med ett PCI-grafikort också.

Ja hårddisken brummar till enkort stund.

Plastfilmen är borta.

Det är ett nytt färdigmonterat(i lådan) nätagg. Helt säker kan jag ju inte vara på att det är ok, men allt lyser och fläkten startar.

Jag har bytt processor med samma resultat.

Väntar på ett nytt moderkort som förhoppningsvis kommer imorgon.

Skärmen funkar på andra datorer.

Hej!

vill bara meddela alla att jag nu fått igång denna burk.

först provade jag med en ny processor AMD1200 men resultatet var detsamma.

Men med nytt moderkort(lika dant) gick det bra.

Datorn startade upp direkt.

... tack för alla tips som kommit!

// Mats W \

• 3 weeks later...

Testade med en PCI grafikkort istället samma meddelande vid första uppstarten (CMOC checksum error start with default) MK är splitter ny.

Byte PS fortfarande samma meddelande.

efter omstart bli det svart igen.

Testade med annan minne,

annan skärm.

Om jag startar om bli det svart.

Kan det vara minne?

tjohej

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...