Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ARRGHH!! Låg fps i spel, bara för att jag har XP


Scourge

Rekommendera Poster

Hej !!

 

Jag sitter här och försöker förgäves välja vilket av ME eller XP som ska installeras på min dator. Jag undrar hur jag i h-e får så dålig FPS i spel t.ex

Black & White under WinXP, trots att det funkar utmärkt under 98/ME, det är inte bara med B&W det händer. Jag måste sätta inställningarna på det lägsta för att få det att flyta någorlunda bra

Jag har en:

BX2000

Celeron 433MHz

256MB RAM

ATI RAGE 128 PRO ULTRA ( senaste XP drivisar)

SB LIVE 1024 ( senaste XP drivisar )

Win XP PRO

 

Kan nån av er hjälpa mig och välja mellan XP och ME, då jag vill ha så mycket spel "XPerience" som möjligt:-)

 

MVH/ Scourge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Celeron 433MHz

Det är inte mycket att köra XP på. Tror att det är där proppen sitter, XP kräver lite processorkraft tyvärr.

Jag hade kört Win98SE tror jag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med pellefant. XP kräver en hel del. ME ska du inte ge dig på. Buggar nåt otroligt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ME ska du inte ge dig på. Buggar nåt otroligt.

 

Jag har hört liknande saker från flera håll. Det konstiga är att ME alltid har varit hur stabilt som helst för mig.

 

Har väl haft tur med mitt val av hård/mjukvara :)

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ME är buggigt, men Win98 är mer buggigt.. juh ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är mest buggigt beror ju också på sammansättningen i datorn,vissa grafikkort t.ex, och vissa chipset är mindre "toleranta" än andra osv. Kör själv Win98 vilket fungerar utmärkt för mig, så jag har aldrig funderat på att uppgradera, varför byta när det fungerar, om man inte MÅSTE? Men tycker att Me är mindre stabilt, så "smaken är som...". Och så beror det ju mycket på vad man använder datorn till, som ordbehandlare, till spel, grafikprogram m.m.

Men visst...en 433 MHz är lite snålt för att köra XP.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om man jämför ME och 98 rakt av, rena installationer, på samma hårdvara - så borde det mesta tala för ME, och gör i de fall jag testat (för länge sedan när DOS var hett ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera ME, använd bara drivrutiner som testats av Microsoft, och bara Microsoft-produkter. Inte kommer det att strula inte.. :) Gäller alla MS operativsystem.

 

Visst, det kanske inte är bra att "dåligt skrivna" program och drivrutiner kan krasha operativsystemet... men.. jag skulle då inte kalla det för buggar i OSet.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl bli ME då ( kanske). Men Eftersom XP och 2000 nästan är samma sak. Kan jag inte testa med Win 2000,kommer spelen att funka lite bättre? Är 2000 lika krävande som XP?

 

MVH /Scourge

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte? *stänger genast av Red Alert 2*

 

Min är iofs på 466 MHz... Lovar att i fortsättningen inte spela på den eftersom det inte går... Fast mina 33 MHz extra kanske gör mirakler...

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska njuta av ett spel så ska det inte hacka, vara minst i 800x600 upplösning och bra ljud. Jag tror du är en sån där strategimänniska. Då kan jag förstå att du inte har den modernaste datorn. Men tex Halo hur kommer det att rulla på en 450mhz. Hack,Hack,ack.

Fy bövölen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du är en sån där strategimänniska

Något fel på det då..?

Faktum är att jag nästan aldrig spelar på datorn, jag jobbar med den. Men när jag spelar så blir det strategi... Fast man hinner ju inte spela - det är ju så mycket annat här i livet som ska hinnas med.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorkraften styr generellt sett inte vilken upplösning man kan köra, det är upp till grafikkortet.

 

Om du får ut ~60fps ur spel X i 640x480 på en 450Mhz propp, så lär du få ut ~60fps på samma burk i 1600x1200x32 sålänge grafikkortet inte har något emot det ;)

 

Själv har jag en 500MHz Athlon (ok, förvisso klockad till 700) och lider inte direkt av att spela dagens spel på den, visst, de flesta spel maxar ut vid 70-80fps, vissa lite lägre (JK2 kräver rätt mkt cpu-kraft) - men alla går bra att lira på i 1600x1200x32 8x aniso. å alla detaljer på max utan prestandaförlust, eftersom grafikkortet tycker det är kul ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå processorkraft och spel...

 

Körde Max Payne med hur fint flyt som helst på en burk med Pentium II 350MHz-processor. Detta trots att kravet för processorn angavs till som lägst 450MHz för det spelet. GeForce 2 gfx-kortet som satt i burken avlastade processorn hur bra som helst (nVidias T&L du vet ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet gör MYCKET för det mesta.

Körde ALLA spel i 1600@32B på min gamla P3 500 med ett GF3

 

Tyvärr fick jag inte lika bra resultat med den gamla K6-2:an när jag stoppade i ett GF256, blev ingen skillnad från TNT kortet som satt i innan :-/...antar att CPU:n var FÖR begränsande

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Som sagt... Remedy Gav ut förstora systemkrav. Jag tror inte du har har nån vidare spelupplevelse på en 350 men

jag har provat det på en 400mhz. Och då är det inget snyggt ska jag säga dej.

Så man ska inte jämföra med Max Payne sålänge man inte kan ha den bästa grafiken i det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du har har nån vidare spelupplevelse på en 350 men

jag har provat det på en 400mhz. Och då är det inget snyggt ska jag säga dej.

 

Nu sa du det igen. Vad har processorn med den saken att göra?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Kan köra RA på min gamla 350 utan några som helst problem med integrerat grafikkort på och samtidigt ha en mycket angenäm spelupplevelse.

 

Man behöver inte ha det absolut senaste för att ha en bra spelupplevelse. Om man sedan kanske är lite prylkåt och anser att man har råd med det senaste så är det inget fel i det heller. Bara kul med människor som då kanske testat ut om produkten är ngt att ha eller om man kanske ska inhandla ngt annat.

 

Mvh

Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Men... Man kan inte få en bra spelupplevelse Med en tre år gammal proccesor. Ni spelar väl aldrig spel , ni vet inte hur det är att ha en gammal 40mhzare och ett Geforce 2 GTS kort. Max PAyne e hur fult som helst ändå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken dator med 40 MHz-processor lyckas du installera MP på..? ;)

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, min burk är tre år, lite drygt, spelade Max Payne för länge sedan - modernare spel såsom JK2 och liknande är hur vackra och spelbara som helst..

 

...Nature-scenen i 3DMark2001 knuffas runt i 36-50fps på min drygt tre år gamla processor, och inte ser det fult ut heller, så ta dina förutfattade spelupplevelser och behåll dem för dig själv vetja ;]

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...