Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur uppdatera smidigt??

Anders (interakt.nu)

Recommended Posts

Anders (interakt.nu)

Hur gör man för att med så lite driftstörningar som möjligt (helst inga alls) uppdatera ett webbaserat system? Vi har ett system som ligger ute på webben och vi vill med jämna mellanrum uppdatera funktionallitet osv. Ett sätt är naturligtvis att stänga ner tjänsten under 1-2 timmar när man uppdaterar. Men vi vill undvika detta. Finns det något smart sätt? Det som ska uppdateras inkluderar asp sidor, stored procedures och databasstruktur. Databasstrukturen ändras med hjälp av script. Allt är testat på en testserver innan uppdateringen görs.

Rikard Nilsson

Jag skulle nog annonserat ut att mellan kl X till X så kommer vissa delar inte vara tillgängliga pga uppdateringar.

Skriv ut vilka sidor/områden som berörs och lägg uppdateringen tidigt på morgonen eller sent på kvällen eller när det är minst folk på siten.

Det är i alla fall mitt förslag.

Håller med tidigare inlägg. Uppdatera när det är som minst med folk på sidan. Har läst någonstans att mellan 02 och 04 bör vara den lungnaste perioden. Men vem orkar uppdatera då :)

Men du skrev att ni testkör allt innan ni lägger ut. Då borde det väl ändå gå ganska snabbt då inga driftstörningar borde vara att förvänta på grund av felprogrammering.

Kan man göra på nåt annat sätt utan att undvika störningar?

Gör en kopia av den skarpa databasen (de delar som uppdateras manuellt) och kör mot denna när ni uppdaterar.

När allt är klart så låser man orignalet och uppdaterar datan. Bör inte ta nån längre tid i anspråk om det inte är några större mängder.

Switchen kan ju automatiseras till att köras då det är minst trafik.

O så kan man ju göra uppdateringen lite intelligent, så man bara uppdaterar det som ändras.

Finns säkert en miljon sätt att mecka till det på beroende på hur tjänsten fungerar... men att stoppa allt verkar onödigt...

Anders (interakt.nu)

Får tacka för tipsen, jag håller med Pålleman, vem orkar uppdatera mitt i natten eller en söndagkväll eller vad det nu kan vara. Speciellt inte om man ska utföra uppdateringarna 1-2 gånger per månad.

Hur gör man för att automatisera så att switchen görs när det är minst trafik? Det låter ju som något man borde gräva ner sig i.

jerker olofsson

Kan man inte bara peka om den aktiva databasen till kopian. Sen ta bort originalet?

Det borde ju betyda en down-time på nån sekund. Alla aktiva kopplingar till databasen tappas såklart..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...