Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Animering i 3D-studio


brorsan

Rekommendera Poster

Hej! Håller på med ett enkelt projekt i 3dstudio men jag får det inte att funka som jag vill. Meningen är att jag ska göra en animation av en kub (Rubiks-kub :) som löses. Jag har gjort kuben av 27 st boxar. Men när jag ska animera en rörelse så fungerar det inte.

 

Det jag gör är att trycka ner "Animate"-knappen, drar fram skjut-listen till t.ex frame 15, marker alla boxar på en sida, grupperar dom för att centrum-axeln ska hamnar i mitten och roterar dom sedan t.ex. 90 grader. Visst flyttar sig bitarna som dom ska, och en såndär röd pinne hamnar vid 15 därnere frame-listan (där skjutknappen finns) som det ska. Sedan drar skjutknappen vidare til t.ex. frame 30 och tar ungroup, markerar en ny sida av kubden och roterar den. Då försvinner den första röda pinnen i frame-listan :(

 

Nån som förstår vad jag menar? Direkt jag tar ungroup försvinner den röda pinnen... Jag skulle vara mycket tacksam om nån kunde hjälpa mig!

 

Kanske ska tillägga att det är version 4.2 av 3D Studio Max jag arbetar med :)

 

.:def:.

 

[inlägget ändrat 2002-04-24 14:17:31 av def]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Problemet här ligger i precis det du skriver, att du tar bort gruppen. Det kan du inte göra, för det är gruppen som är animerad. När man grupperar objekt så skapas det ett "dummy" objekt som är förälder till de grupperade objekten och som då kan styra transformationer typ rotationer.

Såna här animationer kräver lite klurande, och man kan göra på många olika sätt.

Ett sätt är att positionera alla objekts pivot i center (av hela kuben) och helt enkelt rotera multiple selection runt deras gemensamma pivot. Se till i så fall bara att du håller reda på start och end keyframe för resp kuber, annars kommer du få underliga rörelser om flera rotationer händer på samma gång.

Hoppas det hjälper

 

/Thomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde man inte spara selections i 3dMax (var ett tag sen)? Gör selections av dina grupper och animera dem för sig istället med hjälp av dina selections.

 

/JANspeed

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret, funkar perfa!! Mega-poäng till dig :) Dok uppstod problemet du skrev, med konstiga rörelser, jag har aldrig använt track-view'n förrut så det kanske är hur enkelt som helst att lösa :) När man kollar under object ser man ju keys, när dom startar och slutar. Dock så går ju vissa rörelser ihop med varandra. Lite svårt att förklara men jag ska försöka:

När jag gjort första vridningen är det ju ett svart streck för varje object (nio stycken för en sida). När jag sedan ska göra andra vridningen så är tre av objekten som var med i första roteringen även med i andra. Istället för att det blir ett nytt streck för vridning två förlängsbara det gamla strecket. Hur fixar man det? Jag har gjort en print screen som kanske visar bättre: http://users.du.se/~h00petwa/3danim.jpg

 

Tack så mycket! :)

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret, tror jag kör med Thomas A's lösning ändå.. :) Men poäng till dig :)

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det fungerade bra för dig. Beroende på hur lång animation du ska göra så kan man göra lite andra saker, ifall det blir för många keys att hålla reda på... men du kan ju börja med det här. TrackViewn är ovärdelig så fort man börjar animera.

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det som sagt inte att funka riktigt ändå :-/, allt som ska roteras i animationen började röra sig på frame 0 :( Har du nån annan idé hur man kan lösa det?

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jo det var det jag menade med TrackViewen. Nu får du öppna TrackView och dra fram de keys som ligger på time=0 till när de ska börja. (detta är en av nackdelarna med att använda 'Animate' knappen).

Ex. box 1-9 roteras frame 1-15 => startkey på 0 och endkey på 15 - automatiskt.

box 10-18 roteras frame 15-30, men när du öppnar TW så ser du att de har startkey vid time=0. Flytta dessa fram till frame 15.

 

Hoppas du förstår något av mitt osammanhängande prat...

 

Det kan verka lite klurigt, och det gäller att tänka igenom innan, men man vänjer sig.

 

//Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jo, jag förstår hur du menar :) Har provat det, men om tar en bit som är med i tre vridningar som exempel: box1, den ska ha tre olika starttider, den vrids åt ett visst håll frame 1-15 ett annat håll 16-30 och ett tredje håll 31-45... hoppas du förstår hur jag menar. Problemet är att den gör nån konstig piruett efterssom alla tre vridningarna startar på frame 0. Och den kan väl bara ha en starttid?Flyttar man starten till t.ex frame 30 gör den alla vridningarna på dom sista 15 fram'sen... vet inte hur bra förklaring det här blev, men hoppas du förstår vad jag menar :)

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är absolut klurigt, det är mycket att hålla reda på. Jag blev nyfiken och blev tvungen att testa att göra som jag sa ,(måste testa om jag vet vad jag pratar om överhuvudtaget) återkommer med resultat.

 

/Thomas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill kan jag maila över projektet... :)

Tack än en gång! :)

 

.:def:.

 

[inlägget ändrat 2002-04-24 23:43:48 av def]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat att göra det precis sagda, och efter lite klurande gick det (säg till om du vill kolla på det), jag hade missat en sak jag inte tänkte på. Problemet ligger i hur 3dsmax räknar ut rotationer som standard. Som standard så räknar den med alla tre axlar på en gång, vilket inte blir så bra när man ska rotera åt flera håll samtidigt (som i det här fallet), så man får lägga på en kontroller på rotationerna, som delar upp dem i separata axlar (EulerXYZ), sen kan man definiera : rotera x-axel 90 grader mellan fr 1-30 och y-axel -90 grader mellan fr 30-45 osv.

 

Dags att gå och lägga sig, säg till om du vill ha filen som sagt.

 

/Thomas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack, du får gärna maila över filen :)

 

skicka till mailto:h00petwa@du.se

 

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

 

.:def:.

 

[inlägget ändrat 2002-04-25 11:48:00 av def]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...