Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad har hänt med Var?


[Esc]

Rekommendera Poster

Hur strår det till med Svenskan? Vet folk inte skillnad på VAR och VAD???

 

 

Sökresultat:

1. vad kan jag få tag på grejer till the sims 2002-04-24 05:49:00

Spelsnack jdsoies2

13. vad kan man få tag på hela filmer 2002-04-22 22:41:00

Öppet forum! Ordet är fritt ... jdsoies2

14. vad kan jag få tag på nya Internet Explorer 2002-04-22 22:37:00

Internetprogram jdsoies2

40. SVAR: vad får man tag på mp3 låtar 2002-04-09 12:13:00

Mp3

[Esc]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du nämner är ändå endast en liten del av problemet. Man borde nog prata med en språklärare för att få korrekt information, men som lekman tycket jag att språkkunskapen har degenererat markant de senaste åren.

När man ser alster skrivna av ungdomar i åldern fjorton till tjugo år, så är skrämmande många av dem i stort sett obegripliga p.g.a alla stav- , meningsbyggnads- och syftningsfel.

 

Orsaken till problemet är svår, om inte omöjlig, att reda ut. Det man dock med säkerhet kan säga är att det är tragiskt!

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

[inlägget ändrat 2002-04-24 09:09:36 av Coleburn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kanske det är en vidareutveckling av språket vi ser.

 

Undrar hur en lärare från 1800 talet skulle upfatta det vi idag tycker är helt normalt språk.

 

Men det är klart, exemplet som startade tråden är ju helt fel, närmast komiskt.

 

[inlägget ändrat 2002-04-24 09:21:52 av xyz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Stavfel är sin sak, man kan förstå innehållet utan större problem.

 

Meningsbyggnadsfel likaså, men när man kommer in på syftningsfel så kan det bli otroligt fel! Och sen denna särskrivning!!! SLUTA MED DET!! I Engelska har man särskrivning, det har vi INTE i svenskan!

 

Exempel på syftningsfel:

Jag har en cykel på släpet som är sönder.

 

(vad är sönder, släpet eller cykeln?)

 

 

Exempel på särskrvning:

Sjuk sköterska söker arbete

 

(undras hur många jobb sjuka personer får?)

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-24 09:29:58 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med.

Jag vet inte om det är en sjuka som härstammar från allt för mycket SMS:ande och chatande.

Jag tycker inte det är en utveckling av språket, snarare en avveckling.

Många inlägg saknar allt som gör en text läsbar. Stor bokstav i början meningen, inga som helst skiljetecken och en allmänt nonchalant hållning till läsaren.

Ingen begär att allt ska vara fullständigt grammatiskt korrekt eller fritt från stavfel (jag gör sådan fel också), men det är lättare att kommunicera om alla förstår varandra.

 

MVH// Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med till en del men vad jag menade förrut med utveckling är ju att språket såg enormt annorlunda ut förrut.

 

Har ni sett en gammal svensk text någongång med ord som "hvar", "hvarfor" och märkliga meningsuppbyggnader ?

 

En lärare från 1700-1800 talet skulle nog bli chockad av vårat slarv idag.

 

Allt ändras, språket är dynamiskt.

 

[inlägget ändrat 2002-04-24 14:51:14 av xyz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Det är mycket inlägg idag resp. det är många inlägg idag. Mycket f´låt många sådana exämpll på mycket resp. många finns det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Språk skall vara levande och ändras, men det betyder inte att man inte behöver lära sig grammatik och att stava rätt. Många av inläggen i detta forum är helt eller nästan helt obegripliga.

Enstaka felskrivningar eller stavfel är acceptabla, men när man ser ord konsekvent felstavade i ett inlägg är det mycket störande.

 

Bland de saker som stör mig mest är att

vart oftast används istället för var och

dem istället för de.

 

Ordet typ förekommer också i alla möjliga och omöjliga sammanhang och gör texten obegriplig eller i varje fall mycket svår att förstå.

 

I övrigt verkar det som om svenska språket förenklas och utarmas, det blir allt svårare att få fram olika nyanser.

Andra språk utvecklas medan svenskan avvecklas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland de saker som stör mig mest är att

vart oftast används istället för var och

dem istället för de.

 

Ordet typ förekommer också i alla möjliga och omöjliga sammanhang och gör texten obegriplig eller i varje fall mycket svår att förstå.

 

Det är sant. Även jag tycker att det är väldigt viktigt med rättstavning och dylikt.

 

Jag gillar inte bruket av ordet data, då det oftast förekommer i felaktiga sammanhang, dvs istället för dator. Detta beror dock snarare på okunskap än språkfel i ordets rätta bemärkelse.

 

Dock gör alla misstag, även jag, speciellt här på E-forum då inlägg ska skrivas fort och man därigenom prioriterar bort stavningen.

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på min svensklärare på gymnasiet. Han sade en gång (det här var på 60-talet), vet ni att vi har två språk i det här landet?

 

Klassen förvandlades till levande frågetecken.

 

Jo, sade han, talad och skriven svenska. Skriv ALDRIG som ni pratar.

 

Jag fick en lärdom för livet.

 

På Eforum och andra liknande ställen, däremot, verkar särskilt nybörjare sätta en ära i att skriva så "tal-likt" som möjligt utan att begripa att de därmed framstår som både illiterata och socialt obegåvade.

 

För att inte tala om hur obegripligt det blir...

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J. Rönnberg

I stor bov är "världens bästa skola". för idag kan man ha G (godkänt) i svenska utan att verken kunna stva eller prata begripligt.

 

Ge mer pengar till skolan och ge bara elver som kan svenska godkänt.

 

 

/Johnny

Skriv på protestlistan mot att Arne Weise ska sluta som Julvärd.

http://www.johnnyronnberg.com

"Men who have worked together to reach the stars are not likely to descend together into the depths of war and desolation".

 

[inlägget ändrat 2002-04-24 19:55:21 av Johnny R]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, med risk för att hamna utanför, så måste jag säga att jag inte håller med allt som har sägts här...särskilt inte:

 

...verkar särskilt nybörjare sätta en ära i att skriva så "tal-likt" som möjligt utan att begripa att de därmed framstår som både illiterata och socialt obegåvade.

 

För att inte tala om hur obegripligt det blir...

 

Jag kan inte klassa mej som nybörjare och ändå så skriver jag väldigt mycket talspråk...särskilt ord som mej, dej, och liknande ord som man skriver ofta...

 

Och angående det där om att det är svårare att förstå om man skriver "tal-språk" håller jag bara delvist med...nu hittar jag inte bra exempel, men om man inte överdriver med talspråket så tycker åtminstånde jag att det inte är särskilt svårt att fatta...

 

Bland de saker som stör mig mest är att

vart oftast används istället för var och

dem istället för de.

 

Håller mé...

 

Angående särskrivning kan det bli väldigt obegriplit om man skriver fel...och inte minst komsikt...

 

Ordet typ förekommer också i alla möjliga och omöjliga sammanhang och gör texten obegriplig eller i varje fall mycket svår att förstå.

 

Jag vet inte riktigt, men är inte det nåt nytt som har kommit nu, att man använder typ efter "varje" mening...kan vara j*vlit irriterande faktist...

 

Till sist vill jag bara säga att det är mycket lättare att läsa inlägg om man skriver snyggt...som t.ex....ja, tänkte dra några exempel här, men så ser jag att många skriver vackert...skulle inte få plats med alla...;)

 

Tack för MEJ...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett (pinsamt) vanligt exempel på skrivet talspråk är tja. Ordet har helt olika betydelser om man tolkar det som talad eller skriven svenska.

 

De som inleder inlägg med ett Tja borde rätteligen skriva Tjà, för uttalets skull. Dessutom signalerar de en falsk inställsammhet i mina ögon, ungefär som när folk skriver Du när de borde skriva du.

 

Det finns ett budskap om en själv i hur man skriver, vänner.

 

Eminios skriver annars på ett sätt som är begripligt, egentligen inte korrekt svenska och definitivt inte som man pratar. Ett exempel på hur språket utvecklas, för det gör det.

 

Att ord som mig förvandlas till mej är ett gott exempel på språkets utveckling, anser jag.

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Intressant läsning!

 

Stavning och sättet att uttrycka sig på beror också mycket på om man läser skönlitteratur till exempel.

 

Något inlägg här menade att skolan borde se till att barnen lär sig skriva och tala bra. Fast läser inte ungarna böcker så lär de vara kass på svenska i alla fall. Visst, sedan kan skolan göra mycket.

 

Läser man mycket böcker så får man ett större ordförråd och framförallt en känsla för hur ord stavas. Särskrivningen lär minska, eftersom man ser hur ordet ska skrivas. Okej, sedan kan man stava fel i alla fall. Man är ju inte mer än människa.

 

Undrar om inte särskrivningarna kommer från när man gick på lågstadiet och fick skriva exempelvis "hög-hus", för att få lära sig hur ord kan bestå av flera olika ord. Sedan har det här fenomenet särskrivning etsat sig kvar hos en del upp i vuxen ålder. Jag har sett skrämmande exempel på hur vuxna skriver exempelvis handduk som två ord: hand-duk.

 

--

/Stefan.E

 

Ordet Data betyder: Dubbelt Arbete Till Alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CS har en språkwebb där man bl.a kan läsa Lotssons krönikor. Den om särskrivning finns här http://computersweden.idg.se/text/020215-CSD1

 

Annars måste nog vi medelålders stötar acceptera att språket förändras. Frågan är bara vad som är permanenta förändringar och vad som är modeuttryck. Typ är nog ett exemepel på det senare. Förr sade man liksom eller Vet du i samma läge. Vad kommer härnäst?

 

 

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Visst kommer språket att förändras, det gör det varje dag. På något sätt så verkar det vara någon sorts självsanering på dåligt språk. Eftersom man inte blir förstådd, så kommer inte ordet/uttrycket att sprida sig, mer än inom vissa kretsar.

 

Fackord är ju exempel på just detta. Skulle en icke insatt person, lyssna på två st webutvecklare som diskutterar senaste projektet så hade de inte fattat ett smack.

 

Hur som helst, skriftspråket har inte förändrats särskillt mycket. Vi har visserligen fått enklare stavning och lite enklar meningsuppbyggnad, men man kan utan vidare läsa en bok från 40-talet. Men så på en film från 40-talet, vad knepigt de snackar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så på en film från 40-talet, vad knepigt de snackar!

 

Men visst var hon schucker, den lilla fjällan Ingrid Bergman ;-)

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan vanlig mycket irriterande felskrivning är "eran" och "våran".

Eran kan ju betyda en längre tidsperiod men det används istället, t.ex. i meningen "eran bil", likande gäller "vårat hus" eller "våran bil". Detta är ganska upprörande tycker jag.

Tal och skriftspråk måste hållas isär!

 

annars blir det dåligare...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik
annars blir det dåligare...

 

Är 'dåligare' verkligen accepterat i skriftspråk idag?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tänkt som ett skämt.

Dessvärre visade det sig att det fanns med i Nationalencyklopedin.

Det står

"då`lig adj. ~t, komp. sämre [säm´-] ngn gång ~are, superl. sämst ngn gång ~ast

Ordled: dål-ig"

så det går kanske inte att se det som ett skämt längre?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Tyvärr har jag inte tillgång till SAOL, men jag hittade följande:

 

Men det finns faktiskt fall där dåligare och dåligast kan användas, och de tas till och med upp i Svenska Akademiens ordlista. Det är när dålig används om hälsotillstånd och ”moral”, som SAOL uttrycker det.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...