Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD & P4


Sallah2

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Vad e bäst? AMD eller P4? jag håller nästan på P4 eftersom att P4 är uppe i 2.4Ghz och AMD bara har 1.7Ghz eller vad det är? Vad säger ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är ute efter vad som står i Megaherzbeteckningarna, så då tycker jag att du köper en P4. Vill du ha samma prestanda eller kraft och betala mindre pengar, så föreslår jag en AMD.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

[inlägget ändrat 2002-04-23 22:26:12 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men vad då? äre inte det som spelar nån roll?

alltså hur många Ghz /mhz?

 

Mja, jo, på ett sätt, men AMD arbetar på ett annat sätt än Intels processor (om jag förstått saker och ting rätt) och då behöver dom inte ha så hög megaherz för att vara lika snabb som P4. Om man ska lita på dom som testar och har sig, så är det så att om du köper en AMD på 1.7 ghz(som heter Athlon XP 2000, det är förvirrande, jag vet)och en Intel 2Ghz, så är AMD minst lika snabb men kostar ett par tusenlappar mindre.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

[inlägget ändrat 2002-04-23 22:53:38 av Pentti H]

[inlägget ändrat 2002-04-23 22:58:00 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste precisera dig mer, det går inte att avgöra vilken som är bäst utan att du avslöjar vad du vill att den ska göra bra ,) - dom är bra på olika saker och olika program och tillämpningar, oavsett klockfrekvens.

 

Jag skulle dock satsa på en P4a idag, men då ska det till att den är snabb - 2.2GHz+ - annars är det meningslöst - kan man lika gärna köpa en XP1800+ för 1500 sek... är du ute efter bästa pris/prestanda så är juh en XP oslagen (såvida du inte funderar på att överklocka en 1.6GHz NW till 2.2GHz+)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar:

" Mja, jo, på ett sätt, men AMD arbetar på ett annat sätt än Intels processor (om jag förstått saker och ting rätt) och då behöver dom inte ha så hög megaherz för att vara lika snabb som P4. "

 

var det ordet klockfrekvens du var ute efter kanske? ;) hoho (hög megahertz)

 

annars stämmer det.

 

AMDs processorer är billigare och snabbare dock är dom kända för att vara lite "lågbudget" och har haft(och har fortfarande) i viss grad kompatiblitetsbesvär. Absolut inga stora problem och jag tycker nog att man ska satsa på AMD just för priset och prestandans skull men det kanske är nåt som är värt att överväga?

 

 

------------------------------

Through the looking glass...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så är det så här att en AMD kan göra 9 "processer" per klockfrekvens medans Intel bara kan göra 6

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...