Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP problem eller....


Hakan4

Rekommendera Poster

Har windows xp och har ett Sounblaster live player 5,1 och har laddat ner de senaste drivrutinerna från både Creatives sajt oxc xp:s.Problemet är att datorn hänger sig och så till den vida grad att jag 2 ggr fått formatera och installera om Xp.

Någon som vet något om detta....

Puckona som jag köpte ljudkortet av är till ingen hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan väll inte bara bero på ditt ljudkort

har ett sånt själv och det har inte varit nått problem så fall är det trasigt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christian_s

 

Hänger sig datorn vid installationen utav drivrutinerna? Jag har själv ett litet problem med att drivrutinerna till mitt SB Audigy inte går att installera utan installationen hänger sig på 97%. Kolla på www.soundblaster.com och gör en sökning i deras forum, det kan hjälpa. Det finns en rad problem med både Live och Audigy-korten, en del har fixats med nya drivrutiner, andra finns fortfarande kvar.

 

Fortsätter problemen kan du ju prova följande:

1. Flytta kortet till annan PCI-plats...helst något som inte delar IRC med något annat (dvs undvik kanske första och sista PCI-platsen).

2. Installera VIA 4in1 4.38 om du har ett moderkort med VIA chipset

3. Stäng av ACPI i bios (kräver ominstallation utav WinXP också har jag för mig)

4. Har du ett Nvidia Geforce-grafikkort? Jag har hört rykten om att det kans strula med lite äldre sådana. Pröva att ta hem 28.32 till WinXP och installera dem.

5. Det finns en PCI-latency patch till VIA-drivrutinerna, den kan hjälpa (v0.19 är nog den senaste).

6. Finns det något som heter PCI 2.1 compliant mode i BIOS så pröva att aktivera det.

 

Finns det någon annan där ute som haft 97%-felet vid installation utav SB Audigy och kommit på en lösning? Hör gärna av er i så fall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...