Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Text-till-tal på Svenska!


CyberPet

Rekommendera Poster

Öppet brev till Apple:

 

Nu börjar jag faktiskt bli lite arg på Apple i Sverige och Europa. Varför kan de inte översätta Text-to-speech funktionen till Svenska? Den har ju funnits i många år redan i de amerikanska versionerna och är en otroligt bra teknik, särskilt för oss rösthandikappade och även de som är synskadade.

 

Eftersom jag har ett handikapp som innebär att jag under långa perioder inte kan tala alls, behöver jag ett hjälpmedel som är både smidigt och modernt. Jag har blivit erbjuden att använda en så kallad röstsyntes-apparat (PolyTalk) som hjälpmedel, men för mig som är van mac-användare känns tekniken uråldrig och jag föredrar en bärbar mac istället för en liten manick med ett helt omöjligt tangentbord att skriva på.

 

Det finns programvaror som är utvecklade för PC och mac av Telia Promotor, med samma teknik som text-to-speech (TTS) som används i MacOS. Men de använder samma könlösa röstsyntes som i de apparater landstingen erbjuder (formantsyntes). Och som kvinna känns det väldigt avtändande att säga till pojkvännen eller andra kära att jag älskar dem med en manligt klingande datorröst, när jag vet att de röster som följer med amerikanska versionen av MacOS är både mer mänskliga och feminina.

 

Telia Promotor har nu gått vidare i utvecklingen av deras programvara, men kommer inte längre att stödja MacOS plattformen eftersom "den marknaden är för liten". Deras nya programvara, InfoVox 330, använder ett diphonsyntes system där ljudbibilioteket är intalade med mänskliga röster istället för den plåtlåda till röst som tidigare använts.

 

Vid en jämförelse med MacOS TTS och rösten Victoria kan jag säga att MacOS fortfarande ligger långt framme jämfört med InfoVox. Nu talar ju Victoria bara med amerikansk accent, vilket blir lätt obegripligt när hon försöker läsa svensk text.

 

Victoria funkar dock utmärkt när jag talar med min Kanadensiske pojkvän, det är nästan sexigt att säga att jag älskar honom. Men att säga samma sak på svenska, med InfoVox 210 (mac-versionen) är lika upphetsande som att kyssa en ölstinkande fyllegubbe som pinkat i farstun.

 

Jag tycker ju att, nu när Apple tar marknadsandelar igen, så borde det satsas stenhårt på de teknologier som Apple själva utvecklat. Det är ju inte bara oss rösthandikappade som skulle ha nytta av programmet, utan även synskadade och givetvis de som vill roa sig med röstigenkänning med mera.

 

Det är ju nästan skandal att PC-världen nu knappar in på den här marknaden. Telia Promotor säger att kostnaden för att kompliera om den nya programvaran, InfoVox 330 för MacOS plattformen, är för högt och påstår att de måste sälja minst 1.000 kopior av programmet för att bli lönsamt.

 

En lönsamhet som faktiskt är sponsrad av statens handikappinstitut eftersom de stödköpt PC-programvaran, dvs garanterat ett visst antal kopior. Resten är ren förtjänst för Telia Promotor, som även säljer till andra språk.

 

Det känns ju lite trist att kanske tvingas in i PC-världen bara för att man är rösthandikappad och inte kan använda sin favorit dator sedan 1985. Detta skulle innebära att jag måste sälja mina kära mac-datorer (stationära och bärbara) plus alla program jag investerat, för att köpa mig en instabil PC och nya programvaror så att jag ska kunna fungera normalt både privat och i arbetslivet.

 

Macintosh ska ju vara den ledande mulitmediadatorn - alla kategorier. Framförallt nu, med iMac som slagskepp och annonspelare för Apple, borde det finnas multimedia programvaror även för den svenska marknaden.

 

Nu vet jag ju inte hur stor marknaden är i Sverige, men jag tror att vi ligger rätt högt procentuellt jämfört med andra länder. Det är ju inte för inte Apple släpper MacOS 8.5 svensk version samtidigt med den amerikanska versionen. Det om något borde ju betyda att Sverige är en stor marknad att räkna med och därför också borde få ta del av ALLA MacOS fördelar.

 

Så min uppmaning är till Svenska Apple: Översätt PlainTalk med text-to-speech och taligenkänning funktionen till svenska, NU!

 

Jag hoppas också att alla de större återförsäljarna av MacOS stödjer mig i denna uppmaning, så att Svenska Apple får ändan ur vagnen. Vi har väntat länge nog på att få ta del av alla multimedia funktioner i MacOS!

 

Med röstlösa hälsningar,

Petra Holmström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenskan är ju inte så enkel - sant!

 

Men sant är också att Telia Promotor redan har (med hjälp av handikappinstitutet) en programvara som bygger på TTS (text-to-speech) på samma sätt som MacOS. Så alla fonemen (som det så fint heter med långa och korta vokaler beroende på i vilket sammanhang) redan finns. Och om jag inte har helt fel så har KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) varit inblandad i detta med framtaganded av de svenska fonemen.

 

Alltså, borde det ju vara enkelt för Apple i Sverige att köpa in sig på tekniken och sedan implementera det i sitt system - ett system de själva kom på!

 

Det man kanske måste satsa pengar på är att få ett antal Svenska röster inspelade, manliga och kvinnliga, på samma sätt som man jobbat med de amerikanska rösterna.

 

Dessutom finns ju en spansk version av TTS redan (fast med mexicansk accent enligt de spanjorer jag talat med). Så det finns säkert bra rutiner för hur man utvecklar för andra språk också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

jag har faktist skrivit till Apple Sverige om just det här.

-fick ett svar åxå!! (ganska snabbt)

men jag vet inte om jag har kvar det... ska rota igenom min maillåda med gamla mails. men jag kommer ihåg att "dom inte hade några planer för tillfället att utveckla något sådant. det kostar för mycket." fast det å andra sidan var ju ett halvårsen när Apple var på väg åt ett annat håll...

 

man kanske borde lägga upp en lista på Internet med namnunderskrifter för att lämna in till Apple sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore kul att se vad de skrev, skicka gärna en kopia till mig (email hittar du i användarinfo).

 

Jag har själv skrivit både till Apple Sverige (eller Europa eftersom de har så luriga adresser) och till telia. Jag väntar med spänning på svar, men tror inte mycket på det eftersom de är himla sega på att svara.

 

Jag tycker också att ett upprop på internet skulle kunna vara en bra idé. Jag kan till och med ansvara för det om nån bara talar om hur man praktiskt gör så att det blir smidigt.

 

Sedan hoppas jag att ALLA svenska mac-användare skriver under uppropet och tillsammans med alla Sveriges återförsäljare av MacOS skulle vi väl vara tunga nog att trycka på Apple. För om återförsäljarna kan säga att "detta är vad våra kunder kräver kanske Apple vaknar till.

 

Så ni som vet hur man lägger upp en namnlista snyggt på nätet, emaila mig! Jag vet att min server stödjer både FormMail och nån typ av gästbok, om det nu kan vara användbart, andra cgi-script är de inte så pigga på dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

åhåhåhå du som verkar va en sjujädra webdesigner borde väl kunna fixa nån litet script på nåt sätt? :) hehe...

skämt å sido, jag ska höra efter bland mina kontakter ifall de kan skriva nåt java eller krafs som dom fixa. tar servern emot AppleScript CGIs då? räknas de som 'riktiga' CGIs eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

oops, glömde ju brevet! nu är det så att jag inte hittar det i min sprängfylda samling mails efter ett antal sök på allt jag kan tänka mig om det brevet. tyvärr, borta. puts väck :((((((

ta bort pointen för det här inlägget, coolers!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*rodna* tackar!!

 

Vet inte om servern klarar applescripts eftersom det är en unix-server och jag inte har tillgång att leka med den. Smartast vore ju att typ använda de script som finns och få allt på en och samma fil som man sedan bara buntar ihop och skickar till Apple.

 

Synd att jag inte har ISDN och en fix ip-adress, då hade det ju kunnat fixas enkelt med FileMaker PRO.

 

PS, såg du InternetWorld's senaste nummer (11), de nämner min stolthet, drinklistan, där på sidan 76 (Avkopplat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...