Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksmodem med usb


pofsa

Rekommendera Poster

Jag har sydkraft bredband och har fått av dem ett modem ZyXel prestige 630, jag har tänkt att koppla ihop hemmets tree datorer med en router men kan inte hitta ngn som har USB koppling, vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sitter på pottkanten.

Alla bredbandsdelare på marknaden pratar ethernet. Du behöver alltså ett annat ADSL-modem för att kunna koppla in en router.

 

MEN!

 

Ett oerhört fiffigt sätt att lösa ditt problem på är att köpa Prestige 642R

Det är ett ADSL-modem med inbyggd router och NAT-funktion (SUA, Single User Account), vilket gör att du inte behöver en separat "bredbandsdelare" eftersom det redan finns inbyggt i modemet.

Prestige 643 är likadan fast den har dessutom en inbyggd 4-portars switch, så då slipper du ha en sån bredvid.

Prestige 642M är ett vanligt ADSL-modem. Saknar alltså routerfunktionen.

 

Allt finns hos http://www.dustin.se

Sök på "Zyxel".

 

 

** tillägg **

 

Glömde nämna att det går ju utmärkt att låta datorn som är anslutet till USB-modmet agera router. Minst Windows 98 SE är kravet.

Fast då måste den alltid vara igång om nån vill surfa.

 

/Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-23 19:17:46 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för upplysningarna, Jag har försökt att använda 98 SE:s internetdelning, men har inte lyckats att få detta att fungera, kan det bero på att modemet är anslutet med USB.

Hittade vidare på internet att det finns en router i Usa/England som är alldeles ny och som använder ett USB från modem, dock vet man ju ej om detta fungerar i Sverige, men det kanske dyker upp ngt liknande här? Du kan själv se på

www.seg.co.uk/draytek/products/

vigor2200usb.html

 

Santos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Rest man Klaymen

Det finns ju USB-routers.. vet ej om det är tänkt för internetuppkoppling eller bara för USB-enheter som digitalkameror, mp3-spelare mm.. kan vara värt att kolla upp kanske...

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...