Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Billig, snabb och bra HD.


TicoRoman

Rekommendera Poster

TicoRoman

Nu "tror" jag att det "kommer att" fungera. Har skapat en primär partition med Fdisk (hela utrymmet). Tog ca 10 minuter bara för att skapa själva partitionen.

 

Nu visas den i utforskaren och den håller just på att formateras. Gick bara att formatera den till NTFS (pga storleken >100 GB).

 

En sak är dock mycket märklig. I utforskaren står det att kapaciteten på hårddisken är "bara" 111 GB. Vart har de resterande 9 GB tagit vägen?? :((( Jag vet att det alltid försvinner lite när man partitionera/formaterar men 9 GB låter föör mycket. :( Någon som kan?

 

En lustig sak hände i Fdisk. Eftar att ha partitionerat så stod det i Fdisk att partitionen var endsat 1 MB stor. Blev livrädd. :)

 

 

Har förresten just skaffat en MP3-CD-spelare till bilen. Ska bli skönt att kunna fylla en CD full med MP3-låtar och kunna lyssna i bilen. Jippi!

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

111GB från en 120 000 MB hårddisk låter rätt normalt. Hårddisktillverkarna märker diskarna lite skumt såvitt jag förstått, det bör stå 120 000MB eller 120 000 000KB egentligen, vilket är en hel del mindre än 120GB ;)

 

Kan juh tillägga att du partitionerar disken i Win2k/XPs diskhanterare - fdisk är bara för kärringar ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
det bör stå 120 000MB eller 120 000 000KB

 

Just det. Självklart är det så de märker hårddiskarna, dvs de gångrar/delar med 1000 istället för 1024. Så det ska egentligen stå 120 000 000 KB. Glömde förstås det eftersom jag var så glad att få hårddisken äntligen. :)

 

Kan juh tillägga att du partitionerar disken i Win2k/XPs diskhanterare

 

Du menar: Högerklick på "Den här datorn" -> Hantera -> Diskhantering. Har faktiskt inte tänkt på att man kunde göra det där.

 

 

Nu fungerar allt i alla fall. Formateringen är äntligen klar. ;)

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar allt i alla fall. Formateringen är äntligen klar. ;)

 

Grejt...blir lite sugen själv på "lite" extra utrymme...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...