Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Linux licensiering?!

Besserweiser

Recommended Posts

Besserweiser

Hej

Eftersöker lite licensieringsinformation för t ex Red Hat Linux, eller vilken annan distribution som helst.

Alltså, licenserna för ett företag att använda Linux på arbetsstationerna är väl inte gratis? Jag har svårt att hitta någon Svensk butik etc som säljer det?

hur fungerar detta engentligen? Kan man köpa CAL's etc?

Jag vet inte om det är gratis för företag, men på den här adressen vet de garanterat:

www.linuxbutiken.com

lycka till...

/jan

Möjligen är jag ute och cyklar, men jag tror inte du behöver lösa licenser för linux i sig. Däremot finns det ju kommersiell programvara som du måste betala för.

Supportavtal kan du ju lösa, men det är inget krav.

=================================================

Kulram - Originalet

Själva linux är helt gratis både för server och arbetsstation (eller vad du nu vill använda det till). Vissa program som ingår i t.ex. RH kan kräva licens.

Du kan dock enkelt plocka ihop gratisprogramvara som täcker det mesta man behöver göra på en företagsarbetsstation: epost, surf, officepaket etc.

Kommerciella distributioner som Redhat, mandrake osv finns i 2 versioner. Den ena GPL ,står för copyleft, dvs fritt distribuera kopior. Kan laddas ner från internet, tex från http://ftp.sunet.se/ , normalt som isofiler för några CDs att bränna själv, inget support.

Den andra som man får om man köper ett original paket, CD böcker osv från Mandrake eller SuSE eller Caldera kan innehålla programm som inte får installeras på mer än en dator, support ingår, hur mycket beror på distributionen.

Det är helt OK att installera linux på flera arbetsstationer på ett företag om man väljer GPL-versionen.

Väljer man Debian Linux finns inga "copyrigtade" program med, å andra sidan är Debian för vana Linuxanvändare, åtminstone måste företaget ha en van Debian användare som SA.

Till sist, det går att köra linux på några MB minne, men en grafisk arbetsstation med tex KDE 2, Staroffice 5.2 blir riktigt snabb först med 256MB RAM, för bild programm precis som för MS OS ännu mer RAM.

http://www.linuxshop.nu är en annan leverantör.

http://ftp.sunet.se/LDP/

Besserweiser

Ok!

Tack för svaren allihopa :)

Jo.. det är ju just det som gisslet än så länge. I ett företag använder man inte datorn som en datoranvändare gör det, utan som ett verktyg för att göra en arbetsprocess smidigare.

För personer som inte är riktigt vana datoranvändare (dvs de flesta inom många företag), så innebär detta tyvärr att Linux inte är något realistiskt alternativ, och TCO:n skulle skjuta i höjden... trots att själva licenskostnaden kanske är väldigt låg eller gratis.

//Captain Obvious ;)

[inlägget ändrat 2002-04-23 10:48:31 av Besserweiser]

Fast i vissa fall kan man faktiskt få en väldigt låg TCO.

Installerade för ca 3 år sen 4 arbetsstationer på mitt dåvarande jobb som användes för väldigt speciella uppgifter med specialskrivna applikationer (java, eftersom det fanns viss tvekan mot Linux uppifrån, o vi lätt skulle kunna byta till NT). Kraven då var att återanvända lite äldre maskiner (P133 med 48-64MB om jag inte minns fel). Vi gjorde parallella tester med NT WS, men de höll inte länge... Vad jag vet så snurrar maskinerna fortfarande utan några som helst problem.

Fördelarna med dessa förutsättningar är att man kan strippa operativet och fönsterhanteraren till ett minimum. Ska man använda installationerna som "vanliga" kontorsmaskiner så är det ju som sagt annat som spelar in.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...