Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Win 2k routing

Ikaika

Recommended Posts

Jag har nu försökt i en veckas tid att få igång en Windows 2000 server som router men utan framgång. Nätet ser ut enligt följande. 2 st internet förbindelser en ADSL och en via bredbandsbolaget. På den ena anslutningen sitter en D-link 704 och på den andra en Powerbit safegate. Efter det sitter en Windows 2000 server med dubbla nätverkskort ett som går till dom två internetförbindelsena och det andra till det intena lanet. Från datorerna på lanet har jag ingen förbindelse ut på internet men jag har kontakt mellan datorerna på lanet. Från den dator som fungerar som router har jag kontakt åt båda hållen. Hur ska jag bära mig åt för att få kontakt till intenet med datorerna på Lanet, är det någon som har haft samma problem och lyckats lösa det?

Mr Andersson

Om du bara tänkt att använda vanlig routing i din win2000 så kan du glömma det, tyvärr.

När ett paket kommer in från Internet, så är det adresserat till din externa IP-adress och NAT i Dlink 704 vet vilken dator på instidan som ska ha paketet. Tyvärr klarar inte Dlink 704 routing, så datorerna på insidan måste sitta på samma LAN som Dlinken.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...