Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

libjpeg me mera...


Erik Thörnblom

Rekommendera Poster

Erik Thörnblom

Hej,

 

Har just installerat K Develop, men det kräver visst libjpeg... och QT 1.44... men var får man tag på QT 1.44? Jag har bara hittat version 2 och högre, man MÅSTE ha ver 1.44...

 

Finns det något sätt att avinstallera program i Linux (har använt 94% :))? För installerar man ett program t.ex Star Office, så ligger programmet i ungefär nogrant uträknat 100 miljarder kataloger :) är det bara att ta bort dom eller?

 

Hur mycket ram måste man ha för att köra WMware? Och hur mycket tar det att ladda hem?

 

Tack på förhand,

 

//Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Att avinstallera ett program i Linux är inte alltid lätt.

Om man installerat det med rpm är det vanligtvis rätt lätt att få bort, man bara skriver "rpm -e program". Om man själv har kompilerat det kan man hoppas på att det går att skriva "make uninstall" då man står i källkodskatalogen. Om inget annat går är det bara att helt brutalt ta bort filera! Till skillnad från under windoze brukar den här lösningen vara mycket bra, för det finns inget register någonstans som börjar bråka efteråt! Så länge inget annat program kräver att du har det du tänker ta bort är det bara att leka med "rm".

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Thörnblom

Hej,

 

Tack för svaren... :)

 

men nu är det så att jag hittade i SuSE 6.1 någon rpm fil som heter qtlib 1.44... och undar ifall det här är den rätta... för jag har nämligen installerat den och nu startar inte x servern... den säger att den måste ha en lib som heter libjpeg.so.6... men till slut hittade jag en rpm fil som heter libjpeg-.rpm... men när jag kör kommandot rpm -i libjpeg-.rpm så säger den att det inte är en rpm fil ??? Jag hittade även denna på SuSE 6.1 skivorna... Så jag undar: Vad ska jag göra? Är det rätt QT 1.44 fil? Var får jag taf på libjpeg.so.6?

???????

 

Tacksam för svar,

 

//Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...