Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ringa ip


nixin

Rekommendera Poster

Hej, min brorsa har fast uppkopling med 10mbps, men jag slåss förtillfället med ett 33.6, som för övrigt upfattas som et 28.8 och funkar som det sist nämda med ca 40 % utnyttjad bandbredd.

Nåväl till frågan; Han har win 98 och jag kör xp. Jag vill ringa hans IP och begära att hans dator ringer upp min fasta linje så att jag kan surfa gratis, hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... intressant tanke. Han bör väl ha ett vanligt modem och nåt program som delar ut internetanslutningen och som ringer till ditt modem, men då kostar det juh pengar för honom istället, men tvivlar starkt på att det går.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helvete hade skrivit ett rekordlångt inlägg och så får jag felmeddelandet "Sidan kan inte visas" när jag ska posta, och när jag backar tillbaka så är självklart allt jag skrivit borta. :(( [GROTTMAN]

 

Orkar inte skriva om det hela men kort o gott, realiserigen av din idé skulle inte på något sätt bli ekonomiskt försvarbar. Även om det är tekniskt möjligt (vad är inte teknisk möjligt?), så skulle det bli alldeles för dyrt, med flera negativa sidoeffekter.

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad
Helvete hade skrivit ett rekordlångt inlägg och så får jag felmeddelandet "Sidan kan inte visas" när jag ska posta, och när jag backar tillbaka så är självklart allt jag skrivit borta. :((

Är det något som Simon o co. skall ändra på så är det stabiliteten när man skriver inlägg.

MagicBoy (Almir)! Du är inte ensam om att meddelandet går bort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kom igen nu, du får inga poäng för det där svaret.. Det har föresten hänt mej med, ett tips är ju att kopiera allt innan man trycker på "Skapa inlägget".

 

Man kan ju ringa gratis via internet, eller? Då ringer ju han mej via sitt bredband, right? Honom kostar det ju inget extra, vi delar på hans bandbredd lite och ja, 40öre per uppkoppling ela ekonomiskt försvarbart.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Man kan ju ringa gratis via internet,

> eller?

 

Nej.

 

Om din kompis skaffar sig ytterligare ett telefonabonnemang samt ett modem, så kan du ringa till honom och använda hans bandbredd. Du får betala för ett vanligt telefonsamtal, men du behöver ju inte betala någon månadsavgift utöver det till någon internetleverantör (om du gör det idag).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> jo det kan man, ju

 

Nej, du har förstått artikeln fel. Det bygger på att båda personerna har bredband och därmed kan prata med varandra över internet med exempelvis MSN Messenger. Du kan alltså bara "ringa" gratis över internet om både du och den du ringer till har bredband.

 

Så, som jag skrev innan; man kan inte ringa gratis via internet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika missförstånd;

 

Jag vill ringa till min brorsas ip och be hans dator ringa tillbaka, eftersom han har bredband och eftersom jag har modem.

När hans dator svarar vill jag att

a) Den idientifierar mej (ja, det behöver den egentligen inte göra då tanken är att mitt nummer ska vara lagrat i hans burk, men endå).

B) Kopplingen läggs ned.

c) Hans dator ringer upp min fasta telefonlinje via bredbandet.

d) Mitt modem svarar och tadá virtuellt nätverk alá RAS (Remote Acces Service/Server) typ.

Jag vet att det är möjligt (vad är inte det...), a och b är ett skede, c ett andra och d är typ som a.

Jag vet bara inte hur!?

Tacksam för alla svar.

-Det går visst att ringa gratis (på ett lagligt sätt..) via internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det är c som inte funkar. För att hans dator ska kunna ringa upp din dator måste han ha ett extra telefonabonnemang och ett modem, plus att han får betala för den tid du är uppkopplad (som ett vanligt telefonsamtal).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han menar nog att brorsans dator skall via bredbandsuppkopplingen "ringa" upp honom så att hans modem kan ta emot samtalet.

Ett komplicerat sätt att lösa det på, och i praktiken antagligen väldigt svårt att genomföra.

 

Men det hade du ju redan räknat ut.

 

/Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-20 22:21:28 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

möjligen genomförbart men troligen så pass dyrt att det blir billigare att surfa på 14k4 modem i flera år än att köpa den hårdvara och mjukvara som behövs för önskad funktion =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"För att hans dator ska kunna ringa upp din dator måste han ha ett extra telefonabonnemang och ett modem"

 

Jag tror inte på att det är enda sättet !

 

"Ett komplicerat sätt att lösa det på, och i praktiken antagligen väldigt svårt att genomföra"

 

Har du ett bättre förslag? ADSL finns inte tillgängligt där jag bor, inga planer på att bygga ut nätet och min hyresvärd höjde just hyran med 260kr/mån för att dom bytte ut en trasig tvättmaskin. Att flytta vore rekommendabelt men är inte det ett "komplicerat sätt att lösa det på"?

 

Väldigt svårt är det inte, bara nån säger hur. Och inte att det blir dyrt, eller ogenomförbart, man börjar ju nästan tro ni jobbar på/för/hos en isp. blablabla

 

Hårdvaran finns. Mjukvaran går väl att ladda ner. Vilken mjukvara?

 

Pentti H, du kan la svara så ska du få den där eftersökta poängen (om du/nån berättar hur jag kan ge en sådan)

 

Kreativa och konstruktiva svar sökes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i C felet sitter. Du tänker rätt men glömmer att det är i telefonväxlarna betalningen tas ut. Det är möjligt men inte gratis. Jag vet inte ifall nån skrivit ett program för vanligt folk med callbackfunktion, det finns hos företag för att den anställda ska slippa betala.

 

 

Dom leverantörer som erbjuder IP-telefoni till vanlig telefon tar betalt från den kopplingen som går från nätet till telefonen, eftersom en telefonväxel blir inblandad.

 

IP-telefoni är bara gratis med dator till dator.

 

Och poäng ger du genom att klicka på mitt svar så finns det en ruta till höger om skribentens namn, så får du upp en ny ruta där du klickar rösta.

 

Så lösningen blir att köpa IP-telefoni tjänsten hos Telia(?) och sen hitta ett program som fixar callback. Men du kommer inte undan kostnaden, och i det här fallet tror jag att det blir kanske dyrare än det du använder nu, då jag vill minnas att det lönar sig mest med IP-telefoni när man ringer utlandet ofta. Kanske du kan titta på Netlinks eller sprays fastpris och se ifall det kan minska kostnaden?

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

[inlägget ändrat 2002-04-20 23:09:02 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> "För att hans dator ska kunna ringa

> upp din dator måste han ha ett extra

> telefonabonnemang och ett modem"

 

> Jag tror inte på att det är enda

> sättet !

 

Nä, det är klart, det går ju alltid att låta nån annan stå för modemet och telefonabonnemanget, men det lär väl inte vara billigare.

 

Enda sättet är i alla fall med ett modem, ett telefonabonnemang och ett vanligt telefonsamtal.

 

 

> Väldigt svårt är det inte, bara nån

> säger hur.

 

Nej, svårt är det ju inte, bara dyrt.

 

 

> man börjar ju nästan tro ni jobbar

> på/för/hos en isp.

 

Jag har jobbat hos en isp (Tele2), så därför vet jag hur det funkar.

 

 

> Kreativa och konstruktiva svar sökes.

 

Vad jag förstått vill du kunna använda en del av din brorsas fasta lina hemma hos dig utan att det kostar något. Det är tyvärr omöjligt eftersom Telia tar betalt för det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för att du förklarar för mej hur man röstar. Jag menar det. Tyvärr menade jag inte dej utan Magic Boy.

sorry.

 

HA jag visste väl att du jobba på en isp.

 

Om brorsan kopplar upp sej till mej via en växel, på samma sätt som han ringer mej vem * ska telia då ta betalt av. Brorsan har ju inget abbonemang hos dom. Och dom skickar ingen räkning då han ringer mej. JU.

 

Om du tänker svara igen och säga att det inte går kommer du att bli ignorerad. Det går visst. -GRATIS !

 

NT har ju sin RAS men om den funkar via ett ip och fastlinje kombinerat nät, samt via 98'n och xp'n vet ju inte jag. Ge mej lite TIPS, snälla ni.

 

[inlägget ändrat 2002-04-21 22:45:59 av nixin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker svara igen och säga att det inte går kommer du att bli ignorerad. Det går visst. -GRATIS !

Gissa vem som blir ignorerad...

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh... är det en tunnel över en gratis ip-telefonitjänst (dator-telefon) vi pratar om? Låter fascinerande, men extremt mysko :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
Om du tänker svara igen och säga att det inte går kommer du att bli ignorerad. Det går visst. -GRATIS !

 

Klart det går! Tyvärr går det inte hos er som det är konfigurerat just nu, eftersom en dator med ip inte kan ringa ett vanligt telefonnummer utan att det kopplas om någonstans. Vilket går att få men kostar pengar....

 

Vet att BBB tittar på just ip-telefoni, som om de installerar det, så kommer ni kunna lösa detta probelm.

 

Fram till dess så är mitt tips att ni båda två skaffar glocalnet som operatör eftersom man kan ringa för typ 19:- i månaden till alla andra som har glocalnet.

 

Om du sedan använder RAS så kan ni lösa problemet.

 

- Magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
Om brorsan kopplar upp sej till mej via en växel, på samma sätt som han ringer mej vem * ska telia då ta betalt av. Brorsan har ju inget abbonemang hos dom. Och dom skickar ingen räkning då han ringer mej. JU.

 

Så du menar att din bror ringer gratis!!

 

- magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt, ang. poängen, jag har inte så stort behov av dom.

 

Om brorsan kopplar upp sej till mej via en växel, på samma sätt som han ringer mej vem * ska telia då ta betalt av. Brorsan har ju inget abbonemang hos dom. Och dom skickar ingen räkning då han ringer mej. JU.

 

Ignorera då detta: Telia skickar en räkning till den som han har abbonemang hos. Det kommer med som ett vanligt samtal i hans ordinarie telefonräkning

 

------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ehh... är det en tunnel över en gratis ip-telefonitjänst.."

Njae, det vet jag inte riktigt om det är, bara det funkar så ;] !!!

Jag skulle kunna tro det, men tanken är väl att hans ska vara typ router..

 

Vad är BBB ?

"Om du sedan använder RAS så kan ni lösa problemet."

Njae, frågan är väl vilken RAS mjukvara som fixar detta. NT's funkar nog inte riktigt på 98'n då 98'n inte har nåt inbyggt stöd för ras. Det är alltså något helt fristående (men kanske ändå kompatibelt med xp'n..) vi vill åt.

 

"Så du menar att din bror ringer gratis!!"

Ja, det kan la du me, klicka på helgläsnings länken ovan bara. (Under förutsättning att gratis = gratis...)

Fast detta gäller ju "vanliga" ip/fasta linjers samtal. Tanken är ju protokolls baserade /ev tunnlade samtal... Software, anybody?

 

"Ignorera då detta.."

Min brorsa har ingen telefon. Och alltså ingen telefonräkning överhuvudtaget.

 

Åsså en fråga för estetiska skäl; Hur kopierar jag för att sedan kunna klistra in markerat så att det ser lika snyggt ut som ni gör?

 

 

Tackar för alla givande svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ignorera då detta.."

Min brorsa har ingen telefon. Och alltså ingen telefonräkning överhuvudtaget

 

Du var mig en envis rackare.

Och jag var nog otydlig.

Det går säkert att göra som du säger, rent tekniskt men det är inte gratis

 

För att kunna ringa till det fasta telenätet måste han skaffa ett abonnemang hos en leverantör som erbjuder iptelefoni till det fasta nätet. Nånstans måste signalen från nätet hamna i en växel för att den ska komma till ditt modem. Och det är i denna nånstans (växel) som det börjar kosta pengar. Du tror väl inte att Telia låter nån använda deras växlar gratis?

Kolla i senaste PC För alla. Där finns en guide över företag som erbjuder IP-telefoni till det fasta nätet, och du lär märka att det blir dyrare då den billigaste tar 49 öre per minut.

 

Åsså en fråga för estetiska skäl; Hur kopierar jag för att sedan kunna klistra in markerat så att det ser lika snyggt ut som ni gör?

 

Kolla i Så fungerar Eforum-fliken, scrolla till mitten av sidan så får du se en massa skojsiga saker du kan göra.

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-22 19:02:14 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

BBB = BredbandsBolaget.

 

Kollade på länken och det är INTE gratis att ringa från dator till telefon, säkert mycket billigare än telias taxor men inte gratis, det är däremot gratis att ringa dator-dator, gratis och gratis man betalar ju för bredbandet..

 

Nu är jag kanske ute och cyklar men vad spelar det för roll vilket OS du kör, RAS:en körs ju på den andra burken. Det skulle ju fungera som vilken ISP som helst, och där kan du ju använda win98 för att koppla upp dig.

 

Sedan förstår jag inte heller varför du måste ha något speciellt för att tunnla informationen, det borde fungera som när du ringer med en vanlig telefon, eller det gör det kanske inte?

 

- Magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, jag är envis. Och du är inkonsekvent. Jag tänker inte ignorera dej. Jag håller inte med om att det måste bli dyrt, alternativ finns nog.

 

Telias växlar.. Varför telias det kan la va uguandas? Eller Free the world det ena eller andra.

 

Jag vet inte heller om du är ute och cycklar. Själv gör jag det nästan. Bägge burkarna måste ha nån form av RAS (då jag ringer honom och begär callback, samt då han ringer mej). NT's ras ska tydligen inte funka på 98n. XPn har i princip allt inbakat redan.

 

Jag vet inte om det ska/kommer att tunnlas. Jag tror inte det kommer att göra det, brorsans burk får ju omvandla mina, respektive internets uppgifter till det protokoll som apliceras beroende på var i nätverket det befinner sej. Man skulle väl kunna tänka sej att hans PPP (eller varenue) bär min tcp. I dont know and I dont care.

 

Jag vill bara få det att funka.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...