Just nu i M3-nätverket
Jump to content

access till mysql

Henrik Larsson

Recommended Posts

Henrik Larsson

någon som kan förklara eller hänvisa till någon sida... vad man skall välja för "typ" till mina tabeller. Jag anänder t.ex "text" "pm" "datum" "tal" o.s.v. Behöver hjälp med att veta hur jag skall välja... Tanken är att gå från access2k till mysql.

Thomas Tydal

Till att börja med kan du kolla: http://www.mysql.com/doc/C/o/Column_types.html

Jag har aldrig använt Access, men jag har för mig jag har hört att "text" är till för att lagra strängar. Det heter "char" i sql. För att lagra texter (vilket jag har för mig att "pm" är till för) så heter den typen "text" i Mysql. Datum heter "date" och för att lagra tal så finns det olika typer att välja på beroende på om det är heltal eller ej, samt hur stora de kan bli. Vad typerna heter och vilka gränser som gäller finns på länken ovan.

Henrik Larsson

Tack för svaret, där hittade jag en del information. Men om jag automatiskt vill ha stigande tal som id hur gör man då? Tanken är när en ny post läggs till måste denne få en unik siffra..?

Henrik Larsson

Tackar så mycket för svaret! sitter och testar nu i phpmyadmin, och det fungerar så fint :) Bara att hoppas att överföringen från access kommer att gå lika fint :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...