Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telnet


ohlsson_emil

Rekommendera Poster

 

Det gör man inte. Man installerar SSH.

Leta upp paketen på din CD och installera med rpm -i eller hur det nu är.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Divine Light

Men om du vill ha igång telnet så kikar du i filen /etc/xinetd.d/telnet, där ändrar du disable = yes till no

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

telnet ska vara igång på min maskin, jag kan öppna en anslutning mot servern och jag blir omdeb att knappa in user och pass men sedan hänger den sig i några sekunder innan jag blir utsläng, trots att jag vet att uppgifterna är korrekta. Behöver man in och hacka ihop något i /etc/pam.d Har för mig att en telnet-fil måste ligga även där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du försöker inte logga in som root va?

 

Hursomhelst, som Paddskalle säger - kör SSH, bör vara installerat och igång som standard på din dist *funderar* - en bra SSH-klient för windows är Putty.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
startraker

Hej, jag har SSH installerat och har disable=no i min /etc/xinetd.d/telnet, men får det fortfarande inte att funka.

 

När jag kör >telnet 192.168.0.10 ifrån kommandoprompten i windows så säger den att det inte går att koppla upp.

 

Hur ska jag gå till väga?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kolla filen /etc/hosts.deny Ser du raden ALL: ALL där? Om, kommentera bort den/radera.

 

Öppna filen /etc/hosts.allow och lägg till raden: sshd: ALL Ändra sedan ALL till dina IP'n så att du inte släpper in alla. Läs man-sidorna om SSH.

 

Starta om sshd. Vilken Linuxversion körs? Om du kör Red Hat kan du kolla din brandvägg genom at skirva in setup. Välj Firewall och konfa upp den efter önskemål. Eventuellt behövs en restart av nätverket.

 

 

\\ hugoni

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...